הפסד לארכיון האינטרנט: אין "שימוש הגון" דיגיטלי בתכני מו"לים

הגוף ללא מטרות רווח - שמקטלג סרטונים, משחקים וספרים ומעלה אותם לאינטרנט - הפסיד בבית המשפט לערעורים של ארה"ב וטענותיו מול מספר הוצאות ספרים כי ספריית הספרים הווירטואלית שלו לגיטמית חוקית - נדחו

הפסיד בערעורו. ארכיון האינטרנט.

ארכיון האינטרנט (IA – ר"ת Internet Archive) ספג באחרונה מכה משמעותית במאבקו המשפטי נגד הוצאות לאור גדולות, בנוגע להשאלה דיגיטלית של ספרים המוגנים בזכויות יוצרים. 

הפרשה החלה כשבשנת 2020, המו"לים Hachette, HarperCollins, John Wiley ו-Penguin Random House הגישו תביעה נגד הארכיון והאשימו אותו ש-"הספרייה הפתוחה" שלו מאפשרת הפרת זכויות יוצרים בדומה לאתר פיראטי. התביעה נסובה סביב הנוהג של הארכיון לסרוק ספרים מודפסים, כדי להציע עותקים דיגיטליים שלהם בחינם לגולשים, מה שלטענת המו"לים הפר את זכויות היוצרים שלהם והיווה איום על הכנסותיהם.

המאבק המשפטי המסוים הגיע כעת לשיאו בפסיקה של בית המשפט השני לערעורים של ארה"ב, שאישר את ההחלטה הקודמת של בית המשפט, לפיה סריקה והשאלה של ספרים המוגנים בזכויות יוצרים ללא רשות, כפי שנהג לבצע AI, אינה מהווה, כמו שטען הארגון, "שימוש הוגן", ולכן – אסורה.

ארכיון האינטרנט טען בערעורו כי המניע שלו, ללא מטרות רווח, ומודל ההלוואות הדיגיטליות המבוקרות שהוא מספק, צריכים להיחשב כ"שימוש הוגן". אלא ש-בית המשפט הדגיש כי הדיגיטציה שעשה IA לספרים לא הפכה את היצירות לבעלות מטרות או דמויות חדשות, והדבר שולל לפיכך קביעת אפשרות שהיא על תקן "שימוש הוגן". בנוסף, בית המשפט הדגיש את הפוטנציאל של ההלוואות הדיגיטליות החינמיות של IA לשמש כתחליף לרכישה פיזית של ספר או לקניית ספרים אלקטרוניים, ובסופו של דבר הנוהג הזה משפיע או ישפיע על הכנסות המוציאים לאור.

בית המשפט גם נימק שבפעילותו זו IA למעשה הפיק תועלת בעקיפין משותפויות ותרומות, והדבר פגע במעמדו כארגון ללא מטרות רווח, ולכן, בסופו של דבר, העדיף את זכות המוציאים לאור לשלוט בשכפול והפצה של יצירותיהם, על פני המטרה של הארכיון להרחיב את גישת הגולשים לידע.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים