מדוע הטילה ארה"ב עיצומים על בכירי אינטלקסה הישראלית?

הממשל האמריקני אמר על חברת הסייבר ההתקפי הישראלית, מפתחת רוגלת Predator, כי "הרוגלה שלה מהווה איום על הביטחון הלאומי של ארה"ב" ● תאגיד אינטלקסה הוא ברית של חברות סייבר שהקים באירופה טל דיליאן

הוטלו על בכיריה עיצומים בארה"ב. אינטלקסה הישראלית.

הממשל האמריקני הודיע אתמול (ב') כי הטיל עיצומים אישיים כנגד חמישה בכירים בחברת הסייבר ההתקפי הישראלית אינטלקסה (Intellexa) – מפתחת הרוגלה Predator ('הטורף' בעברית). 

את העיצומים הטילה מחלקת הבקרה על נכסים זרים (OFAC) במשרד האוצר של ארה"ב. בהודעת מחלקת המדינה נמסר כי הסנקציות מגיעות במסגרת מאמצים של הממשל האמריקני להתמודד עם השימוש לרעה בטכנולוגיות ריגול (בסייבר), "המהוות איום על הביטחון הלאומי של ארה"ב, זכויות הפרט וחופש הביטוי".

החברה הישראלית מכרה את הרוגלה הידועה לשמצה שלה, לכמה משטרים אוטוריטריים. היא עלתה לכותרות ב-2022, בעקבות פרשה שכונתה "ווטרגייט היוונית". הרשות להגנת הפרטיות ביוון חקרה מקרים של התקנת הרוגלה על מכשירי הטלפון הניידים של כמה בעלי עניין במדינה, וזו איפשרה לעקוב אחריהם בלא ידיעתם. אחד מהמואזנים היה עיתונאי יווני, המתמחה בחקר פרשיות שחיתות במדינה.

תאגיד אינטלקסה הוא ברית של חברות סייבר שהקים באירופה טל דיליאן, לעבר מפקד היחידה הטכנולוגית של אגף המודיעין הישראלי. אינטלקסה היא אחת מהחברות המרכזיות הפועלות בעולם הסייבר ההתקפי. לאחר שהפרשה נחשפה, ממשלת יוון הודתה כי העיתונאי היה תחת מעקב – אולם לדבריה הכל נעשה על פי חוק. אלא שאז נחשפו עוד שתי האזנות – לראש האופוזיציה, ניקוס אנדרולאקיס, ושר התשתיות לשעבר, כריסטוס ספירציס. בעקבות החשיפה התפטר ראש הביון היווני.

מי נכללים בעיצומים של ארה"ב?

בעבר דווח כי דיליאן – שעמד מאחורי פיתוח הרוגלה, פעל למכירתה גם במדינות שהפרו זכויות אדם, ושימשה גם למעקב אחר פקידי ממשל אמריקניים. דיליאן "זכה" להיות הראשון המקבל סנקציות אישיות בשל פיתוח הרוגלה.

בין הבכירים שהוטלו עליהם עיצומים נמנה גם מרום הרפז, ששימש בכיר בתאגיד אינטלקסה בארה"ב. נכסיו של הרפז יוקפאו ותימנע כניסתו לארה"ב. 

העיצומים הטלו גם על בת זוגו לשעבר של דיליאן, שרה אלכסנדרה פייסל חמו. עוד הוטלו עיצומים על פליקס ביציוס, שלפי הממשל בארה"ב "הוא מהבעלים של התאגיד, ומכר את הרוגלה לממשלה זרה". ביציוס שימש גם כמנהל של Intellexa SA, חברה בתאגיד.

לפי משרד האוצר האמריקני, "הסנקציות משלימות פעולות מתואמות של ממשלת ארה"ב נגד ספקי תוכנות ריגול מסחריות, שכבר הושתו על 13 אנשים… ארה"ב לא תסבול הפצה פזיזה של טכנולוגיות משבשות, המאיימות על הביטחון הלאומי שלנו ומערערת את הפרטיות וחירויות האזרח של האזרחים שלנו".

במחצית 2023 משרד המסחר של ארה"ב הוסיף שתי חברות לרשימה השחורה של החברות הטכנולוגיות שמוכרות רוגלות – שאסור לאף גורם אמריקני רשמי, או חברה שעובדת עם הממשל, לבצע עימן עסקים, מכיוון שהן מוכרות "תוכנות שמהוות סיכון לביטחון הלאומי". השתיים הן אינטלקסה היוונית וסיטרוקס ההונגרית, וכן חברות משנה שקשורות אליהן, שממוקמות באירלנד ובצפון מקדוניה. שתי החברות, דווח,  קשורות קשרים הדוקים לדיליאן.

שתי החברות הצטרפות לרשימה שבה כבר יש שתי חברות ישראליות: NSO, שפיתחה, הפיצה ומכרה שירותי ריגול באמצעות תוכנת פגסוס, וקנדירו, שמכרה, לפי הידוע, כלים שאפשרו פריצה למחשבים אישיים של מטרות שונות, כולל מתנגדי משטר בסעודיה. שתי החברות הללו הוכנסו לרשימה השחורה של משרד המסחר האמריקני כבר ב-2021.

יצוין כי אתמול דיווחנו על כך שענקית הטק אפל ביטלה את התביעה שלה נגד NSO, בגין שימוש במכשיריה כדי לרגל אחרי המשתמשים בהם. הסיבה לביטול לא ברור אבל דובר החברה מספר כי "בעוד ש-אפל ממשיכה להאמין בצדק הטענות שלה, היא גם קבעה שלהמשך התיק הזה יש פוטנציאל לסכן מידע אבטחה חיוני". 

תוכנה "טורפת"

שמן של אינטלקסה וסיטרוקס נקשר בעבר לתוכנת הריגול Predator, שכאמור משמעותו בעברית היא 'טורף'. ההערכה היא שסיטרוקס מהווה סוג של חברה ב-אינטלקסה, שהיא מעין ארגון גג של כמה חברות, שנועד לספק משקל נגד תחרותי ל-NSO. לטענת האמריקנים, סיטרוקס היא עוד חברה שמפתחת כלים שמאפשרים לחדור לטלפונים של משתמשים, מבלי שהם יוכלו להיות מודעים לכך.

בדצמבר 2021 גילה מכון המחקר סיטיזן לאב של אוניברסיטת טורונטו כי בטלפון של מתנגד משטר מצרי נמצאת תוכנת Predator. בעזרת פייסבוק, התגלה שלחברה לקוחות בארמניה, יוון, אינדונזיה, מדגסקר, עומאן, סעודיה וסרביה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים