למה מארק בניוף יורד על מיקרוסופט – והאם היא תענה?

מנכ"ל סיילספורס "נכנס" באירוע השנתי של החברה במתחרה הגדולה שלה, אבל בינתיים, היריב מעדיף לשתוק ● מה בניוף רוצה? והאם סאטיה נאדלה יענה לו באותה השפה?

צ'ילבות? מימין: מארק בניוף, מנכ"ל סיילספורס, וסאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט.

זירת ה-AI רותחת, ובתוכה רותחת תת זירה לא פחות מעניינת מזו הכללית – בין מיקרוסופט לסיילספורס. לשתי החברות יש פתרונות AI לארגונים ושתיהן, כמובן, מכתירות אותם כטובים ביותר בתעשייה. זה לא שונה מתחרות בתחומים אחרים. אלא שהפעם, מישהו העלה את הטמפרטורה והפך את המאבק ליותר חם, ולמען האמת גם להרבה יותר מעניין. ולמישהו הזה קוראים מארק בניוף.

מנכ"ל סיילספורס והחברה שהוא עומד בראשה, וסאטיה נאדלה והחברה שהוא עומד בראשה, מנהלים את המאבק הזה בשתי שכבות: האחת, היותר "רגילה", היא השקה של פתרונות או שדרוג פתרונות קיימים. מעניין ש-"לגמרי במקרה", מיקרוסופט בחרה להשיק יכולות חדשות לפלטפורמת ה-Copilot שלה יום לפני פתיחת הכנס השנתי הענק של סיילספורס. במיקרוסופט מן הסתם ידעו על המועד של Dreamforce השנה, ושהיא עומדת להשיק שם את הפתרון החדש שלה, Agentforce – וניסו להקדים תרופה למכה, מבחינתם, או לפחות לגנוב קצת לסיילספורס את ההצגה. זה לא ממש הלך להם: הכותרות של אמצעי התקשורת הטכנולוגיים מתמקדות בפתרון החדש של החברה מסן פרנסיסקו, ולא ביכולות החדשות של הפתרון הקיים של הענקית מרדמונד – גם אם הוא פתרון מדובר.

השכבה השנייה היא עקיצות, שלא לומר הרבה יותר מזה. אלא שכאן, בינתיים, רק צד אחד נמצא בזירה. בניוף ניצל שלשום (ג') את הרצאת המפתח שלו ב-Dreamforce כדי להשתלח במיקרוסופט כפי שהוא לא השתלח בחברה מתחרה מעולם (והוא כבר השתלח במתחרים – ראו בהמשך). מנכ"ל סיילספורס כינה את הקופיילוטים של מיקרוסופט "מגעילים", אמר שהפרויקטים שלה בתחום הם "מדע" (הוא בוודאי התכוון ל-"מדע בדיוני") והעריך שגורלם יהיה כמו זה של Clippy – העוזר של אופיס, שזכה להרבה לעג ולא ממש הצליח. כראייה הוא הביא את האימוץ של Copilot שהוא, לשיטתו, איטי בהרבה ממה שמיקרוסופט ציפתה. בניוף אף זלזל, במסיבת העיתונאים שנערכה לאחר הרצאת המפתח, בטענה שעולם הבינה המלאכותית לארגונים הופך ל-Commodity – מוצר צריכה, דבר רגיל, שאפשר למצוא בכל ארגון. מיקרוסופט היא אחת הטוענות העיקריות של הטענה הזאת – רק השבוע נאדלה כתב אותה בחשבון ה-X שלו.

למה בניוף עושה את זה?

קודם כל, זאת לא הפעם הראשונה שבה בניוף "נכנס" בחברה שהוא לא אוהב או שיש לו ביקורת עליה. כך, למשל, במרץ 2022, אפל עלתה על הכוונת שלו, כשפרסם עליה בחשבון ה-X שלו הערות ביקורתיות, שלא לומר מעליבות, בעודו צופה באירוע ה-iPad שלה. היזם הוותיק קבע שהאירוע "משעמם מאוד", קבל על העדר גיוון והכללה על הבמה וכתב: "סטיב (ג'ובס, מייסד אפל המנוח – י"ה), אני מתגעגע אליך".

שנית, בניוף אוהב להיות בכותרות, והוא יודע ש-"התנגשות חזיתית" שלו במיקרוסופט תביא אותו לשם.

ייתכן שמיקרוסופט לא תוכל להתעלם מניסיונות הערעור של מנכ"ל סיילספורס, ו-"תוריד את הכפפות". עם זאת, לא בטוח שהתשובה תהיה, אם תהיה, בסגנון של בניוף – נאדלה שונה ממנו בהיבט הזה. מה שבטוח הוא שיהיה מעניין

הסיבה השלישית, ואולי המרכזית שבהן, היא מעמד בשוק וכסף. פתרונות הענן והבינה המלאכותית של שתי החברות פונים לאותו השוק, וזה שוק שהפוטנציאל שלו ענק: לפי מחקר של IDC מדצמבר 2023, כלכלת סיילספורס, בעזרת ה-AI, תביא לבדה לארגונים הכנסות של שני טריליון דולר בין 2022 ל-2028, ותוסיף באותה התקופה 11 מיליון משרות. ולפי גרטנר, מיקרוסופט היא המתחרה העיקרית של סיילספורס, ושותפת ה-AI העיקרית שלה, OpenAI – במקום השלישי ברשימה (ביניהן נמצאת גוגל).

ויש עוד סיבה: המצב של סיילספורס עצמה, שחווה תנודות בחודשים האחרונים. בחודש מאי השנה, החברה הציגה את התחזית הרבעונית הנמוכה ביותר מזה שנים בכל הנוגע לגידול בהכנסות שלה, כשהתחרות בעולם ה-AI הייתה אחת הסיבות המרכזיות לכך. עם זאת, ברבעון שלאחר מכן היא עקפה את תחזיות האנליסטים, עם הכנסות שגדלו ב-8.4% ל-9.33 מיליארד דולר. העובדה שמכירות המנויים והתמיכה שלה עלו ברבעון זה ב-9.5% קצת שינתה את דעת המשקיעים ומיתנה מאוד את הירידות בשער המניה שלה: בעוד שבחצי השנה האחרונה הוא קטן ב-16%, מאז פרסום התוצאות הכספיות האחרונות בסוף החודש שעבר הוא נשאר כמעט אותו הדבר. בניוף כנראה סבור ש-"הורדת הכפפות" מול מיקרוסופט תיראה בעין יפה בעיני המשקיעים, ואולי אף תחזיר את הצבע הירוק למניה שלה.

מיקרוסופט, יש לומר, לא מגיבה. אולי הוא נוקטת בגישה של "הכלבים נובחים והשיירה עוברת", ואולי הוא אומרת לעצמה שהמוניטין שלה, בעולם ה-AI ובכלל, והשותפות שלה עם אחת המובילות בתחום, OpenAI, הם הדרך הטובה ביותר להדוף את המתקפות של בניוף. אבל, ייתכן שהיא לא תוכל להתעלם מניסיונות הערעור של מנכ"ל סיילספורס, ו-"תוריד את הכפפות". עם זאת, לא בטוח שהתשובה תהיה, אם תהיה, בסגנון של בניוף – נאדלה שונה ממנו בהיבט הזה. מה שבטוח הוא שיהיה מעניין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים