"יוצאי יחידות הטק מובילים את צה"ל ואת ההיי-טק אל העתיד"

כך לדברי אל"מ (מיל') טליה גזית, לשעבר מפקדת ממר"ם, בפודקאסט אנשים ומחשבים, לקראת הכנס השנתי של הארגון ● גזית סיפרה על המסלול הארוך מהילדות ועד לפיקוד על ממר"ם שהוא "הגשמת חלום בהרבה מאוד מובנים"

אל"מ (מיל') טליה גזית, לשעבר מפקדת ממר"ם, מתראיינת לפודקאסט אנשים ומחשבים.

"יוצאי היחידות הטכנולוגיות מובילים את צה"ל ואת ההיי-טק אל העתיד. יש להם די־אן־איי משותף, כולם יוצאים מאותו שורש", כך אמרה אל"מ (מיל') טליה גזית, לשעבר מפקדת ממר"ם, וכיום מנכ"לית חברה בת של PWC. בראיון היא מספרת על הדרך הארוכה שעשתה מאז שהייתה ילדה שגדלה במשפחה עם רמה סוציואקונומית נמוכה, והחליטה לשבור את תקרת הזכוכית בעזרת לימודים ונחישות להגשים חלומות, עד שהגיעה לתפקיד הבכיר בממר"ם.

מראיינת אורחת: אל"מ (מיל') טלי כספי-שבת.

איך התחברת לנושא הטכנולוגיה, מחשבים, מה הרקע שלך?
שירתי בצה"ל 28 שנה בתחום הטכנולוגי, במגוון רחב של תפקידים, אבל בצעירותי לא ממש ידעתי מה זה. באתי מבית עם רקע סוציואקונומי נמוך, ותמיד רציתי לפרוץ את המעגל הזה. ולכן אני זוכרת את עצמי כבר מגיל צעיר בוחרת בלימודים, מתוך הנחה שזה יאפשר לי לצאת ממעגל העוני. כבר ב-1986 הלכתי ללמוד מתמטיקה, פיזיקה ומחשבים, ואז המחנך שלי בבית הספר אמר לי: 'את צריכה להגיע לממר"ם'. ואכן כך היה.

מה היה התפקיד הראשון שלך?
התפקיד הראשון היה מפעילת מחשב גדול, תפקיד בתחום התפעולי. בעשור הראשון לשירותי התמחיתי בממר"ם, בעולם הדאטה סנטרים, ובדיעבד הייתי בין הראשונים שהקימו דאטה סנטרים בצה"ל. כשעשיתי הסבה לעולם התוכנה, שירתי בממכ"א, וגם שם הובלתי תהליכים פורצי דרך, שכללו חשיפה למערכות לגאסי שונות. ליויתי גם את המעבר לאינטרנט כן את הטמעת ה-ERP. בנוסף עשיתי מגוון תפקידים מאוד רחב, בין היתר הייתי המדרכה הראשית בבית ספר למקצועות המחשב והסייבר, הובלתי את תוכנית העורף, ואני שמחה לראות את ההתפתחות של זה, במיוחד בימים אלו".

מה היה ממר"ם עבורך?
לכל יוצאי היחידות הטכנולוגיות יש די־אן־איי משותף, והם מובילים את צה"ל ואת ההיי-טק אל העתיד. ברמה האישית, כל היכולות שיש לי היום הן בזכות השירות הצבאי שלי, והנקודה הכי משמעותית במסגרת הזו זה בעצם בממר"ם. אף פעם לא קיבלתי את המציאות, וזה מה שמייחד את היחידות הטכנולוגיות, הן מאפשרות לך להשפיע ולשנות בסדרי גודל שאין לך אותם בשום מקום".

מה היה התפקיד שהכי אהבת בצבא?
באופן טבעי – את התפקיד האחרון שלי כמפקדת ממר"ם. זו הייתה הגשמת חלום בהרבה מאוד מובנים. היא גרמה לי להבין שאני חייבת להוביל את היחידה ואת הצבא לתפישות חדשות לחלוטין, לטכנולוגיות חדשות, ובתוך המסע הזה של השלוש השנים – להוביל את הצבא לעולם הזה של העננים, ובין היתר הענן המבצעי שהקמנו.

הגעת לדרגת אל"מ ומפקדת יחידה. לא טריוואלי בצבא וגם באזרחות. כמה היית צריכה להיאבק על כך?
אכן זה לא מובן מאליו. אבל באופן פרדוקסלי, עד שמוניתי לתפקיד, לא הייתי מודעת לפערים האלו. כשנכנסתי לתפקיד מצאתי את עצמי כאלופת משנה יחידה במערך הטכנולוגי במשך קדנציה של שלוש שנים, בעולם גברי לחלוטין. בהחלט היה קושי לקדם תפישות עולם שלי, כי לא הייתי חלק מהגוורדיה.

דווקא מהמקום המורכב הזה, הבנתי את חומרת הבעיה. אז גם גיבשתי את תפישת העולם שלי, שלא יכול להיות שבגופים ציבוריים, בטח לא בגופים עסקיים כמו היי-טק, יהיה אחוז נמוך כל כך של נשים.

חלק מהחסמים זה הדילמה בין קריירה למשפחה. איך התמודדת עם זה?
כשאני הייתי מפקדת ממר"ם הילדים שלי היו כבר גדולים, כך שלא עברתי את החוויה הזו. אבל ללא ספק במהלך כל השירות הצבאי שילמתי מחיר יקר, כי גם אני לא ידעתי שאפשר לעשות איזונים בין משפחה וקריירה. לשמחתי, אצל דור המילניום זה כבר שונה. הגברים לוקחים חלק משמעותי בגידול הילדים, וזה כבר ממש לא בקטע של 'תעזור לאשתך'. אני רואה את זה אצל הילדים שלי היום, וזו מגמה חיובית".

מה עשית אחרי השחרור?
טיילתי במשך שלושה חודשים עם הבת בדרום אמריקה. אז הגעתי למסקנה שאני רוצה לפתח קריירה שנייה, אבל הפעם אעשה זאת מזווית של בחירה אישית שלי, בניגוד לקריירה הראשונה. הגדרתי לעצמי מה אני רוצה ומה אני לא רוצה, ובינתיים פרצה הקורונה, והתנדבתי לפתח מערכת שו"ב עבור משרד הבריאות, וזו הייתה חוויה מאוד עוצמתית. זה גם חיזק ההחלטה שלי להיכנס לעולם העסקי, במקום שבו אני יכול להשפיע.

אחרי שסיימתי במשרד הבריאות הגעתי לגמרי במקרה ל-PWC. הצטרפתי כשותפה, כדי ליישם את הנושא של טרנספורמציה דיגיטלית, וזה משהו יחסית חדש, כי הייתה הבנה שעולם הייעוץ הוא חשוב, אבל לא מספיק לכלכלה הנוכחית, בעידן שבו מנכ"לים ודירקטורים רוצים להשביח את החברה שלהם כבר בקדנציה שלהם. כך נולד הרעיון שחברת הייעוץ תפתח גם קונספט, כלומר לקחת את המצגת היפה שמראים ללקוח ולהראות ללקוח איך אתה עושה את זה. אז הצעתי להקים חברה בת, שתיישם את התפישה הזו, ולשמחתי אישרו לי לעשות זאת, וכך נולדה החברה שאני ממנכ"לת אותה היום. אנחנו רואים את עצמנו כחברה שמשביחה עסקים בחברות באמצעות טכנולוגיה ודיגיטל. אנחנו לוקחים בעיות עסקיות ומעצבים את הפתרון.

מה את מאחלת לנו לשנה הבאה?
קודם כל שהחטופים שלנו יחזרו בשלום הביתה, שמדינת ישראל תדע למצוא את השלום בתוכה, ולקהילה שלנו אני מאחלת שתמשיך להיות ייחודית, בהובלת יוסי מלמד, כדי שנעזור ללוחמים הן ברמה האישית והן ברמה הקבוצתית.

לפודקאסט המלא

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים