"בסוף – הסיפור האמיתי של ה-IT מתרחש מאחורי הקלעים"

כך אמר ד"ר רונן יוכפז, סמנכ"ל מערכות המידע של אל על, בכנס Dell Technologies Forum 2024 אתמול (ג') ● לדבריו, "הטכנולוגיה של אל על היא חלק מהאסטרטגיה העסקית של החברה"

ד"ר רונן יוכפז, סמנכ"ל מערכות המידע של אל על.

"כשחושבים על חברת תעופה כשלנו בהיבט הטכנולוגי, מיד עולה המחשבה על דיגיטל, אפליקציות ושירותים באתר. האתר שלנו הוא מהגדולים במדינה – אתר הקמעונאות הגדול בישראל בהיקפי המחזור הכספי, יותר מרשתות הפארם והקמעונאות. אבל הסיפור האמיתי של חטיבת הטכנולוגיות הוא מאחורי הקלעים – שם המחשוב נדרש לתמוך בעולמות תוכן שלמים, מבצעיים ושונים, בדומה במידת מה לחיל האוויר, עם לוחות זמנים לטיסות, מעקב תחזוקה אחר המטוסים העוברים 'טיפול 10,000' כל שנה וחצי, מזון, מטענים ועוד. לשם כך נדרש מערך IT מתקדם ויעיל", כך אמר ד"ר רונן יוכפז, סמנכ"ל מערכות המידע של אל על.

ד"ר יוכפז דיבר בכנס Dell Technologies Forum 2024. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך אתמול (ג'), בהשתתפות כ-2,000 לקוחות ושותפים עסקיים של ענקית ה-IT.

שירותי מחשוב מהארץ למשרדי החברה ול-52 נציגויות בעולם

"אל על", ציין המנמ"ר, "קמה לפני 76 שנים, וכיום מונה 5,500 עובדים. הצי של אל על מונה 47 מטוסים, באמצעותם החברה מפעילה כ-140 טיסות ביום ליעדים ברחבי העולם, "כשאנו מטיסים כ-5.5 מיליון נוסעים בשנה", הבהיר ד"ר יוכפז.

מערך המחשוב בחטיבה הטכנולוגית שבראשות ד"ר יוכפז מונה כ-300 עובדים, המעניקים שירותי IT ל-13 חברות שתחת מטריית אל על.

"בניגוד לתדמית", אמר, "אל על נמנית בין עשרת האחוזים של חברות התעופה הדייקניות, והנתון מרשים כפליים, בהינתן אתגרי הביטחון והאבטחה בשנה החולפת".

"ה-IT נדרש לתמוך בתפעול הגדול שמאחורי הקלעים", ציין ד"ר יוכפז, "עם כמויות מטורפות של מידע מנוהל ברקע". הוא ציין כי המחשוב כולל 400 מערכות, 150 פרויקטים של IT, ושירותי מחשוב הניתנים מהארץ למשרדי החברה ול-52 נציגויות ברחבי העולם.

"בשל מורכבות וריבוי המערכות ועבודה מול גופי ענק מחד וחברות הזנק מאידך", הסביר, "מילת המפתח שלנו היא אינטגרציה, ובה אנו מתמקדים. פה נכנסת לתמונה דל, כשותפה אסטרטגית להתמודדות מול האתגר".

"הטכנולוגיה של אל על היא חלק מהאסטרטגיה העסקית של החברה", אמר ד"ר יוכפז, "ובמסגרתה, אנו מטפלים ביצירת חוויה שלמה ורחבה ללקוחות. אנו עושים זאת דרך שיתופי פעולה ואקו-סיסטם, ובונים היצע מקיף עם חוויית משתמש משופרת".

הטיסה המון מילואימניקים שגויסו בצו 8, במקרים רבים על חשבונה. אל על.

הטיסה המון מילואימניקים שגויסו בצו 8, במקרים רבים על חשבונה. אל על. צילום: אילוסטרציה. Shutterstock

"רוב החברות השעו את פעילותן – נותרו בישראל פחות מעשר מהן"

"ערב המלחמה פעלו בישראל 65 חברות תעופה. בתוך פחות משבוע, מאז השבת הארורה של ה-7 באוקטובר, רוב החברות השעו את פעילותן, ונותרו בישראל פחות מעשר מהן", ציין.

"בימים הראשונים של המלחמה", אמר, "בסוף חגי תשרי, מאות אלפי ישראלים היו תקועים בחו"ל, כשטיסות רבות לישראל בוטלו, בהם מילואימניקים שקיבלו צווי 8 וכאלה שרצו להתגייס ולהגן על המולדת. עוד נדרשנו לתת מענה לאלפי קרובי משפחה של הרוגים ונרצחים ולרבים שביקשו לשוב הביתה. הם צבאו על תחנות אל על בחו"ל ורצו להגיע לישראל, להלוויות יקיריהם, להיות לצד המשפחות – מה שיצר עומס נוסף. נדרשנו להחזיר ארצה בזמן קצר כמות עצומה של כ-670 אלף נוסעים, ובקביל להטיס מטען חיוני לישראל. מוקדי השירות שלנו חוו זינוק של אלפי אחוזים בהיקף הפניות: מכ-6,000 ביום עלינו לכ-60 אלף".

"אתגר נוסף", סיפר ד"ר יוכפז לקהל, "היה גיוס של חלק מעובדי החברה למילואים. נמצאנו במצב של כאוס, ותוך כדי התמודדות איתו, נדרשנו להמציא כללי ניהול שיאפשרו לנו לתפעל את לוח הטיסות ולהוסיף טיסות, ככל האפשר. אל על אימצה פרוטוקול חירום לאומי והתגייסה למשימה מהיום הראשון למלחמה".

"אל על מימנה את הנסיעות של אלפי חיילי מילואים שנדרשו לחזור ארצה", המשיך וסיפר. "דאגנו לכך שכל מי שצריך להגיע ארצה בדחיפות – יגיע, גם אם הוא ישב בטיסה במושב של איש צוות, או בחדרי המנוחה של הדיילים. עשינו את הכול על מנת להשיב את הלוחמים, הלוחמות ובני המשפחות השכולות הביתה", אמר מנמ"ר חברת התעופה הגדולה בישראל. "מהיום הראשון אנחנו מלווים את מטה משפחות החטופים ומסייעים ככל הניתן בהטסתם לפעילויות דיפלומטיות בחו"ל. כך, אנו חלק מהמאמץ בנושא".

"האסטרטגיה שלנו מושתתת גם על בינה מלאכותית", סיכם ד"ר יוכפז, "אבל אל לשכוח שאנו חלק ממדינה 'משוגעת' ונמצאים בעיצומו של אירוע 'משוגע', במסגרתם אנו פועלים. אל על מהווה גשר המחבר בין ישראל לעולם, ואנשי ה-IT שלה מחברים בין הפעילות הטכנולוגית של החברה בשגרה ובחירום".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים