שותפה של פייסבוק חשפה בטעות הוכחה: החברה מאזינה לכם

מצגת ללקוחות חברת קוקס מדיה - שפייסבוק, גוגל ואמזון שותפות שיווק שלה - חשפה, לכאורה, שימוש בטכנולוגיית AI כדי להאזין לסמארטפונים של המשתמשים ולפרסם אליהם מוצרים ושירותים על סמך מה שנאמר בשיחותיהם

האם היא מאזינה לכם? פייסבוק.

כבר מזה שנים יש מי שעוסקים בסברה שפייסבוק (וככל הנראה גם ענקיות טק אחרות) מאזינה לנו כשאנו מדברים בטלפון או אפילו רק משוחחים עם מישהו כשהסמארטפון שלנו באזור. עד כה החשדות הללו הופרכו מטעם החברה וכן על ידי רוב מומחי אבטחת המידע, וכן מעולם לא התרגמו לכדי מצב שהצריך התערבות הרשויות או גורמים אחרים לטובת הציבור. אולם אפשר שכל זה ישתנה בקרוב לנוכח טענות חדשות, ומנומקות לכאורה, בנוגע לנוהג של פייסבוק להאזין למשתמשים דרך הסמארטפונים שלהם לצורך הזרמת פרסום ממוקד אליהם, על פי תחומים בהם עסקו ושבהם הם מתעניינים.

על פי הדיווחים, אחד משותפי השיווק של פייסבוק, חברת קוקס מדיה – CMG (ר"ת Cox Media Group), העוסקת בחדשות בטלוויזיה וברדיו – השתמשה בטכנולוגיית 'האזנה פעילה' (Active Listening) כדי ללכוד נתונים בזמן אמת, וזאת על ידי הקשבה לשיחות של אנשים. ההאזנה, אם אכן התקיימה, בוצעה בגיבוי יכולות בינה מלאכותית. הטכנולוגיה החדשנית של ה-GenAI מאפשרת ניתוח והבנה של נתונים קוליים עם נתונים התנהגותיים על מנת למקד לצרכנים פרסומות קולעות, וזאת על סמך הדיונים שלהם.

החשיפה של המידע על ההאזנה, לכאורה, הגיעה בעקבות מצגת למשקיעים, במקרה זה לקוחות פוטנציאליים, ש-CMG שהיא אחת משותפות השיווק של פייסבוק יצרה והפיצה, ובה הסבירה החברה כיצד היא מקשיבה למה שנלכד במיקרופונים המובנים בתוך הסמארטפונים של המשתמשים ומפרסמת להם מודעות ותכנים בהתאם.

החדשות האחרונות הגיעו מאתר 404 Media שדיווח באחרונה כי לפי מה שנראה במסמך, אשר הודלף והגיע לידי כתביו, המצגת המסוימת שיצרה חברת קוקס מדיה טוענת שתוכנה בשם 'האזנה הפעילה' שלה משתמשת בבינה מלאכותית כדי "ללכוד נתוני כוונות בזמן אמת על ידי האזנה לשיחות שלנו". האתר דיווח כי מפרסמים יכולים לשייך את הנתונים הקוליים האלה לנתונים התנהגותיים, כדי למקד לצרכנים את הפרסום.

CMG מעידה על עצמה באתרה כי היא "חברת מדיה משולבת ועטורת פרסים המספקת מדי שבוע ללמעלה מ-60 מיליון אמריקנים 15 מותגי טלוויזיה איכותיים ומובילי שוק בתשעה שווקים; 50 תחנות רדיו בעלות הביצועים הטובים ביותר ב-10 שווקים, פלטפורמות סטרימינג ודיגיטליות רבות; ועסקי פרסום מקומיים, אזוריים וארציים".

BREAKING!! 🍿 Grab your popcorn! 🎥 The Big Tech drama unfolds as Elon, Zuck & Tek dissect CMG's Active Listening fiasco! 🎧🤯 Dick pills, targeted ads & a whole lot of shade! 😎 pic.twitter.com/C7pAocWm5d

מה משמעות החשיפה?

החשדות הישנים שחשיפה הזו מאששת, לכאורה, מעלים חששות אתיים רציניים ובעיות פרטיות. על אף שכולנו מבינים מזמן שחיפושים שלנו, למשל בגוגל או באחת מהרשתות החברתיות שבבעלות מטא (שביניהם נכללת פייסבוק), מושכים אלינו פרסום מטורגט, שימוש באזנה למיקרופונים של הסמארטפונים כדי לצותת לשיחותינו ולעשות בנאמר בהן מינוף למטרות פרסום – הוא חציית גבול. בעיקר משום אי הידוע של המשתמשים בכך, שלא לומר ההסתרה של הנוהל מהם, והעובדה שאין להם כל אפשרות ל-Opt-Out, משמע להודיע לענקיות הטק שאינם מוכנים לשתף פעולה עם המהלך. עושה רושם שהטענות האחרונות הציפו כעת שוב את החשש של הציבור שחברות ותאגידי ענק עוקבים אחרי שיחותיו, ומפיקים מהנאמר בהן כסף מבלי שיש למשתמשים יכולת לאסור עליהן זאת. 

כדאי לשים לב כי באותה מצגת  שהודלפה ציינה קוקס מדיה לא רק את פייסבוק כשותפתה, אלא גם את גוגל ואמזון, ובכך למעשה משכה גם אליהן חשדות שהן לקוחות של שירות "האזנה הפעילה" שלה.

404 Media פנתה לגוגל בנוגע לשותפותה במעל, לכאורה, ובתגובה לחשיפה המביכה, הענקית ממאונטיין וויו הסירה במהירות את CMG מ"תוכנית השותפים" שלה, כמו כדי להבהיר לכל כי היא אינה שותפה לפרקטיקה השנויה במחלוקת.

דובר אמזון אמר ל-404 בתגובה שזרוע המודעות של הענקית מסיאטל "מעולם לא עבדה עם CMG על התוכנית הזו, ואין לה שום תוכניות לעשות זאת". הוא הוסיף וציין כי אם אחד משותפי השיווק שלו יפר את כללים החברה, שאינם מאפשרים פרסום ממוקד עקב האזנות סתר – אמזון תנקוט נגדו בפעולה.

מטא, שהיא כאמור חברת האם של פייסבוק, הבהירה כי החלה בודקת את CMG, כדי לקבוע אם פעולות קבוצת המדיה מפרות את תנאי השירות שלה, אם לאו.

יצוין כי בפוסט שעלה בנובמבר 2023 לבלוג של קוקס מדיה, ושנמחק באורח פלא ממש באחרונה, נכתב כי לעתים קרובות הסכמי שימוש ארוכים, שלרוב איננו נוטים לקרוא בכלל, מכילים סעיף המכריז ש-חוקי לצותת לטלפונים ומכשירים של משתמשים.

מעניין לראות כי באתרה, הקבוצה הצהירה על עצמה: "אנחנו CMG. אנחנו יותר מסתם חברת מדיה, חדשות ובידור. אנחנו אנשים המחויבים לשרת קהילות שהן יותר מאשר מיקומים גיאוגרפיים. הם הבתים שלנו".

כעת נותר להמתין ולראות כיצד יתפתחו הדברים, והאם הם יפתחו איזושהי חקירה בנדון, או ייקברו עמוק בין שלל חדשות הטכנולוגיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים