חשיפה: צבא ארה"ב פרסם מודעות בטינדר לבנון – מדוע?
המודעות בערבית כללו צילומים של מטוסי קרב ולצידם אזהרה: "אל תניפו נשק נגד ארה"ב או שותפיה" ● גורם אמריקני רשמי הודה כי המודעות פורסמו על ידי סנטקום - פיקוד המרכז של הצבא - כחלק מקמפיין פסיכולוגי נרחב
האם צבא ארה"ב בחר לסייע לישראל גם באמצעות פרסום מרתיע בטינדר לבנון?
חשיפה של עיתונאי עצמאי בשם שיימוס מליקאפזלי, אמריקני המתגורר בביירות, השאירה רבים מבולבלים – העיתונאי נתקל במודעות יוצאות דופן, שכללו כיתוב בערבית וצילומי מטוסים של חיל האוויר האמריקני, תוך כדי שימוש באפליקציית ההיכרויות הפופולרית טינדר. הוא מיהר לדווח לעולם על תגליתו המשונה.
המודעות, הכוללות אזהרות לגבי פעולה צבאית פוטנציאלית של ארה"ב באזור, כוונו לכאורה במיוחד אל גברים צעירים וערבים מלבנון והמזרח התיכון.
המודעות, שזוהו בשבוע שעבר, נעלמו בינתיים מהעין, ולדברי דובר האפליקציה, פיליפ פריי, הוסרו על ידי החברה משום שהפרו את המדיניות של טינדר, לפחות לכאורה.
בפרסומים נראו תמונות מטוסי קרב אמריקנים ולצידן כיתוב שהזהיר מפני הפעלת נשק נגד ארה"ב או שותפיה. בטקסטים הודגשה גם המוכנות הצבאית האמריקנית לכל תרחיש, עם מטוסי חיל האוויר שכבר נמצאים באזור.
מליקאפזלי פרסם פרטים על תגליתו ברשתות החברתיות, והביע את הפתעתו על שנתקל במודעות בחסות הממשלה של ארה"ב דווקא באפליקציית היכרויות.
Opened Tinder in Lebanon. Was greeted by an ad from CENTCOM saying in Arabic, "Do not take arms against the US and its partners", that F-16s and A-10s are already prepared, and that the US will "protect its partners in the face of threats from the Iranian regime and its agents." pic.twitter.com/Z6xIsQY5Gr
— Séamus Malekafzali (@Seamus_Malek) August 22, 2024
מליקאפזלי, שהופתע מהפרסומות, שיתף את צילומי המסך שלהן ברשתות החברתיות, וציין למשל בציוץ ב-X: "פתחתי את טינדר בלבנון. התקבלה במודעה מסנטקום (CENTCOM – פיקוד המרכז של צבא ארה"ב) האומרת בערבית, 'אל תניף נשק נגד ארה"ב ושותפיה', שמטוסי F-16 ו-A-10 כבר מוכנים, ושארה"ב 'תגן על שותפיה מול איומים' מפני המשטר האיראני וסוכניו".
"קודם לכן קיבלתי פרסומות בטוויטר מישראל, במיוחד על לבנון, אבל פרסומות בטינדר ובאפליקציות אחרות הן בדרך כלל של עסקים", אמר מליקאפזלי בשיחה עם כלי תקשורת אמריקני. "מעולם לא ראיתי ממשלה, במיוחד צבא, מפרסמים מודעה באפליקציית היכרויות", הוסיף.
🚨🇺🇸🇱🇧U.S MILITARY WARNS ENEMIES… ON TINDER?!
Looks like the U.S. military is matching with potential threats on Tinder in Lebanon, warning users to swipe left on joining Iranian-backed militants.
The ads, featuring U.S. warplanes, claim they’re ready to protect and defend.… pic.twitter.com/FzGYKMpXC3
— Mario Nawfal (@MarioNawfal) August 27, 2024
מי באמת פרסם את המודעות?
הוושינגטון פוסט, שדיווח על החשיפה אתמול (ג'), ציין כי המודעה העלתה שאלות חדשות לגבי פעולות המידע המקוונות של צבא ארה"ב, שמטרתן להשפיע על דעותיהם של קהלים מעבר לים ולהתנגד למה שהממשלה תופשת כנרטיבים מטעים של יריבים זרים.
לפי הדיווח של ה-פוסט, גורם אמריקני בכיר ורשמי המכיר את פרטי העניין – ואשר דיבר בעילום שם, בשל רגישות הנושא – הודה כי אכן מאחורי הפרסום עומד סנטקום. לפי דברי המקור, הצבא האמריקני עשה זאת כחלק מקפיין לוחמה פסיכולוגי נרחב יותר.
צוות התקשורת של סנטקום סירב להגיב לתקשורת בנוגע לפרשה, וגם אפליקציית ההיכרויות טינדר לא סיפקה כל תגובה רשמית בעניין.
First, re: Tinder ads – I cannot find Tinder's advertising policy. However, nothing I can find in Tinder's ToS would prevent a military from advertising on their platform.
Note that you can only advertise on Tinder via other platforms like Google. 2/ https://t.co/GBd8Esh92L
— Emerson T. Brooking (@etbrooking) August 22, 2024
הבחירה לעשות שימוש דווקא באפליקציית היכרויות על מנת להעביר הודעות התרעה מסוג זה הותירה רבים תמהים, משום ש-טינדר לא נתפשת כפלטפורמה שגרתית לתקשורת צבאית, או ככזו שהצבא יפגין בה נוכחות.
עקב החשיפה, החלטת הצבא האמריקני להשתמש באפליקציית היכרויות לשם העברת מסרים ממוקדים, במקרה זה לתושבי לבנון, עוררה דיון ער במדיה החברתית ובתקשורת בדבר היעילות וההתאמה של טקטיקות שכאלה לאופי המקור אשר ממנו הגיעו. החשיפה גם הובילה לספקולציות לגבי קהל היעד למודעות הללו וכן תהיות על ההשפעה הפוטנציאלית של פרסום מסוג זה, והאם היא עולה בקנה אחד עם המטרות העקרוניות של צבא ארה"ב.
תגובות
(0)