המלחמה בצפון ממחישה שוב את חשיבות ההמשכיות העסקית

ארגונים רבים מבינים את החשיבות של התכנון, ההשקעה והתרגול של הנושא, אבל זה עדיין לא חלחל אצל כל ההנהלות ● ההמשכיות העסקית קריטית תמיד, ועל אחת כמה וכמה כעת, כשבהחלט ייתכן שנידרדר בקרוב למלחמה כוללת

חשיבות ההמשכיות העסקית - עוד פן של המלחמה.

הלחימה עם החיזבאללה, שהיא מלחמה לכל דבר ועניין גם אם לא קוראים לה ככה, מעלה שוב את החשיבות בהמשכיות העסקית (BCP) של חברות וארגונים מהמגזרים הממשלתי-ציבורי והפרטי כאחד – ולא רק אלה שנמצאים בגליל ובגולן, שמופגזים יום יום מאז ה-8 באוקטובר.

דו"ח ועדת שמגר, שבדקה את לקחי מלחמת לבנון השנייה, כלל פרק של ביקורת על העדר היערכות הממשלה והרשויות בכלל לשעת חירום. לקחי אותה מלחמה, שלפני כחודשיים צוינו לה 18 שנים, העלו בפעם הראשונה את החשיבות של תכנון רציפות תפקודית – הן בהיבט המחשובי והן בהיבט הלוגיסטי-תשתיתי. בהיבט המחשובי מדובר גם על גיבויים, למקרים שבהם יהיה צורך בהמשכיות עסקית גם ללא חשמל ומשאבים חיוניים אחרים.

כך, למשל, בימים הראשונים של מלחמת לבנון השנייה היו שיבושי אספקה של תרופות, מזון וציוד חיוני – בגלל ההפגזות מלבנון והפגיעה בנתיבי הגישה למקומות שמהם הסחורות יוצאות. יש לציין שבניגוד למצב הנוכחי, במלחמה זו לא פונו תושבים (ביוזמה ממשלתית) ומרבית העסקים המשיכו לעבוד.

רבים לא למדו את הלקח

מאז 2006 עלה נושא ההמשכיות העסקית על סדר היום בפגישות, הרצאות וכנסים רבים, כולל של אנשים ומחשבים. ארגונים הבינו שעליהם לתת דגש לנושא, לנסח תוכניות עבודה, להקצות לכך משאבים ולבצע את ההטמעה של ההמשכיות העסקית בפועל. אלא שרבים לא למדו את הלקח, ו-"אכלו אותה" בהמשך. כך היה, למשל, בתקופת הקורונה: שוב, ארגונים רבים שלא נערכו, למרות הלקחים ממלחמת לבנון השנייה והתובנות בנושא שכבר היו ידועות, מצאו את עצמם משותקים, כי לא היה להם מענה לכך שבהפתעה ובבת אחת, העובדים עברו לעבוד מרחוק והגבלות התנועה לא אפשרו לקיים שיגרת עסקים. לדוגמה, חברות שלא נערכו למכירות אונליין נכנסו למצוקה, וחלקן נסגרו.

ה-7 באוקטובר תפס שוב יותר מדי ארגונים לא מוכנים: חלקים נרחבים בדרום ובצפון פונו, כולל עשרות אלפי תושבים, ומקומות עבודה שלא הקימו תשתיות מתאימות לעבודה מרחוק התקשו לתפקד, לפחות לזמן קצר. שוב הוכחה הטענה שעולה בכנסים רבים של מנהלי מערכות מחשוב: הקצאת משאבים כספיים לתשתיות IT אינה הוצאה, אלא השקעה שנועדה לאפשר לארגון לממש את הליבה העסקית שלו ולהתמודד היטב עם משברים.

המשכיות עסקית.

המשכיות עסקית. צילום: ShutterStock

צריך להשקיע בשגרה כדי להיות מוכנים לחירום

בכל מצב חירום, בין או מלחמה או אירוע אחר, התאוששות מהירה וחזרה לעבודה סדירה פחות או יותר הן מרכיבים קריטיים בהתמודדות לא רק של ארגונים ספציפיים, אלא גם של העורף ושל הכלכלה הישראלית בכללותם. וכדי להיות מוכנים לחירום, צריך להשקיע בשגרה – באוטומציה, בהטמעת כלים דיגיטליים, בשימור ההון האנושי ובהרבה מאוד תרגולים מה לעשות כשיקרה האסון הבא או תפרוץ המגפה הבאה, לא עלינו.

במלחמה הזו נוסף מרכיב דומיננטי: היערכות לסייבר. גם כאן ראינו יותר מדי מקרים שבהם ברור היה שמנהלי הארגונים לא ממש נערכו לחירום – כמו, למשל, כמה בתי חולים.

המשכיות עסקית – גם בעולם

נושא ההמשכיות העסקית מעסיק לא רק אותנו: משברים מתרחשים בכל העולם, והם לא בהכרח תוצאה של מלחמות. דיון שנערך ב-MIT, שעסק באתגרים של ההמשכיות העסקית, הציף תובנה חשובה: על ארגוני ה-IT להיות הרבה יותר פרו-אקטיביים – לא רק להגיב היטב למצבי חירום, אלא גם ליזום. כחלק מזה, אחד המשתתפים אמר שארגוני ה-IT צריכים להשקיע יותר בחיזוי מגמות, צפיית כשל בביצועים וניטור חוויות משתמשים, כדי לשלב זאת בתהליכי ההמשכיות העסקית. תובנה נוספת מהדיון הייתה שעל הארגון לעודד ביצוע תהליכים בשירות עצמי – כדי שיקל עליו לתפקד בחירום.

בכל מצב חירום, בין או מלחמה או אירוע אחר, התאוששות מהירה וחזרה לעבודה סדירה פחות או יותר הן מרכיבים קריטיים בהתמודדות לא רק של הארגונים הספציפיים, אלא גם של העורף ושל הכלכלה הישראלית בכללותם. וכדי להיות מוכנים לחירום, צריך להשקיע בשגרה

לכל זה מתווסף כלל אצבע חשוב, שאמנם כבר אוזכר כאן בשורה, אבל כדאי להדגיש אותו: לא די בתוכניות, בתקציבים ובהטמעת מערכות – יש לבצע תרגולים בתדירות גבוהה, חשיפה ממוקדת לכל בעל תפקיד ולכל מחלקה מה עליהם לעשות ברגע שפורץ משבר. הימים הראשונים למשבר הם הקריטיים והם אף עלולים לקבוע את הגורל של הארגון – לשבט או לחסד. עד כדי כך.

השורה התחתונה: המלחמה הנוכחית המחישה, ועדיין ממחישה, עד כמה ההמשכיות העסקית חשובה. זה נכון על אחת כמה וכמה בימים אלה, כשיש איום ממשי שהמלחמה בדרום ובעיקר בצפון תהפוך למלחמה אזורית כוללת, לרבות עם גורם הרבה יותר חזק מהחמאס והחיזבאללה – איראן. רבים מהארגונים וההנהלות מבינים כיום יותר מתמיד עד כמה התכנון, ההטמעה והתרגול של ההמשכיות העסקית חשובים בשגרה, כדי שהם יוכלו להמשיך לעבוד בחירום, עד כמה שניתן. אלא שזה עדיין לא מספיק: ההבנה הזאת, כאמור, לא תפסה בכל הארגונים. הדברים הללו נכונים לכל ארגון, וקריטיים כשמדובר בתשתיות הלאומיות של מדינת ישראל. יש לקוות ששם, ההיערכות להמשכיות עסקית היא מלאה ובצורה הטובה ביותר, כי במקרה שלהם, ההמשכיות העסקית קריטית להמשכיות החיים במדינה.

 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים