"ארגונים מבוססי נתונים יגדילו את הרווחיות יותר מהמתחרים"

"הנתונים הם נכס שיכול לסייע לארגון למקסם את העמידה שלו באסטרטגיה העסקית", כך אמרה אורית פרימוב, מנהלת דיגיטל ראשית בחטיבת טרנספורמציה עסקית-דיגיטלית בקבוצת וואן

אורית פרימוב, מנהלת דיגיטל ראשית בחטיבת טרנספורמציה עסקית-דיגיטלית בקבוצת וואן.

"ארגונים מבינים שהדאטה הוא הנכס העיקרי שלהם. חברות המחקר מגבות עמדה זו: לפי מק'ינזי, לארגונים מבוססי נתונים יש סבירות גבוהה פי 23 לגייס לקוחות חדשים, סיכוי גדול פי שישה לשימור לקוחות קיימים והכי חשוב – יש להם סיכוי גדול פי 19 להעלות את רווחיהם, לעומת המתחרים שלא טיפלו בנתונים שלהם. הנתונים הם נכס שיכול לסייע לארגון למקסם את העמידה שלו באסטרטגיה העסקית", כך אמרה אורית פרימוב, מנהלת דיגיטל ראשית (CDO) בחטיבת טרנספורמציה עסקית-דיגיטלית בקבוצת וואן (One).

פרימוב דיברה בכנס שהקבוצה ערכה היום (ג') באולם ג'ונה בנתניה, תחת הכותרת The ONE way to Digital Business Transformation. הנחתה אותו יעל אודם, כתבת החינוך של חדשות 12.

לדברי פרימוב, תוכנית הבנייה של ארגון, כך שיפעל באופן מבוסס נתונים, כוללת ארבע אבני בניין: שינוי עסקי ודיגיטלי; אסטרטגיית נתונים ארגונית; טכנולוגיה וחדשנות; ותרבות ארגונית.

"בעבר", אמרה, "הנתונים והמערכות התפעוליות נדרשו על מנת לתמוך בתהליכי העבודה. כך, לאורך הזמן, כל ארגון אסף נתונים, ואלה הצטברו ורבו. השאלה היא האם הארגון מתייחס לנתונים כנכס – לא כנכס טכנולוגי, אלא ארגוני. לאחר בניית האסטרטגיה יש לבנות מסע משולב, שדורש תזמור ויכולת ניגון יחדיו – כדי לתת מענה אחד ושלם".

"אסטרטגיית הנתונים הארגונית", פירטה פרימוב, "כוללת מפת דרכים, חזון יעדים והיוון (מוניטזציה) של נתונים, יעדים, מדדים והתאמה לחזון העסקי". לדבריה, "ממשל הנתונים דורש יכולת לייצר תשתית, שמאפשרת לעבוד בצורה מובנית, עם טיפול בהיבטי ניהול וזמינות המידע, ניהול הגישה לנתונים, ניהול איכות הנתונים, הבעלות עליהם, מיפוי המקורות, קטלוג הנתונים הארגוני, מענה להיבטי אבטחת המידע והגנת הפרטיות, הלימה לרגולציות, ניהול מחזור חיי הנתונים, מתודולוגיה ונהלי עבודה".

היא הוסיפה כי "שלב הארכיטקטורה ותשתית הנתונים כולל את מיפוי המצב הקיים, לטובת בנייה של פלטפורמת נתונים, ריכוז הנתונים, קביעת הגישה אליהם והנגשה שלהם לקהלי היעד השונים".

פרימוב הסבירה ש-"תוכנית העבודה ליישום כוללת מעורבות של בעלי עניין, הקצאת משאבים, הגדרת אבני דרך ותוצרים עיקריים. יש ליישם את הביצוע בהדרגה, להציג במהלך הדרך תוצרים ולהתייחס להיבט לוח הזמנים".

לסיום היא ציינה שני ציטוטים: זה של מת'יו אמריק, שלפיו "הדאטה היא המזון של הבינה המלאכותית – כאשר היא אוכלת זבל, הביצועים לא יצליחו כל כך", וזה של ג'ורדן פיטרסון, שקבע ש-"הדאטה היא השפה של בעלי הכוח".

גידי לייב, מנהל פעילות בחטיבת טרנספורמציה עסקית דיגיטלית ב-וואן.

גידי לייב, מנהל פעילות בחטיבת טרנספורמציה עסקית דיגיטלית ב-וואן. צילום: ויקטור לוי

דובר נוסף באירוע היה גידי לייב, מנהל פעילות בחטיבת טרנספורמציה עסקית דיגיטלית ב-וואן. הוא אמר כי האתגר הוא הפיכת הארגון לכזה שהנתונים הם אלה שמניעים אותו (Data Driven Organization). "לא מדובר רק על שינוע הנתונים ממקום למקום בארגון", הסביר, "אלא באירוע מורכב, שבו הנתונים מביאים לשיפור בקבלת ההחלטות, שהופכות להיות מושכלות ומדויקות יותר. כדי שזה יצליח, יש לבנות תוכנית רב שלבית טכנית, לטובת מיצוי המידע".

לייב אמר כי "השינויים בשוק גורמים לחברות לשנות את ייעודן תוך כדי תנועה. פה הטכנולוגיה באה לעזור להן להסיט תהליכים להגדלת הרווחיות. יש לבחון האם התשתיות הטכנולוגיות שהארגון בנה הולמות את היעד העסקי".

הוא הסביר את המתודולוגיה שפיתחו מומחי החטיבה ואמר כי היא כוללת שלושה שלבים: ניתוח ומיפוי, בניית תוכנית ואז – המימוש שלה. לייב ציין כי השלבים מודולריים וניתן ליישם כל שלב בנפרד. שלבי המשנה, הוסיף, כוללים: ניתוח עסקי-תהליכי, תיקוף מודלים ובחינה היכן ניתן להגדיל את הרווחיות או האפקטיביות; ממשל נתונים; החלטה האם הארגון בשל, או לא, למסע הדיגיטלי; גיבוש מענה, ארכיטקטורה וכלים, ומשם – גזירת פתרונות לאחור; ובניית יכולת לעבוד עם מערכות ישנות וחדשות.

"המסע של ארגון שמונע על ידי נתונים", אמר, "כולל כמה אבני דרך: גיבוש חזון ואסטרטגיית נתונים, שהם נכס ליבה; זמינות המידע ומינוף שלו תוך בקרה וממשל; מיצוי המידע, שהוא אתגר תרבותי; הטמעת כלים; פיתוח יכולות מתקדמות; ובניית מנגנוני ניהול".

לסיכום ציין לייב כי "מענה טכנולוגי שמצוי בהלימה ליעד העסקי הוא מנוע צמיחה עסקית בארגון".

האירוע הסתיים בהרצאה על המלחמה מפי דני קושמרו, מנחה אולפן שישי בחדשות 12.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים