מושל קליפורניה חתם על חקיקה לרגולציית AI סופר-מוקפדת

אתמול (ג') התארח המושל ניוסום בכנס סיילספורס ● הוא שוחח עם המנכ"ל בניוף בין השאר על החקיקה, שהגיעה אחרי איום מפורש ליזם הטק אילון מאסק, עקב שיתוף סרטון מזויף של קמלה האריס ● מאסק לא נשאר חייב

קים את הבטחתו וחתם על רגולציית AI "כבדה" במדינה. גווין ניוסום, מושל קליפורניה.

מושל קליפורניה, גאווין ניוסום, נקט באחרונה בצעד משמעותי בתחום הרגולציה על הבינה המלאכותית, וחתם על שלוש הצעות חוק דרמטיות, שמטרתן להילחם בסכנות הנשקפות מהטכנולוגיה החדשנית בכלל, וספציפית מביצועי ה-דיפ-פייק (Deep-Fake) – המאפשר יצירת קטעי וידיאו ואודיו מזויפים שיכולים לחקות דמויות אמיתיות ולהידמות להן בקול ובמראה. הצעת החוק בנושא זה מגיעה במיוחד בהקשר למערכת הבחירות שארה"ב נמצאת בה כיום, ולחשש שהדיפ-פייק יהונה בוחרים עם מידע שקרי ומוליך שולל.

המהלך של ניוסום מגיע בימים שבהם תעשיית הטק האמריקנית מתכנסת באירוע DreamForce, שמקיימת סיילספורס (Salesforce) בסן פרנסיסקו. המושל ניוסום השתתף גם הוא בכנס השנתי של סיילספורס – שהפעם נחשב בין כנסי החברה הגדולים ביותר שהתקיימו עד כה, עם כ-45,000 משתתפים, ואנוכי ביניהם.

אתמול(ג') בכנס נפגשו המושל ניוסום ויו"ר ומנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף – שעל נאומו הראשי דיווחנו אמש – ל"שיחה ליד האח", אשר עסקה במגוון רחב של נושאים, כולל – כמובן – בבינה המלאכותית, כמו גם בשינויי האקלים ואף בשינויי האקלים העסקי של קליפורניה.

המושל הגיע לאירוע אחרי שחתם באותו יום על החוק הנוקשה ביותר בנוגע ל-AI במדינה, שלמעשה פשוט אוסר להכין ולהפיץ יצירות דיפ-פייק פוליטיות. משמע, תכני וידיאו או אודיו שעברו שינוי דיגיטלי. המהלך הגיע אחרי שניוסם הבטיח לנקוט בפועלה בנדון, לאחר שנזף ביזם הטק אילון מאסק על שיתוף סרטון מזויף של סגנית הנשיא והמועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, קמלה האריס. למאסק ולניוסום היו שלל התקלויות בנסיבות שונות לאורך השנים, ובעקבותיהן "העזיב" מאסק את מטות עסקיו הבולטים, X ו-SpaceX מקליפוניה.

חקיקת ה-AI החדשה של קליפורניה – שתיכנס לתוקף עוד לפני הבחירות אשר יערכו ב-5 נובמבר – מקורה בחששות העמוקים לגבי יכולתה של בינה מלאכותית לשבש תוצאות בחירות באמצעות מידע מוטעה והטיית דעת קהל, בעידן שבו הבוחרים נחשפים בו ליותר ויותר תמונות בינה מלאכותית מזויפות ואו הקלטות שכאורה מקורן במועמדים, אך שלמעשה הן תוצר של זיוף עמוק.

כשמאסק, הבעלים של X, שיתף בעצמו את הסרטון של האריס ביולי – קליפ שעבר מניפולציה על ידי AI – ניוסום המוטרד לא נשאר פאסיבי והתחייב לאסור המשך שימוש בשיטות דומות במדינה.

בשיחתו עם בניוף אתמול אמר המושל: "פחות אכפת לי אם זה האריס או טראמפ – זה פשוט היה שגוי בכל רמה", בניסיון להפריך חשדות שהוא מוטרד רק מזיופי תוכן הפוגעים, בפוטנציה, בדמוקרטים.

אז מה כוללת החקיקה החדשה?

החקיקה המסוימת החדשה מתבססת על מאמצים מוקדמים יותר, שהחלו כבר ב-2019, ומבססת את קליפורניה כמובילת הסדרת השימוש ב-AI כחלק מהשיח הפוליטי.

החקיקה מתמקדת, כאמור, בעיקר בזיופי AI עמוקים. ניוסום הדגישה את דחיפות הצעדים הללו, וקבע כי "שמירה על שלמות הבחירות היא חיונית לדמוקרטיה, וזה קריטי שנבטיח ש-AI לא תיפרס כדי לערער את אמון הציבור באמצעות דיסאינפורמציה – במיוחד באקלים הפוליטי הסוער של היום". 

שלושת החוקים כוללים את חוק AB 2655, הקובע כי פלטפורמות מקוונות גדולות חייבות להסיר או לתייג כל תוכן מטעה מהותי הקשור לבחירות בתקופות מוגדרות. החקיקה מאפשרת למועמדים ולפקידי ממשל הקשורים לבחירות לבקש סעד משפטי כנגד פלטפורמות שאינן עומדות בדרישות.

צעד משמעותי נוסף מופיע בתקנה AB 2839, שמרחיבה את מסגרת הזמן לאיסור הפצת תוכן מטעה לקראת ואחרי בחירות. חוק זה מאשר תביעות אזרחיות נגד מפרים, ומחזק את האחריות של מי שעוסקים בהפצת מידע מוטעה על מעשיהם.

חקיקה נוספת שנועדה לשם שקיפות היא AB 2355, הדורשת שכל פרסומת של בחירות המשתמשת בתוכן שנוצר בינה מלאכותית חייבת לכלול גילוי נאות המציין את השימוש בטכנולוגיה.

"פארודיה חוקית באמריקה"

תגובתו של מאסק למהלכים של קליפורניה הגיעה, כצפוי, אחרי שנודע על החקיקה החדשה. מאסק תקף ישירות את ניוסום במספר ציוצים ושיתופים, כולל שיתוף איור שמציג אותו באופן "שטני", ועשה זאת זמן קצר לאחר שהמושל הדמוקרטי חתם על החוקים החדשים.

יזם הטק התזזיתי כבר הצביע בעבר על ההשלכות הנלוות, לתפישתו, של חקיקה דומה על חופש הביטוי, אותו הוא מקדש. הוא הדגיש שוב ושוב את עמדתו כי ביטוי יצירתי הוא לגיטימי וש-חובה לאפשרו וטען שהגבלות על תוכן GenAI עלולות להפר את זכויות התיקון הראשון לחוקת ארה"ב.

מאסק פרסם כמה וכמה ציוצים סביב התעקשותו שהסרטון של האריס היה פארודי, ולכן הוא לגיטימי, ולעג לניוסום על גישתו אליו. הוא אף שיתף ממים שיצרו משתמשים ולועגים לניוסום.

באחד הציוצים שהעלה מאסק בתגובה ספציפית לחקיקה הקליפורנית, הוא כתב: "מושל קליפורניה זה עתה הפך את הסרטון הפארודי הזה לבלתי חוקי, תוך הפרה של חוקת ארצות הברית". והמשיך ורמז לעוקביו ומעריציו: "יהיה חבל אם זה ההפוך לוויראלי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים