פודקאסט עם עמותת בוגרי ממר"ם: בכירים מספרים על השירות והקריירה

ראיונות עם בוגרי ממר"ם, לקראת הכנס של העמותה, שייערך בשיתוף אנשים ומחשבים, בסימן 65 שנה ליחידה ● והפעם: אל"מ (מיל') משה קנזין, המפקד הראשון של יחידת מפת"ח בחיל הים וראש אגף טכנולוגיות בבנק הבינלאומי

אל"מ (מיל') משה קנזין, מפקדה הראשון של יחידת מפת"ח של חיל הים וכיום ראש אגף טכנולוגיות בבנק הבינלאומי.

לפניכם הפרק השני בסדרת הפודקאסטים של אנשים ומחשבים, לקראת הכנס השנתי של עמותת בוגרי ממר"ם, שיעמוד הפעם בסימן 65 שנה ליחידה. הכנס ייערך בשיתוף אנשים ומחשבים. בפרק זה מובא ראיון עם אל"מ (מיל') משה קנזין, מפקדה הראשון של יחידת מפת"ח של חיל הים. מראיינת אורחת בסדרה: אל"מ (מיל') טלי כספי, המפקדת הראשונה של יחידת שחר.

שלום, אל"מ (מיל') קנזין. במה אתה עוסק כיום?
"אני משמש כראש אגף טכנולוגיות של הבנק הבינלאומי מזה שבעה חודשים. הגעתי לתפקיד זמן קצר לאחר שהשתחררתי מצה"ל, בספטמבר 2023. בתפקידי האחרון בצבא הייתי מפקד יחידת מפת"ח, שהיא זרוע המחשוב של חיל הים".

איך הגעת ליחידה הזו ומה היו האתגרים שלך בתפקיד?
"הגעתי בעצם ליחידת מערכות המידע של חיל הים, אחרי סיום קורס תכנות. אז קראו לה מאח"י (ר"ת מרכז אוטומציה חיל הים), והיא הייתה אחראית על פיתוח ותחזוקה של מערכות מחשוב, בעיקר למיינפריים. בשנות האלפיים עלה הצורך לעדכן תוכנות ומערכות, וזו תקופה שבה צברתי ניסיון רב ולמדתי המון. בשלב מסוים נערך שינוי ארגוני ביחידה והיא פוצלה לשתי יחידות: האחת עוסקת במערכות לחימה והשנייה עוסקת בעיקר במערכות, נקרא לזה לתחום הארגוני. אחרי 20 שנה הוחלט שוב לאחד את שתי היחידות ולהקים את מפת"ח (ר"ת מרכז פיתוח תוכנה של חיל הים), שמתמקדת בפיתוח תוכנות ומערכות מידע המותאמות לצרכי החיל, בין היתר תוכנות שהיו חלק מהמערכות המבצעיות הלוגיסטיות".

האם אתה יכול לתאר את החוויה בתפקיד שלך?
"אני יכול להגיד שזה תפקיד מאוד מאתגר ומאוד מעניין, כי בחיל הים אתה עושה הכול מהכול, ובדרך כלל בקבועי זמן מאוד קצרים. היכולת לפתח כלים במה שנקרא 'תחת אור הניאון', ואחרי 24 שעות או שבוע לאפשר פעילות מבצעית של התוכניתנים יחד עם הלוחמים, זה דבר ייחודי ומרגש.

היחידה כוללת אנשים מלאי מוטיבציה,. הם רואים את הפידבק המהיר מאוד של הלוחמים, של מפקדי הספינות ושל מפקדי הכלים על מה שהם עשו, והם יכולים לדבר איתם בשיח על מה נכון יותר, מה האתגרים ואיך לעשות. ה-IT בחיל הים הוא ללא ספק מכפיל כוח".

אילו יכולות וכלים לקחת איתך כשיצאת לאזרחות?
"אין ספק שיש הבדלים משמעותיים בין העולם האזרחי לעולם הצבאי. ראשית, בעולם הצבאי אתה 'שייך' לצבא 24/7 – מה שלא קיים באזרחות, גם בתפקידים כמו שלי, שהם דינמיים, ודרושות בהם נכונות ויכולת להגיב לאירועים. אלא שזה לא אותו הדבר.

מעבר לזה, אני חושב שהכלים שקיבלתי במהלך השירות שלי, ולא רק אני, הם הכלים שאנחנו עושים בהם שימוש גם באזרחות. כלומר, ממתודולוגיות פיתוח דרך חשיבה יזמית. בצבא, ובמיוחד ביחידות כמו זו שהייתי בה, אתה לומד לחשוב על כל הפרטים – הקטנים כגדולים, וזה דבר מאוד חשוב בניהול באזרחות. אלה הן תכונות שהולכות איתך לאורך כל הדרך, ואתה פוגש את זה בעבודה עם בוגרי ממר"ם בתפקידים שונים במשק. יכולת נוספת שאתה רוכש בצה"ל היא היכולת ללימוד עצמי, ואת זה אתה מקבל בכל קורס, בעתודה ובכל תחום אחר. בוגר יחידה טכנולוגית מגיע לאזרחות עם יכולת ללמוד דברים חדשים במהירות ולבד.

אתה רואה שהשפה של בוגרי היחידות הטכנולוגיות, בתפקידיהם באזרחות, היא שפה דומה ומשותפת, והיא מקלה על העבודה היומיומית, על העבודה השוטפת, כי הם מבינים האחד את השני".

תאר את התפקיד שלך כיום בבנק הבינלאומי.
"אגף הטכנולוגיות בעצם אחראי על כל התוכנה הבסיסית והחומרה – ממיינפריים ועד לכל מה שקורה בענן. המנעד הוא מאוד רחב והמטרה שלנו היא לספק את היתרון הטכנולוגי לבנק, כדי שהוא יממש את היתרון העסקי שלו.

המנעד הרחב הזה, בין טכנולוגיות לגאסי ישנות לבין טכנולוגיות חדשות, מצריך לא מעט מאמץ, וזה בעצם איזון בתוך האגף. האגף מורכב מאנשי תקשורת, תוכנה, חומרה ואחסון – מהרבה מאוד אנשים".

מה אתה מאחל לממר"ם ולמדינת ישראל לקראת הכנס השנתי?
"קודם כל, אני מאחל למדינת ישראל שנצליח להחזיר את החטופים הביתה, נצליח לשקם ולטפל בפצועים, ולתמוך במשפחות השכולות. לחברה האזרחית יש אחריות ויכולת לסייע בכך.

לאנשי ממר"ם ואגף התקשוב אני מאחל להמשיך להתקדם, ולאפשר לצה"ל את היכולות הנדרשות לו. אחרי ה-7 באוקטובר, כולם יכלו לראות את היכולות הטכנולוגיות של צה"ל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים