ארה"ב: משפיענים ימניים הפכו ל-"שופרות" של רוסיה – ללא ידיעתם

לפי תביעה של משרד המשפטים בארה"ב, רוסיה תמרנה בחשאי קמפיין השפעה על הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2024, שבמימונו הושקעו כ-10 מיליון ד' ● הפעולה כללה מאות סרטונים שרוסיה קידמה ושפרסמו המשפיענים במדיה החברתית

הזינה משפיעני ימין אמריקנים בתכנים מטעם ממשלת רוסיה. RT.

זוכרים את ההתערבות הרוסית בבחירות בארה"ב ב-2016, ואפשר שגם ב-2020? ובכן, מסתמן שרוסיה לא מתכננת להשאיר את הבחירות הבאות לנשיאות ארצות הברית בלי ה-Say שלה גם הפעם.

משרד המשפטים האמריקני (DOJ) טען באחרונה כי רוסיה ניתבה באופן לא חוקי כ-10 מיליון דולר למימון סרטונים של משפיעני רשת שהם אנשי ימין בולטים בארה"ב. ההאשמות הן למעשה שהמשפיענים מהימין האמריקני, שמרביתם בעלי עמדות קיצון שמרניות, הדהדו תוכן של פרופגנדה רוסית לציבור האמריקני, לא ברור בינתיים האם במכוון – אם לאו.

המשרד טען כי כלי תקשורת שבשליטת רוסיה, ופועל ברוסיה, מימן וביים בסתר סרטונים שנוצרו לכאורה על ידי חברת תוכן מקוונת מטנסי, ששמה Tenet Media. המשפיענים המזוהים עם Tenet Media – רשת ימנית בולטת – הם בין היתר דמויות ידועות בזירה הפוליטית בארה"ב, כמו בני ג'ונסון וטים פול, שהם משפיעני ימין שצברו מיליוני עוקבים בפלטפורמות שונות, כולל ביוטיוב.

לפי ה-DOJ, שני עובדי גוף התקשורת הרוסי RT – שבעבר נקרא Russia Today וידוע כפועל בגיבוי המדינה – פעלו כדי לבצע קמפיין השפעה סודי בארצות הברית. קמפיין זה כלל, לכאורה, בימוי ופרסום של מאות סרטונים בפלטפורמות כמו טיקטוק, אינסטגרם ו-יוטיוב, במטרה להגביר את המחלוקת הפנימית בארצות הברית ולקדם מסרים ממשלתיים מרוסיה, מבלי לחשוף את מקורם.

הוכח שקרתה בעבר. התערבות רוסית בבחירות בארה"ב. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה.

הוכח שקרתה בעבר. התערבות רוסית בבחירות בארה"ב. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה. צילום: BigStock

תוכנית ענקית שנועדה להשפיע על הציבור האמריקני ולקטב אותו

משרד המשפטים הגיש בשבוע שעבר (ד') כתב אישום פדרלי במחוז הדרומי של ניו יורק, ובו תבע את האזרחים הרוסים ואנשי צוות RT, קוסטיה קלצ'ניקוב ולנה אפאנאסייבה, משום השתתפות במה שתואר כ-"קנוניה להפרת חוק רישום סוכנים זרים", וכן בקשירת קשר לביצוע הלבנת הון.

בנוגע לאישום בביצוע הלבנת הון, שנכלל בתביעה, ה-DOJ טוען כי בין אוקטובר 2023 לאוגוסט 2024, RT ביצעה העברות בנקאיות אל Tenet Media בסכום כולל של כ-9.7 מיליון דולר – סכום שהיווה לפי הטענות כמעט 90% מהפיקדונות הבנקאיים של החברה מכל מקורות הכנסתה יחדיו.

בכתב האישום הפדרלי גם נטען כי RT "תיזמרה" תוכנית ענקית שנועדה להשפיע על הציבור האמריקני ולקטב אותו, ועשתה זאת על ידי מימון סמוי של חברת יצירת התוכן Tenet על אדמת ארה"ב. כתב האישום גם פירט עד כמה פתוחה מערכת המדיה החדשה אונליין של ימינו, שבה יוצרים עצמאיים פועלים עם מעט מאוד שקיפות או הקפדה על בטיחות ואמינות מסריהם, שלא לדבר על היעדרו הכמעט מוחלט של פיקוח עליהם.

התובע הכללי של ארה"ב, מריק גרלנד, הדגיש כי משרד המשפטים לא יסבול ניסיונות של משטר אוטוריטרי לנצל את חילופי הרעיונות החופשיים הקיימים בארה"ב כדי לקדם את מאמצי התעמולה שלו. התובע האמריקני דמיאן וויליאמס מהמחוז הדרומי של ניו יורק הזדהה עם דברי גרלנד והדגיש שהקורבנות של התוכנית היו האזרחים האמריקנים, שספגו הטיות דעת רוסיות ללא ידיעתם.

המשפיענים הימנים: "הוננו"

טנט מדיה לא הגיבה על טענות ה-DOJ ותביעתו. חדשות NBC סיפרו לקוראים כי נציג של RT ענה לבקשתם לתגובה על התביעה והאשמות בשורה של הודעות טקסט ציניות, שבין השאר נכתב בהן למשל "חחחח!" ו-"אנחנו חייבים להרוויח את המשכורת שלנו בקרמלין איכשהו".

מאידך בתגובה להאשמות, גם ג'ונסון וגם פול טענו ש-הונו והיו למעשה קורבנות לתוכנית הזו.

בפוסט שפרסם ב-X ביום ד' כתב ג'ונסון, "לפני שנה, סטארט-אפ מדיה פנה לחברה שלי כדי לספק לה תוכן כקבלן עצמאי. עורכי הדין שלנו ניהלו משא ומתן על עסקה סטנדרטית של זרוע ארוכה (arms length deal – עסקה שבה גם הקונה וגם המוכר עצמאיים, לא קשורים, מודעים היטב, יש להם כוח מיקוח שווה, והם פועלים אך ורק למען האינטרס העצמי שלהם – ג"פ), אשר הופסקה מאוחר יותר. אנו מוטרדים מההאשמות בכתב האישום של היום, המבהירות שאני ושאר המשפיעים הינו קורבנות בתוכנית לכאורה הזו. עורכי הדין שלי יטפלו בכל מי שיגיד או ירמוז אחרת".

פול, שכתב גם הוא ב-X, אמר בציוצו כי "אם ההאשמות הללו יתבררו כאמתיות, אני כמו גם שאר האישים והפרשנים הוננו והיינו קורבנות. אני לא יכול לדבר בשם אף אחד אחר בחברה לגבי מה שהם עושים או מה שהם מקבלים הוראה לעשות".

פול הוסף: "מעולם בשום שלב לא היה לאף אחד מלבדי שליטת עריכה מלאה בתוכנית, ותכני התוכנית הם לרוב א-פוליטיים. לדוגמה הם כללו דיון במשחקי רוחניות, היכרויות וסרטוני וידיאו. התוכנית מופקת בשלמותה על ידי הצוות המקומי שלנו, ללא תשומה מאף אחד חיצוני לחברה". פול סיים את הפוסט שלו במילים בוטות וכתב: "אנחנו עדיין לא יודעים מה נכון, כי אלו רק האשמות. פוטין הוא זבל, רוסיה מוצצת ביצי חמור, ולעיתונאים שרוצים להקדים את המאוחר, ליצור נרטיב משלהם, או לשקר לגבי מה שקורה כרגע – אתם יכולים לאכול את התחת האירי שלי".

גם משפיעני ימין אחרים שהיו מעורבים, לכאורה, בתרגיל הרוסי הביעו בפומבי הלם ואכזבה על שהונו, לטענתם. דיוויד רובין, שלפי הדיווחים קיבל 400 אלף דולר לחודש ממשקיע אירופאי, לכאורה, כחלק מהתוכנית החשאית ובלי שיבין במה היה מעורב, הגן על יושר מעשיו וטען כי הוא לא היה מודע למקורות המימון. במקביל, מאט כריסטיאנסן וטיילר הנסן, אנשי ימין אחרים, הכחישו כל התאמה מכוונת בין מסריהם לנרטיבים הרוסיים.

בתגובה לטענות השלטונות בארה"ב, דחתה העורכת הראשית של RT, מרגריטה סימוניאן, את ההאשמות, ורמזה בציניות שארה"ב יכולה פשוט להמציא האשמות לטובת צרכיה. בטלגרם, סימוניאן לגלגה וטענה כי האמריקנית – בפעם השלישית ברציפות – מעלילים על RT שהיא מנסה להתערב בפוליטיקה האמריקנית. "אם יזרקו אותנו לגמרי, איך הם ינהלו את הבחירות הבאות? אין להם אסטרטגיות אחרות מלבד להפחיד מפני RT הכל יכולה", כתב סימוניאן בפוסט בטלגרם.

"זו הסיבה שהלבנת מידע היא כל כך מזיקה", אמרה ל-CNN מומחית הדיסאינפורמציה נינה ינקוביץ', מייסדת שותפה של American Sunlight Project. "האנשים האלה מחפשים את השורה התחתונה שלהם, אז הם מפרסמים פיתיון זעם שיתפקד היטב, יגרוף צפיות ולייקים, וישמח את 'המפיקים' שלהם".

היא הוסיפה והרחיבה כי "האנשים האלה לא עושים בדיקת נאותות לגבי מי משלם להם, ומיליוני אמריקנים צורכים מהם את החדשות של היום".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים