צרפת הגישה כתב אישום נגד מייסד טלגרם דורוב

האישום העיקרי, לפי התובעת של צרפת, הוא ב-"שותפות בניהול פלטפורמה מקוונת שמאפשרת עסקאות בלתי חוקיות על ידי קבוצה מאורגנת" ● אם יורשע בסעיף זה, דורוב יכול לספוג עד 10 שנות מאסר וקנס של חצי מיליון יורו

צרפת הגישה נגדו כתב אישום. מייסד טלגרם, פאבל דורוב.

צרפת החליטה להעמיד לדין את מנכ"ל ומייסד טלגרם, פאבל דורוב, שהואשם על ידה בכמה פשעים הקשורים לאפליקציית ההודעות המיידיות שלו. דורוב שוחרר בערבות של 5 מיליון יורו ונאסר עליו לצאת משטח צרפת. כמו כן הוא חויב להתייצב במשטרה פעמיים בשבוע.

האישומים נגד דורוב כוללים שיתוף בהפצת תמונות מיניות של ילדים, סחר בסמים באמצעות הפלטפורמה, ועבירות נוספות כמו הלבנת הון ומתן שירותי הצפנה לעבריינים. התובעת המחוזית של פריז, לור בוקואו, הצהירה כי בית המשפט מצא עילה לחקירה רשמית של כל תריסר האישומים שבגללם נעצר דורוב במקור. התביעה גם האשימה את דורוב בסירוב להיענות לדרישת הרשויות הצרפתיות לעזרה בהגעה לתכני טלגרם שעלולים להיות בלתי חוקיים. האישום העיקרי נגד דורוב הוא בגין מה שהוגדר כ-"שותפות בניהול פלטפורמה מקוונת שמאפשרת עסקאות בלתי חוקיות על ידי קבוצה מאורגנת", פשע שאם יורשע בו עלול להוביל לעונשים של עד 10 שנות מאסר וקנס של 500,000 יורו, כך נמסר ממשרד התובעת.

נזכיר כי דורוב נעצר, כפי שדיווחנו ביום א', כשנחת בשדה תעופה בצרפת עם מטוסו הפרטי לצורך תדלוק. בהמשך, מעצרו הוארך והוא נחקר ארוכות לנוכח חשדות והאשמות הקשורות לפעילות המתבצע בפלטפורמה שיצר. לפי הרשויות בצרפת, בטלגרם אין מספיק מיתון וניטור של תוכן, והדבר הופך אותה לכר פורה לפעילות פלילית. בין השאר נטען, כפי שכבר הוזכר בנוגע לאישומים, כי באפליקציית טלגרם מתנהלת באין מפריע פעילות פלילית כגון סחר בסמים, הפצת תוכן מיני פדופילי וכן פעילויות הונאה והלבנת הון. דורוב, שהיה מייסד שותף של הפלטפורמה, ושכאמור מנהל אותה, נושא באחריות למתרחש בה, כך לטענת צרפת.

טלגרם, בהצהרה שפורסמה בפלטפורמה שלה לאחר מעצרו של מייסדה, הדגישה כי היא מצייתת לחוקי האיחוד האירופי, וטענה שניטור ומיתון התכנים בשירות שלה הם "בסטנדרטים של התעשייה ומשתפרים כל הזמן". טלגרם אף טענה שהמעצר הוא אבסורדי. עורך דינו של דורוב, דוד אוליבייה קמינסקי, הדהד את ההערות הללו בהצהרה לתקשורת אתמול, והוסיף: "זה אבסורד לחלוטין לחשוב שראש רשת חברתית יכול להיות מעורב במעשים פליליים שעלולים להתבצע בשירות ההודעות".

I have seen false information regarding France following the arrest of Pavel Durov.

תגובת רוסיה ותגובת הנגד שצייץ מקרון

זעם ניכר ברוסיה בתגובה למעצרו של דורוב, יליד המדינה, כאשר כמה פקידי ממשל טענו שמדובר במעצר ממניעים פוליטיים, המהווה הוכחה לסטנדרט הכפול של המערב בכל הקשור בחופש הביטוי. במסיבת עיתונאים שהתקיימה במוסקבה ביום ג', טען שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, ללא הוכחה, כי "דורוב נלקח (למעצר – ג"פ) בבירור בעצת מישהו ומאוים בעונש נורא, כנראה בתקווה להשיג איכשהו גישה ל-קודי הצפנה" של האפליקציה.

עם זאת, נשיא צרפת עמנואל מקרון פרסם פוסט ב-X ובו הצהיר כי מעצרו של דורוב לא היה צעד פוליטי אלא חלק מחקירה עצמאית ומתמשכת של רשויות החוק. הוא הדגיש כי צרפת מחויבת עמוקות לחופש הביטוי, אך במסגרת חוקית המגינה על האזרחים ומכבדת את זכויות היסוד שלהם.

יצוין לפי דיווח ב-וול סטריט ג'ורנל, לפני כשש שנים מצבו של דורוב בצרפת היה שונה לגמרי – הוא נפגש לסעודה חשאית עם הנשיא מקרון ב-2018 ולפי הטענות מקרון הפציר בו אז להעביר את טלגרם לפריז, ובתמורה, למפרע, קיבל אזרחות צרפתית. באותה תקופה, כך טען הג'ורנל, ממשלות רבות נלחמו בדורוב אך גם חיזרו אחריו. הצעת מקרון עליה דיווח הג'ורנל לא נבעה מחוסר היכרות עם המתרחש בנבכי הפלטפורמה המוצפנת מקצה-לקצה, וזאת מפני ששנה קודם לפגישה, כך נטען, צרפת שיתפה פעולה עם איחוד האמירויות והשתיים ניהלו מבצע פריצה לטלגרם, בעקבות מידע שדעאש מגייסת פעילים לשורותיה דרך הפלטפורמה הפופולרית.

דובר ממשלת רוסיה, דמיטרי פסקוב, אמר ביום ג' לכתבים כי הקריאות למשתמשים למחוק את ההודעות הרגישות שלהם באפליקציה, שכמותן פורסמו אפילו על ידי עורך גוף החדשות הרוסי RT, היו "טיפשיות לחלוטין". פסקוב הוסיף כי למרות שההאשמות נגד דורוב הן "רציניות", הרשויות הצרפתיות יצטרכו להציג ראיות "חמורות לא פחות" כדי לגבות אותן. "אחרת, יהיה זה ניסיון ישיר להגביל את חופש התקשורת ואפשר אפילו לומר להפחדה ישירה של ראש חברה גדולה", כך לדבריו, "מה שאומר שבעניין מעורבת פוליטיקה, משהו שמר מקרון הכחיש אתמול", אמר פסקוב. בתקשורת האמריקנית צוין כי המהלך של הקרמלין להרגיע את החששות לגבי הבטיחות העתידית של טלגרם מדגיש עד כמה האפליקציה הפכה חשובה לצבא רוסיה.

מיליארדר אניגמטי שסביבו שלל סיפורים

דורוב, ששוויו נאמד ב-15.5 מיליארד דולר, נולד ברוסיה אך עזב אותה ב-2014, לאחר שסירב להיענות לדרישות הממשלה לסגור קהילות אופוזיציה בפלטפורמת המדיה החברתית הרוסית VK, שאותה מכר לאחר מכן. בנוסף להיותו אזרח רוסיה, הוא גם בעל אזרחות צרפתית וכן אזרחות של איחוד האמירויות הערביות (הוא מתגורר בדובאי כיום), ושל מדינת האיים הקריביים סנט קיטס ונוויס.

המיליארדר הרוסי הוא דמות אניגמטית, אשר סביבה מרחפים שלל סיפורים וחצי אמיתות, כמו למשל היותו אב ללפחות 100 ילדים, בגלל תרומת זרע. כשנעצר הייתה איתו במטוסו אישה מסתורית, בשם ג'וליה ואבילובה, שלפי טענות של גולשים ברשתות החברתיות, אפשר שהיא סוכנת סמויה, אולי של המוסד, שהביאה למעצרו.

בנוסף, יש עיסוק נרחב בהיותו שמור במיוחד, למרות שכבר אינו צעיר. בציוץ המצורף פורסמו כל ה"סודות" שלו למראה הנערי, כמו למשל עשיית אמבטיות קרח, כפי שניתן לראותו עושה בסרטון שצורף לפוסט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים