הפסידו בענק באירופה: גוגל ואפל ישלמו מיליארדי דולרים בקנסות

השבוע אושר סופית קנס של כ-14 מיליארד ד' לאפל בגין קבלת הטבות מס לא חוקיות באירלנד ● קנס "צנוע" בהרבה, של 2.7 מיליארד ד', לגוגל - על ניצול לרעה של דומיננטיות השוק שלה בהשוואת קניות - אושר אף הוא

נקנסו בכבדות באירופה. אפל וגוגל.

בשנים האחרונות ענקיות הטק האמריקניות מתמודדות עם אתגרי ביקורת ורגולציה הולכים וגדלים באיחוד האירופי, כאשר היבשת מחמירה את תנאי ההסדרה שלה עבור חברות אלו.

השבוע, הן גוגל והן אפל ספגו מהלומות משמעותיות מבית הדין האירופי לצדק (European Court of Justice), שהובילו לאישורם של קנסות ועונשים כבדים במיוחד שהוטלו עליהן בתיקים שהתמשכו לאורך שנים, אך שניסיונות החברות לזכות בהם עלו בתוהו.

הענישות הללו הן חלק מהמאמצים של אירופה לרסן את הדומיננטיות של תאגידי הענק מארה"ב בשוק, כמו גם את נוהלי המס המפוקפקים, לכאורה, שלהם.

גוגל יצאה "בזול"

התיק הוותיק של גוגל בנוגע לשירות השוואת מחירי הקניות שלה הגיע לשיאו אתמול (ג') בפסיקה של בית הדין האירופי לצדק, שאישר קנס בגובה 2.4 מיליארד יורו (כ-2.7 מיליארד דולר) שהוטל על ענקית החיפוש על ידי הנציבות האירופית (European Commission) עוד בשנת 2017.

כפי שדיווחנו לפני שבע שנים, הרשות האירופית להגבלים עסקיים הענישה את גוגל בקנס בסכום עתק של 2.42 מיליארד יורו – הגדול ביותר שהרגולטור האירופי הטיל עד אז על חברה כלשהי. הסיבה לקנס הייתה העדפת שירות השוואת המחירים של החברה מארה"ב על פני שירותים של מתחרים. הנציבות מצאה שגוגל הציבה בראש רשימת התוצאות בחיפוש באופן קבוע את התוצאות שבחרה לקדם, באמצעות מניפולציה שביצה באלגוריתם החיפוש שלה.

למעשה מדובר באקורד הסיום של מאבק משפטי ממושך במיוחד, שראשיתו עוד ב-2009. כעת, אחרי שנים של ניסיונות לסכל פסיקה זאת, הפרשה הגיעה כעת לסיומה. גוגל הביעה אכזבה מפסק הדין, אך הדגישה את עמידתה בתקנות האיחוד מאז 2017.

יצוין כי גוגל נמצאת בימים אלו במצב לא קל גם בארה"ב, מולדתה, שם הואשמה על ידי משרד המשפטים האמריקני בהפרות הגבלים עסקיים בשני משפטים שונים ומאוד דרמטיים. במשפט הראשון, שכבר הוכרע, נפסק שהחברה מתנהלת כמונופול בשוק החיפוש, ואילו המשפט השני, שנפתח רשמית השבוע ועוסק בהתנהלות החברה בשוק הפרסום המקוון, יוודעו התוצאות ותתקבל הכרעה בתוך מספר שבועות.

אפל "חגגה" באירלנד וכעת תיאלץ לשלם

ממש במקביל, ספגה גם אפל השבוע הפסד משמעותי בבית המשפט האירופי לצדק שאישר את צו הנציבות האירופית משנת 2016.

בצו, הוותיק אפילו יותר מזה שכרוך בענישת גוגל, הורתה הנציבות לחברת הטכנולוגיה האמריקנית לשלם לאירלנד כ-13 מיליארד יורו (14 מיליארד ד') כהחזרים על מיסים אותם לא שילמה החברה במדינה.

התביעה המקורית נסובה על הטענות שאפל קיבלה הטבות מס "לא חוקיות" מאירלנד, מה שהוביל אותה לזכות ביתרון לא הוגן על פני חברות אחרות.

גם במקרה המסוים מדובר בסחבת ארכת שנים שבבסיסה ניסיונות של אפל, וגם של אירלנד, לבטל את רוע הגזרה.

אירלנד, כך הסתבר, לא הייתה מעוניינת לגבות את הקנס העצום בגובה 13 מיליארד היורו שספגה אפל מהאיחוד, ואילו אפל מצידה בוודאי שלא רצתה לשלם את המס שממנו ניסתה להתחמק. אבל הנציבות האירופית – שהיא למעשה רגולטור ההגבלים העסקיים חוצי הגבולות של האיחוד האירופי – שקבעה באותה שנה כי אירלנד העניקה יחס מיוחד לאפל הבהירה שוב ושוב שענקית ה-iPhone חייבת בתשלום כהלכה בעבור כל המסים שלא שילמה החל משנת 2003.

מנכ"ל אפל, טים קוק, אמר ב-2016 בראיון שהעניק ל-Irish Independent, שיילחם בצמוד לממשלת אירלנד בכדי לערער ולבטל את הקביעה, שלדבריו הייתה "נטולת יסוד משפטי או עובדתי". המנכ"ל הכעוס טען בזמנו כי האיחוד סתם נטפל אל אירלנד, שממשלתה מואשמת במתן סיוע לא חוקי לענקית הטכנולוגיה, וקבע כי ההחלטה של האיחוד היא לא פחות מ-"זבל פוליטי מוחלט".

אלא שליגונה של אפל מאבקיה בהחלטת האיחוד לא צלחו, והפסיקה הנוכחית פירושה שהיא בכל זאת תיאלץ לשלם את חשבון המס הנכבד לאירלנד.

בעקבות ההחלטה הסופית חזרה אפל שוב על עמדתה מבעבר והדגישה כי פעולות הנציבות האירופית ביקשו לשנות רטרואקטיבית את כללי המס שהיו נהוגים באירלנד וביבשת.

אפל, אגב, אינה חפה מהאשמות בנושאי הגבלים עסקיים גם בארצות הברית. במרץ האחרון, כפי שדיווחנו, הודיע ממשל ביידן כי הוא תובע את חברת הענק, בטענה שהיא מהווה מונופול בשוק הסמארטפונים.

לפי התביעה, שהוגשה על ידי משרד המשפטים בוושינגטון ושהצטרפו אליה 16 ממדינות ארצות הברית, אפל הפרה את התחרות ואת החוק האמריקני בניהול ה-App Store שלה, ובכך הגבילה למעשה את הגישה של חברות מתחרות לחומרה ולתוכנה שעומדות מאחורי ה-iPhone שלה.

מפעילים לחץ רגולטורי מאסיבי על ענקיות הטק באיחוד האירופי. חוקי ה-DSA וה-DMA. עיבוד ממוחשב.

מפעילים לחץ רגולטורי מאסיבי על ענקיות הטק באיחוד האירופי. חוקי ה-DSA וה-DMA. עיבוד ממוחשב. צילום: BigStock

האיחוד והנציבות הפשילו שרוולים

בתגובה לפסקי הדין, מרגרט וסטגר, ראשת ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי, בירכה על ההחלטות והצהירה שמדובר בניצחון לאזרחי אירופה ועשיית צדק בגזרת המס ביבשת. וסטגר שיבחה את פסקי הדין האחרונים והצהירה שהם מהווים צעדים משמעותיים לקראת הבטחת תחרות הוגנת ושמירה על סטנדרטים רגולטוריים בשוק הדיגיטלי.

ראוי להזכיר כי באיחוד האירופי המצב הרגולטורי של ענקיות הטק רק הלך והחמיר מאז הימים שבהם ניתנו במקור הקנסות המדוברים. הסיבה לכך היא שני חוקים חדשים יחסית שנכנסו לתוקף ביבשת במרץ האחרון – 

החוק המכונה DMA – חוק השווקים הדיגיטליים – נועד להבטיח תחרות הוגנת ולשמור על המשתמשים מהפרקטיקות המונופוליסטיות, לכאורה, של ענקיות הטק. החוק הנוסף הוא ה-DSA – חוק השירותים הדיגיטליים – שמטרתו להגדיר את האחריות החוקית של פלטפורמות, משתמשים, וחברות ציבוריות שעוסקים בשירותים דיגיטליים, ולהגן על זכויותיהם של האזרחים גם כאשר הם גולשים באינטרנט.

אם כן כעת האיחוד האירופי מוכן ומזומן "להיכנס" בענקיות הטק האמריקניות אף ביתר שאת, והתנהלותן עוברת ממש בזמן הזה בדיקה יסודית של הנציבות האירופית, שכבר התחילה לחקור ולהכין תביעות כנגד כמה מהחברות הדומיננטיות בעולם.

בין השאר כבר דיווחנו על ממצאי הנציבות של הפרת חוק ה-DMA על ידי מטא ו-אפל, ושל ה-DSA על ידי X, לכאורה, וללא ספק ענקיות נוספות כבר חזק על הכוונת של הרגולטור האירופי גם הן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים