ארה"ב: מדוע נזף השופט בעוה"ד שתבעו את מטא על הפרת זכויות יוצרים?

מדובר בתביעה שהגישו נגד ענקית הטכנולוגיה קבוצת יוצרי תוכן, שהבולטת בהם היא הקומיקאית והסופרת שרה סילברמן, ביולי 2023 - ביום ו' השופט בתיק "נכנס" בעורכי דינם - על מה ולמה?

עורכי דינה ננזפו בגלל התנהלותם בתביעת זכויות היוצרים שהגישה נגד מטא.הכותבת והקומיקאית שרה סילברמן.

שופט אמריקני פדרלי מתח באחרונה ביקורת חריפה על הצוות המשפטי המייצג קבוצת סופרים ויוצרי תוכן שתבעה את ענקית הטכנולוגיה מטא (Meta). הקבוצה טענה כנגד מטא שהיא עשתה ועושה שימוש בתכנים שייצרו חבריה לשם הכשרת טכנולוגיית הבינה המלאכותית שלה, וזאת ללא רשותם או אפילו ללא יידועם מראש בהליך.

ביום ו' האחרון, הפתיע השופט בתיק כשהאשים את עורכי הדין של התובעים באי ייצוג הולם של לקוחותיהם ובכך שהם גררו הליכים משפטיים חשובים הקשורים לטכנולוגיה המתפתחת.

תיק חשוב שנמרח מדי?

במהלך שיחת וידיאו שנמשכה שעה, הביע שופט בית המשפט המחוזי של ארה"ב, וינסנט צ'הבריה, את חוסר שביעות רצונו מעורכי הדין של התובעים, ובמיוחד מהיועץ הראשי, עו"ד ג'וזף סאברי. צ'הבריה אמר לנציגי התובעים: "אתם לא עושים את העבודה שלכם. זה תיק חשוב". הוא הפנה דברים קשים ספציפית ל-סאברי ואמר לו: "אתה והצוות שלך לקחתם על עצמכם תיק שאתה לא מוכן או לא מסוגל להתדיין בו כראוי".

הביע את חוסר שביעות רצונו מעורכי הדין של התובעים. שופט בית המשפט המחוזי של ארה"ב, וינסנט צ'הבריה.

הביע את חוסר שביעות רצונו מעורכי הדין של התובעים. שופט בית המשפט המחוזי של ארה"ב, וינסנט צ'הבריה. צילום: ויקיפדיה

התביעה, הכוללת כמה וכמה כותבי תוכן וסופרים מוכרים, בהם נכללים, מלבד סילברמן, גם שמות כמו כריסטופר גולדן וריצ'רד קאדרי, הוגשה כבר לפני יותר משנה, ביולי 2023, ומשכה תשומת לב משמעותית בשל השלכותיה הפוטנציאליות על השימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים במודלים לאימון בינה מלאכותית.

השופט צ'הבריה הדגיש את הקריטיות של התיק, הגדיר אותו כ"נושא חברתי חשוב" והביע את אכזבתו מגישת עורכי הדין בכל הכרוך בקידום ההתדיינות בו.

השופט למעשה מתח ביקורת על הצוות המשפטי על שהוא פסיבי בדרישותיו, וכן בהתייחסותו ובהגשת מסמכים ונתונים הנחוצים לתיק. הוא קבע: "ברור לי מאוד מהמסמכים, מהתיעוד ומהשיחה עם שופט השלום, שהבאתם את התיק הזה ולא עשיתם את התפקיד שלכם כדי לקדם אותו".

השופט צ'הבריה אף הרחיק לכת והביע את הספקנות שלו לגבי ההצדקה שבמינוי סאברי ועמיתיו ליועצים הייצוגיים של התובעים, וזאת בהתבסס על אופן טיפולם בתיק עד כה. הוא הציע לתובעים לשקול לערב צוות משפטי אחר, אשר לו יש יותר משאבים ויכולת לקדם את התיק בצורה יעילה.

בתגובה לביקורת של השופט, הודה סאברי על הבעת החששות מטעם השופט ועל התייחסות לנושא. עם זאת, השופט צ'הבריה הדגיש שיש צורך בפעולה, כמו צורך להקים מחדש צוות משפטי מתפקד ונחוש, כדי להבטיח ייצוג יעיל לתובעים.

הנזיפה של השופט בצוות המשפטי מגיעה בעקבות דחיות קודמות של כמה שימועים בתביעה, שהשופט צ'הבריה התייחס לסיבות ולנימוקים שנמסרו עליהן כ"שטויות".

יצוין כי התביעה המסוימת, ודומות לה – שמאחורי כמה מהן, כמו תביעת OpenAI על אותה סוגיה עצמה, עמדו סילברמן ואותם יוצרים – אכן עוסקות בסוגיה ובמחלוקות משמעותיות הסובבת את עניין הכשרת מודלי ה-GenAI המשבשי כיום את תחום הטק ואת העולם, על תכנים שבני אנוש יצרו. התובעים טוענים, כאמור, ש-מטא השתמשה בחומר המוגן בזכויות יוצרים לאימון מודלי ה-AI שלה ללא רשות, אבל לעומתם טוענת ההגנה של מטא, כפי שעשו גם פרקליטי חברות ה-AI בתביעות אחרות, כי האימון הוא על תקן "שימוש הוגן" בתוכן.

אם לחזור למשפט של סילברמן וחבריה נגד מטא – על אף שעורכי הדין של התובעים טענו כי לא עיכבו את התיק בכוונה, ופשוט הסכימו להארכות שביקשה מטא, השופט קבע כעת מועד אחרון להצהרות הצדדים בתיק וציין כי ישקול דחיות נוספות רק אם הצוות המשפטי של התובעים יחזור לבית המשפט כשהוא מאמץ גישה שונה לגמרי.

יצוין כי גם במשפט השני של אותם יוצרים מסוימים, נגד OpenAI, הדברים אינם מתקדמים לטובת סילברמן וחבריה, כפי שדיווחנו מוקדם יותר השנה.

האם מטא רשאית לאמן אותם על תכני יוצרים בלי רשותם? מודלי ה-AI של החברה.

האם מטא רשאית לאמן אותם על תכני יוצרים בלי רשותם? מודלי ה-AI של החברה. צילום: Shutterstock

השופט מבין שהכרעה בפרשה מהותית וחשובה

הנזיפה של השופט צ'הבריה מדגישה את חשיבות התיק המסוים, ותביעות דומות לו, בכל הקשור פיתוח מודלי AI ושמיארת זכויות יוצרים. כדי להבין טוב יותר את המשמעויות של הדברים – אם הבינה המלאכותית היוצרת תלמד למשל את ה"ראש" הקומי של סילברמן ואת סגנון הביטוי המסוים שלה, היא יכולה ליצור עבור אנשים בדיעבד אפילו ספר שנכתב ברוח זו ומחקה את הקומיקאית המצליחה.

אותו דבר יכול לקרות גם עם כל יוצר תוכן אחר, גם בתחום התוכן הכתוב וגם בתחומי יצירה אחרים כמו ציור, מוזיקה, יצירת סרטים וסרטונים ועוד. לשופט יש ציפיות מהצוות של סילברמן ויתר התובעים שיעשה יותר כדי לקדם התדיינות והכרעה בפרשה התקדימית, והחשובה בעיניו, וזאת משום לתוצאה של תביעה זו ואחרות כמותה יכולות להיות השלכות מרחיקות לכת על השימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים בטכנולוגיית ה-AI.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים