בגלל מוצרים לא בטיחותיים: ארה"ב מעוניינת לחקור את שי-אין וטמו

בכירי נציבות האמריקנית לבטיחות מוצרי צריכה, ה-CPSC, קבעו שיש צורך לבחון את החברות על הפרות אפשריות של תקנות הבטיחות, במיוחד במוצרים לתינוקות

ארה"ב תחקור אם הן מסכנות את הציבור עם מוצריהן. טמו ו-שי-אין.

ארצות הברית מעוניינת לערוך חקירה לאתרי המסחר האלקטרוני הסיניים שי-אין (SHEIN) וטמו (Temu), בעקבות חששות לגבי בטיחות המוצרים שלהם. מהלך זה מגיע לאחר שבכירים בהנציבות האמריקנית לבטיחות מוצרי צריכה, ה-CPSC, קבעו כי יש צורך לבחון את החברות על הפרות אפשריות של תקנות הבטיחות, במיוחד במוצרים לתינוקות.

שני נציבי ה-CPSC, פיטר פלדמן ודאגלס דז'יאק, הדגישו את הדחיפות של חקירת שי-אין ו-טמו, וזאת בעקבות דיווחים על מוצריהם, שעלולים להיות מסוכנים לציבור ונמכרים בפלטפורמות הללו. במכתב משותף שנשלח השבוע (ב'), ציינו שני הנציבים לבטיחות מוצרי הצריכה, פלדמן ו-דז'יאק, כי "דיווחים אחרונים בתקשורת, לפיהם קל למצוא מוצרים קטלניים לתינוקות ופעוטות בפלטפורמות הללו", הם שעוררו את החובה לפתוח בחקירה מקיפה לפלטפורמות המסחר מצליחות.

Today, we are calling on @USCPSC to evaluate how @SHEIN_Official and @shoptemu meet their obligations under the Consumer Product Safety Act. Given specific concerns about foreign e-commerce, this review will inform how best to protect Americans. Link: https://t.co/kxCZA03DLN pic.twitter.com/lcgV2iliwO

— Peter Feldman (CPSC) (@FeldmanCPSC) September 3, 2024

ל-CPSC, נטען, חסרים המשאבים הדרושים כדי לפקח כראוי על בקרות הבטיחות והתאימות של אתרי הקמעונאות אונליין הזרים הללו, שבמקרה הנדון הם כידוע סינים, במיוחד לנוכח אספקת המוצרים שלהם במשלוחים ישירות לצרכן.

החששות של הרגולטורים האמריקניים עוסקים בעיקר במוצרי תינוקות ופעוטות מסוכנים הנמכרים בשי-אין ובטמו. הנציבות ציינה למשל כדוגמה מגיני עריסה שנמכרים באתרים הללו, אשר אסורים למכירה בארצות הברית מכיוון שהם הוגדרו כמוצרים שעלולים לגרום לחנק של תינוקות.


שילוח ישירות לצרכן – ללא מיסוי או פיקוח על איכות הסחורה 

כידוע, שי-אין ו-טמו שולחים סחורה זולה לכל רחבי העולם, וכמובן שגם אל ארה"ב מסין, ולטענת ה-CPSC פעולתם זו מעלה "חששות ספציפיים" לגבי השימוש שלהם ב-'de minimis' – כלל אמריקני הפוטר חבילות בשווי של 800 דולר או פחות ממיסוי, אם הן נשלחות ישירות אל הקונים. איכות המוצרים המשולחים כך גם אינה נבדקת, משום ששיווקם הוא ישירות לצרכן, וכך מתאפשר מצב שבו המוצרים עלולים להיות לא רק נחותים ברמתם, לכאורה, אלא גם מסוכנים לבריאות הציבור. הצלחת הקמעונאיות אונליין הללו בארה"ב נזקפת לא אחת לטובת או לרעת – תלוי מי הדובר – ההישענות על כלל de minimis התקף במדינה.

בהקשר זה אמרו הנציבים פלדמן ודזיאק כי הם רוצים "להבין טוב יותר את החברות הללו, במיוחד את ההתמקדות שלהן במשלוחים בעלי ערך נמוך ישירות לצרכן".

אשתקד תכננה קבוצה דו-מפלגתית של מחוקקים בארה"ב להגיש הצעת חוק לביטול תקנת המינימום de minimis, אשר נמצאת בשימוש נרחב על ידי פלטפורמות מסחר אלקטרוני, כולל מוכרי צד שלישי אמזון (Amazon.com) ובוולמארט (Walmart.com).

יצוין כי השימוש ב-de minimis, לא מאפשר גם את בחינת ההשפעה הסביבתית של פעילותם של עסקי המסחר האלקטרוני, נושא שמטריד גם הוא את המחוקקים.

יתרה מזאת, בדרום קוריאה הועלו חששות בנוגע לאיתור חומרים מסרטנים העולים על רמות התקן במוצרים הנמכרים על ידי שי-אין וטמו. טענות אלו הוסיפו דחיפה לכוונה לבצע בדיקה עולמית להתנהלות חברות אלו. באירופה המצב מעט שונה – אחרי ששי-אין וטמו הפכו לפופולריים ברחבי העולם בשל המחירים הנמוכים שלהם, העניין משך את שימת הלב של רשויות ממשלתיות והוביל לתקנות מחמירות שהוטלו על פעילות אתרי האיקומרס באיחוד האירופי.

תגובות לחשדות ולכוונה לפתוח בחקירה

בתגובה להאשמות אלו, שי-אין הדגישה את מחויבותה לבטיחות הלקוחות ואת השקעותיה המשמעותיות בחיזוק תוכניות הציות לרגולטורים המקומיים בארצות אליהן היא שולחת סחורות. באופן דומה, טמו – החברה החדשה שמשבשת את השוק כיום – הצהירה על דרישה מכל המוכרים בפלטפורמה שלה לציית לחוקים ולתקנות הרלוונטיים, במיוחד לאלה הקשורים לבטיחות המוצרים.

דובר טמו ציין בהצהרה הרשמית מטעם החברה כי "האינטרסים שלנו עולים בקנה אחד עם אלו של ה-CPSC בהבטחת הגנת הצרכן ובטיחות המוצר, ואנו נשתף פעולה באופן מלא עם כל חקירה".

דובר שי-אין אמר ל-חדשות ABC כי בחברה "בטיחות הלקוחות היא בראש סדר העדיפויות שלנו ואנו משקיעים מיליוני דולרים כדי לחזק את תוכניות הציות שלנו". לדבריו, "בשנה האחרונה שי-אין הוציאה מעל 10 מיליון דולר בבניית פונקציית ציות גלובלית חזקה ובפיתוח שותפויות עם סוכנויות בדיקה בעלות שם בינלאומי, כמו Intertek, SGS, BV ו-TUV, כדי לשפר עוד יותר את נוהלי הבטיחות שלנו". הדובר המשיך והרחיב: "מוקדם יותר השנה הוכרז גם כי 50 מיליון דולר נוספים יוקדשו לחיזוק מרכז הציות הגלובלי שלנו וביוזמות על מנת להבטיח עמידה קפדנית בתקני בטיחות המוצרים המחמירים שלנו ועמידה מלאה בחוקים ובתקנות". עוד לדברי הדובר, "הצוות העולמי שלנו, הכולל יותר מ-1,000 עובדים אמריקנים, נשאר איתן במחויבותו לאיכות ובטיחות עבור לקוחותינו, ואנו תומכים בנחישות במנדט של הנציבות".

מעניין לציין כי בחודש שעבר דיווחנו כי שי-אין הגישה באחרונה תביעה בארה"ב נגד טמו, המאיימת עליה בהצלחתה המהירה. התביעה היא בגין מה שהתובעת טוענת שהוא הפרת זכויות יוצרים, ומגיעה לנוכח הטענה שהשירות המתחרה מוכר גרסאות מזויפות של מוצרי שי-אין, ועוסק בהונאת לקוחות בניסיון לחקות אותה ולגנוב ממנה את המשתמשים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים