מיליוני ישראלים קיבלו בלילה SMS: "להיכנס למרחב מוגן"

הלילה נשלחו הודעות תבהלה לישראלים ● מערך הסייבר הלאומי הודיע בתחילה שההודעות נשלחו במטרה ליצור בהלה ולנצל את המצב הביטחוני הרגיש ● ההערכה, שעמדה בתחילה על אלפי הודעות, שונתה ל-5 מיליון אחה"צ

קיבלו בלילה הודעות סמס שניסו להבהיל אותם. מיליוני אזרחי ישראל.

אמש (ד') ולפנות בוקר (ה') קיבלו ישראלים רבים הודעות מאיימות, המבקשות מהם להיכנס למרחב מוגן, או אזהרות שטענו כי האהובים שלהם בסכנה – אם לא יעשו זאת. בהתאם, הרשת והרשתות החברתיות היו מלאות בשאלות ובחששות של אנשים, בשל הפצת הודעות אלו. תוך זמן קצר הוברר שהודעות ה-סמס הן שקריות, ואין להן בסיס אמיתי, ושההודעות הופצו כחלק מניסיון ליצור תבהלה, ויש לשער שהמקור שלהן קשור להתפתחויות האחרונות בזירה הצפונית. 

מערך הסייבר הלאומי הוציא הודעת הרגעה לציבור, לפיה ההודעות, אשר הכילו קישורים מזיקים, נשלחו לאזרחים רבים, במטרה ליצור בהלה ולנצל את המצב הביטחוני הרגיש.

"יש לגלות עירנות מוגברת להודעות חשודות, לבדוק קישורים שנראים לא רשמיים ולא ללחוץ עליהם, לחסום את המספר ולדווח למערך בחיוג ישיר 119. אם יש ספק – בידקו ישירות בערוצים מוכרים ורשמיים", נמסר.

לא באמת "התרעות פיקוד העורף"

בין ההודעות השקריות היו כאלו שנחזו להיות מטעם פיקוד העורף, עם "התרעות פיקוד העורף", והוראות להיכנס למרחבים מוגנים, וכללו למרבה מבוכת השולחים, "יש להיכנס מייד לתרחב המוגן" – שגיאת כתיב.

חלק מהאזרחים קיבלו הודעה בנוסח "להיפרד מהאהובים שלך; אבל אל תדאג. אתה תחבק אותם בגיהנום בעוד כמה שעות", או "אם אתה רוצה לחיות, תעזוב. אם אתה רוצה להישאר, לך לגיהינום".

פיקוד העורף הודיע כי "ההודעה לא יצאה מטעם פיקוד העורף או כל גורם רשמי אחר… לא ניתנה בשעה האחרונה הנחיה להיכנס למרחבים המוגנים".

אלכס שטיינברג, מנהל מוצרים בחברת אבטחת המידע ESET, הסביר כי "במקרים של הודעות כמו אלה שקיבלו ישראלים הלילה, חשוב לא להיבהל ולשמור על קור רוח. ההודעות האלו נועדו לזרוע פחד ולהשפיע על תחושת הביטחון האישי, כחלק מלוחמה פסיכולוגית של חיזבאללה. לא כדאי ללחוץ על שום קישור בהודעה ולא למסור מידע אישי. במקום זאת, יש לבדוק את המידע דרך מקורות אמינים, כגון אתרי התקשורת הרשמיים, אפליקציית פיקוד העורף או גורמי הביטחון. תמיד כדאי לחזק את ההגנות על המכשירים האישיים. אם אתם מקבלים הודעות חשודות, עדיף למחוק אותן ולא להתעסק בהן כלל".

עדכון – לא אלפים כי אם מיליונים

מערך הסייבר הלאומי עדכן אחר הצהריים (ה') כי איראן וחיזבאללה עומדות מאחורי הפצת המסרונים המבהילים.

לפי מערך הסייבר, "מהחקירה עלה כי במהלך הלילה נשלחו כ-5 מיליון מסרונים בשלושה נוסחי הודעות, המהוות ניסיון זול ולא מתוחכם לעורר בהלה בציבור. ההודעות הכילו קישורים שהוסרו והפכו לא פעילים תוך זמן קצר". במוקד מערך הסייבר הלאומי 119 התקבלו כ-500 דיווחים בנושא.

מהבדיקות הראשוניות של מערך הסייבר הלאומי ומשרד התקשורת עולה כי ההפצה נעשתה באמצעות פריצה ללקוח לגיטימי של אחת מהחברות המעניקה שירות הפצת מסרונים מסחרי שבאמצעותו שלחו את ההודעות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים