מאסק הודיע: בעוד שנתיים SpaceX תשלח חללית למאדים

דיוויד בואי בשירו המפורסם תהא האם יש חיים במאדים, ואפשר שהמידע הזה ועוד שלל חשיפות מהמתרחש על פני הכוכב אכן יזרמו לתושבי כדור הארץ, כי לפי התוכניות חללית לא מאוישת ראשונה תמריא לכוכב בעתיד הלא רחוק

בדרך למאדים. SpaceX.

ליזם הטק שהוא גם האדם העשיר בתבל, אילון מאסק, יש חזון לגבי האנושות, וכוונה שזו תהפוך למעין מין רב-כוכבי, משמע – כזה שחי לא רק על פני כדור הארץ. השבוע החזון הזה החל את הדרך הארוכה להתממשותו – עדכונים אחרונים מ-SpaceX וממאסק התוו מפת דרכים שאפתנית שתתחיל בהגעה למאדים, ועתידה להסתיים בעוד שנים רבות ביישוב הכוכב על ידי אנשי כדור הארץ.

התוכניות עליהן דיבר ומדבר מאסק לעריכת מסעות בין כוכבים וליישוב פלנטות רחוקות מסעירות את הדמיון של רבים כבר מזה מספר שנים, אבל רק כעת מתחילים לשמוע מהיזם התזזיתי משהו יותר תכליתי בנדון. למעשה מאסק ממש פרסם לוח זמנים לעתיד לבוא, כשמטרתו להפוך את החזון שלו למציאות מוקדם מכפי שרבים צפו.

לפי ציוץ שפרסם אתמול (א') מאסק ב-X, כמו גם על פי פרסום רשמי של SpaceX, חברת החלל אמורה להטיס את החללית הלא מאוישת הראשונה שלה למאדים כבר בשנת 2026. הטיסה או הטיסות הראשוניות המתוכננות הללו יתמקדו בבדיקת האמינות של טכנולוגיית הנחיתה של כלי הרכב החללי ובבדיקת פני השטח, במטרה להבטיח שמשימות עתידיות יוכלו להצליח בבטחה בכוכב הנחשק. אם משימות אלה ללא צוות יתבררו כמוצלחות, ציר הזמן המתוכנן הוא שהטיסות הראשונות שעליהן אנשי צוות יתרחשו כבר בתוך ארבע שנים. אם אכן כך יהיה, מאסק צופה שתדירות הטיסות למאדים תגדל במהירות, כשהמטרה הסופית של היזם היא להקים עיר במאדים, המקיימת את עצמה, ממש בתוך שני עשורים בלבד.

לדבריו בציוץ שהסעיר את חוקרי החלל בעולם: "קצב הטיסה יגדל משם באופן אקספוננציאלי, במטרה לבנות עיר שמקיימת את עצמה בעוד כ-20 שנה". מאסק הוסיף באותו פוסט כי "היותנו רב-כוכביים תגדיל במידה ניכרת את תוחלת החיים הסביר של התודעה, משום שלא נשים יותר את כל הביצים שלנו, תרתי משמע ומטבולית, על כוכב לכת אחד".

למה ליישב את מאדים?

הדחף של מאסק ליישב את מאדים נעוץ בחזונו הרחב להבטחת הישרדות האנושות. מאסק, כפי שניתן להבין מדבריו, טוען שהפיכת בני האנוש ל'מין רב-כוכבי' תשפר משמעותית את סיכויי ההישרדות של התודעה האנושית, ותפחית את הסיכון שאירוע קטסטרופלי בודד על פני כדור הארץ יחסל או יפגע באפן בלתי הפיך במין האנושי כולו.

SpaceX, שהוקמה על ידי מאסק ב-2002, היא כיום גורם מרכזי בטכנולוגיית החלל של ימינו, וקברניטה טוען כי החברה תאפשר הפחתת העלות של מסע בחלל, ולבסוף – את ההתיישבות הבין-פלנטרית.

בינתיים, עד שתשלח חלליות למאדים, פרויקט הדגל של החברה הוא חללית בשם סטארשיפ (Starship) – הגדולה והחזקה ביותר שנבנתה אי פעם. חללית זו מיועדת לשימוש חוזר מלא, וזה, כך דווח, גורם מפתח בהפחתת העלויות של משימות החלל השונות והמשונות. בניגוד לחלליות הדור הקודם של נאס"א שבהן לא נעשה שימוש נוסף עם נחיתתן, SpaceX מתכננת לשחזר ולהשתמש מחדש במאיץ ה-Super Heavy – חלק משמעותי בנגנון החללית – גם עבור השיגורים העתידיים.

עד כה הגיעה SpaceX למספר הישגים בחקר החלל, כולל כמה שיגורים מוצלחים וכמה פחות. יש לציין כי SpaceX הפכה לחברה הפרטית הראשונה ששלחה אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית (ISS), שעובדת בשיתוף פעולה מלא עם סוכנות החלל האמריקנית, ושרקטות ה-Falcon 9 שלה קבעו שיא לשימוש חוזר עם למעלה מ-300 טיסות. אולם כדאי לזכור כי כיום SpaceX עוסקת בעוד אפיקי חדשנות. שירות הלוויינים שלה סטארלינק (Starlink) – שנועד לספק כיסוי אינטרנט עולמי מהחלל – הוא כיום בין חוזקותיה, וגם הוא מציב אותה כחברה משמעותית מאין כמותה בעיצוב העתיד של טכנולוגיית החלל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים