בגלל נקודה ב-X: בלוגר מתנגד המשטר האיראני ייכלא ל-12 שנים

האקטיביסט האיראני חוסיין שנבחזאדה הואשם ב-"תעמולה פרו-ישראלית", על אף שלא הוצגו נגדו ראיות לכך - לאחר שהציב נקודה בתגובה על ציוץ של חמינאי ● בעולם חוששים כי יואשם בריגול, כדי לדכא את פעילותו נגד המשטר

נשלח ל-12 שנים בכלא, בגלל תגובה בנקודה. הבלוגר והאקטיביסט האיראני, חוסיין שנבחזאדה.

הבלוגר והאקטיביסט האיראני, חוסיין שנבחזאדה, נידון באחרונה ל-12 שנות מאסר על ידי מערכת המשפט של איראן, לאחר שפרסם נקודה אחת בודדה ('.') בתגובה לציוץ ב-X של המנהיג העליון של המדינה, עלי חמינאי, ככל הנראה משום שבסיום הציוץ, בו נראה חמינאי מצולם יחד עם קבוצת כדורעף מאיראן – לא הופיעה נקודה.

המעשה התמים לכאורה של פרסום נקודה כתגובה, שבוצע בחודש מאי האחרון, הוביל למעצרו של שנבחזאדה ביוני, ככל הנראה משום שתגובתו זו גרפה יותר לייקים משמעותית מהציוץ המקורי של חמינאי, ומשכה תשומת לב רחבה, כך דיווח Iran International English, הידוע אף הוא כגוף מתנגד משטר.

לפי טענות ג'לאל אפגי, התובע הכללי של מחוז ארדביל שבאיראן, שם התרחש המעצר, "באמצעות מדיה חברתית הוא (שנבחזאדה – ג"פ) שמר על קשר עם בכירי המוסד ובמסווה של עבודת עריכה".

המעצר של שנבחזאדה הוביל גם להאשמות מצד כלי תקשורת הקשורים למשמרות המהפכה, עם דיווחים הטוענים כי שנבחזאדה הוא "סוכן מוסד נמלט" עם קשרים למודיעין הישראלי – האשמות שהופרכו על ידי בני משפחתו.

עקב ה"אירוע", שנבחזאדה, הידוע בביקורותיות רבה על הממשל בארצו ובנוכחותו האקטיביסטית ברשתות החברתיות, נידון לחמש שנות מאסר בגין "פעילות תעמולה פרו-ישראלית", לארבע שנים בגין "העלבת קדושת האסלאם", לשנתיים בשל "הפצת שקר" ברשתות החברתיות, וכן לשנה נוספת בגלל "פעילות תעמולה נגד המשטר". עורך דינו הדגיש כי הרשות השופטת לא סיפקה כל ראייה המוכיחה כי הנאשם ביצע "פעילות תעמולה פרו-ישראלית" וכי האשמה התבססה על "צ'אטים פרטיים" שלו, שתוכנם לא נחשף בציבור.

Voice of America דיווח כי שנבחזאדה עצור כעת בטהרן ונאסר עליו לשכור עורך דין. בנוסף, חשבון המדיה החברתית שלו הושעה עקב מעצרו.

קשה עד מסוכן מאוד להתנגד למשטר האיראני

מעצרו וגזר הדין של שנבחזאדה עוררו טרדות חמורות לנוכח ההיסטוריה של איראן של שימוש בהאשמות ריגול נגד מבקריה. המעצר וגזר הדין המופרך שספג שנבחזאדה מדגישים את האתגרים הקשים העומדים בפני פעילים ומבקרי המשטר האיראני.

"מעצר העיתונאי חסן שנבחזאדה הוא מעשה גמול לא צודק בניסיון להשתיק קולות ציבוריים חשובים", אמרה איימי ברוילט, מנהלת הזרוע המשפטית של IPI – הרשת העולמית למדיה עצמאית. "שלילת זכויותיו לייצוג משפטי אינה מתקבלת על הדעת. איראן חייבת לשחרר את שנבחזאדה, יחד עם כל שאר העיתונאים העצורים".

המקרה המסוים הביא גם השוואות למקרים מתוקשרים אחרים, כמו זה של מזיאר איברהימי, איש עסקים שהואשם באופן שקרי בריגול למען ישראל; או למקרה חמור עוד יותר שהתרחש בסוף אפריל, כשהראפר האיראני טומאג' סאלחי קיבל גזר דין מוות בגלל סרטונים האנטי-ממשלתיים שהעלה לאינטרנט.

שנבחזאדה, אשר מנהל למרות הקשיים הללו מאבק מתמשך נגד המשטר האיראני, נעצר גם ב-2019 בקשר להפגנות נגד המשטר, אבל הדבר לא הרתיע אותו מלהמשיך לפרסם את המסרים הביקורתיים והסאטיריים שלו על השלטונות האיראניים וכן על חמינאי.

התקרית הזו עוררה זעם בקרב משתמשי המדיה החברתית וזכתה לתגובות מדמויות בולטות. כך למשל גארי קספרוב, רב-אמן השחמט, הידוע כמבקר של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הגיב לחדשות עם נקודה אחת בחשבון המדיה החברתית שלו.

ממשלת איראן עדיין לא התייחסה בפומבי לגזר הדין של שנבחזאדה. עם זאת, הקהילה הבינלאומית ממשיכה לעקוב מקרוב אחר המצב, תוך קריאות לצדק וליחס הוגן לפעילים ולקולות מתנגדי ממשל באיראן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים