אפל ביטלה את תביעתה נגד קבוצת NSO הישראלית

שלוש שנים לאחר שהוגשה, תביעתה של הענקית מקופרטינו בוטלה ביוזמתה, ואיתה גם הטענות נגד הריגול בסייבר ש-קבוצת NSO - חברת הסייבר הישראלית השנויה במחלוקת - ביצעה דרך מכשיריה ● מה קרה?

ביטלה את התביעה שלה נגד NSO. אפל.

אפל החליטה לבטל את טענות הריגול שלה נגד קבוצת NSO – חברת הסייבר הישראלית השנויה במחלוקת – שלוש שנים לאחר שהגישה תביעה משפטית נגדה

הוושינגטון פוסט היה הראשון שדיווח כבר ביום ו' כי אפל הגישה בקשה לסגור "מרצון" את תביעתה נגד NSO. ענקית הטק אמרה כי סיכוני הסייבר המשתנים והחשיפה הפוטנציאלית במהלך משפט שכזה של מידע קריטי על "איומים" עכשוויים, הם הסיבות לביטול התביעה. לפי אפל, המאמצים של התעשייה והממשלות להתמודד עם עליית תוכנות הריגול המסחריות החלישו את האשמה הספציפית נגד NSO. אפל הצהירה עוד כי גם העובדה ששחקנים זדוניים נוספים "התעוררו" בתעשיית תוכנות הריגול המסחריות, הובילה להחלטתה לבקש ביטול מרצון של התיק.

"בעוד שאפל ממשיכה להאמין בצדק הטענות שלה, היא גם קבעה שלהמשך התיק הזה יש פוטנציאל לסכן מידע אבטחה חיוני", מסר דובר החברה בהודעה.

יצוין כי בינואר השנה דחה שופט פדרלי את בקשת NSO לדחות את התביעה המסוימת של אפל נגדה, ולא קיבל את טענתה כי היא "ממוקמת בישראל ואפל הייתה צריכה לתבוע את החברה שם".

"שכירי החרב הלא מוסריים של המאה ה-21"

התביעה המשפטית המסוימת הוגשה ב-2021, על רקע האשמות של אפל כי תוכנת הריגול שפיתחה NSO, פגסוס (Pegasus) שמה, שימשה למיקוד משתמשי מוצריה, תוך ניצול נקודות תורפה במערכות ההפעלה של הענקית מקופרטינו.

בזמנו הבהירה אפל כי: "NSO יוצרת טכנולוגיית מעקב מתוחכמת בחסות המדינה, המאפשרת לרוגלות הממוקדות ביותר שלה לעקוב אחר קורבנותיה. מתקפות אלו המכוונות רק למספר קטן מאוד של משתמשים, משפיעות על אנשים על פני כמה פלטפורמות, כולל iOS ואנדרואיד. חוקרים ועיתונאים תיעדו בפומבי היסטוריה של ניצול לרעה של רוגלה זו, שכוונה נגד עיתונאים, פעילי זכויות אדם, מתנגדי משטר, אקדמאים ופקידי ממשל".

בעת שהגשה התביעה, אפל אף תיארה את חברת הסייבר ההתקפי הישראלית כ"שכירי החרב הלא מוסריים של המאה ה-21", משום שיצרו מכונות מעקב סייבר מתוחכמות ביותר.

התייחסותה זו של אפל ל-NSO היא אחת הסיבות לכך שהמהלך האחרון לביטול יזום של התיק על ידי אפל הפתיע רבים. התביעה, כידוע, זכתה בזמנו לתגובה ציבורית עולמית נרחבת וגם למעקב תקשורתי צמוד, בשל השלכות הפרשה כולה על פרטיות המשתמש והאבטחה הדיגיטלית. בנוסף, התביעה הייתה עוד אחת מתגובות הנגד המגנות-עד-מאוד את פועלה של NSO בשנים האחרונות.

ג'מאל חאשוקג'י ומתנגדי משטר – הקורבנות, לכאורה, של פגסוס

העיתונאי מתנגד המשטר הסעודי ג'מאל חאשוקג'י, שנרצח ב-2018. צילום: BigStock

העיתונאי מתנגד המשטר הסעודי ג'מאל חאשוקג'י, שנרצח ב-2018. צילום: BigStock

נזכיר כי NSO, שנוסדה בארץ בשנת 2010, ידועה בפיתוח תוכנות ריגול מתוחכמות, ששימשו, לכאורה, ממשלות שונות, ולעיתים משטרים אפלים של ממש, כדי לפגוע בפעילי זכויות אדם, בעיתונאים ובמתנגדי משטר פוליטיים. פגסוס של החברה היא תוכנה שמתלבשת על מכשירי הסמארטפון של "קורבנותיה", וכך היא יודעת לעקוב אחרי כל פועלם, ולספק עליהם מידע רב שמפר, בתיאוריה, את פרטיותם. אחד המקרים המפורסמים שאליו נקשר שמן של NSO ופגסוס שלה הוא חיסול העיתונאי ומתנגד המשטר הסעודי, ג'מאל חאשוקג'י. לפי הטענות, הסעודים ידעו היכן לאתר את חשוקג'י והתחקו אחרי פעולותיו דרך מעקב אחריו באמצעות פגסוס של NSO.

NSO ספגה בשנים האחרונות קיתונות של ביקורת קשה, כאמור, לצד אתגרים משפטיים, שאת כולם מאחדות הטענות נגדה על כך שהיא ופיתוחיה הטכנולוגיים מאפשרים מעקב בחסות המדינה והפרות פרטיות. ביטול התביעה מטעם אפל, כעליו דווח כעת, מעלה שאלות ספציפיות לגבי אחריותן של חברות כמו NSO למוצריהן ושירותיהן, והשיקולים האתיים הקיימים או לאו סביב פיתוח ומכירה של טכנולוגיית מעקב בכלל.

בתגובה לביטול התביעה הביעו תומכי הפרטיות וזכיות האדם אכזבה ודאגה מההשלכות הפוטנציאליות של המהלך על פרטיות המשתמשים. בנוסף ניתן היה לקרוא במדיה החברתית משתמשים המשערים השערות לגבי הסיבות הסמויות שמאחורי ההחלטה של ​​אפל.

בדיווח של ה-פוסט על הביטול מטעם אפל נכתב כי לתביעה שבוטלה כעת הייתה גם גרסה מתוקנת שהוגשה לבית המשפט הפדרלי בסן פרנסיסקו, ובה צוטט מאמר של הגרדיאן הבריטי מיולי. בדיווח זה נכתב כי גורמים ישראלים לקחו תיקים ומסמכים רבים מהמטה של ​​NSO, ושפקידי ממשל ביקשו מבית המשפט הישראלי לשמור את הפעולה בסוד גם מפני המעורבים בתביעת פריצה קודמת, שעדיין תלויה ועומדת נגד NSO, ואשר הוגשה נגדה על ידי ווטסאפ (WhatsApp) ומטא (Meta) – החברה האם שלה. גם תביעה זו עוסקת בפריצה למכשירי משתמשים והתקנת פגסוס עליהם על מנת לעקוב אחריהם. אלא שמקרה המסוים מדובר על שימוש בשירות ההודעות המיידיות של מטא.

הסיבה של אפל לביטול כעת, כפי שציין גם הדיווח של הגרדיאן, קשורה לחששות מכך פיתוחים ונושאים חשאיים שלה עצמה לא יישמרו בסודיות אם התביעה תתקדיים. הגרדיאן כתב בפירוש כי: "יש להניח שכדי להמשיך להעלות את טענותיה לניצחון, אפל תצטרך לחשוף מידע שהיא לא יכולה להרשות לעצמה שיפול לידיים לא רצויות". בנוסף נכתב גם כי ל-NSO אין עוד את הכוח וההשפעה האדירים שהיו לה כשהתביעה הוגשה לראשונה – וגם זו סיבה שהצורך של אפל להמשיך עם התיק התפוגג.

דובר אפל שהגיב על הביטול הדגיש את מחויבותה של החברה להגנה על פרטיות המשתמש והצהיר כי באפל ימשיכו לעקוב מקרוב אחר המצב.

NSO – שהכחישה בעבר כל עבירה וטענה שהטכנולוגיה שלה נועדה למלחמה בטרור ובפשיעה – לא הגיבה רשמית על ביטול התביעה הנוכחי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים