למה חסמה יוטיוב ארה"ב שירים של מוזיקאים פופולריים?

סרטוני מוזיקה של אדל, דילן, נירוונה, גרין דיי ואמנים רבים אחרים הורדו מפלטפורמת ההזרמות של גוגל בארה"ב במהלך זמני - שבינתיים בוטל אתמול (ב') ● מה בעצם קרה, ומה גרם להחזרת הקליפים לשירות?

חסמה בארה"ב אלפי להיטים למספר ימים. יוטיוב.

משתמשי יוטיוב (YouTube) בארצות הברית גילו בשבוע שעבר שאלפי סרטוני מוזיקה מסוימים, חלקם מאוד פופולריים, נעלמו מפלטפורמת ההזרמות המובילה. בין התכנים שהועלמו נכללו קליפים של זמרים, להקות ומוזיקאים מובילים, כמו אדל, בוב דילן, גרין דיי, איימי ויינהאוס, R.E.M ואחרים.

רק בדיעבד ואחרי שהמשתמשים נתקלו במצב החדש, הסתבר כי המהלך של הסרת הקליפים המוזיקליים הגיע עקב מחלוקת רישוי בין יוטיוב לאגודת זכויות היוצרים האמריקנית SESAC. המחלוקת המסוימת – שבינתיים נפתרה אתמול (ב') – היא שהביאה את יוטיוב לחסום סרטונים מוזיקליים שכללו שירים שנכתבו על ידי כותבים שהם חברי SESAC.


לא נכלל במשך כמה ימים בהיצע של יוטיוב ארה"ב. Losing My Religion של R.E.M.

ארגון קטן עם אמנים גדולים

על פי הדיווחים, מאחר שתוקף הסכם הרישוי הקיים שלה מול SESAC פג, ויוטיוב לא הצליחה להגיע להסכמות מול הארגון, היא נאלצה להשבית אלפי סרטונים, ולכן המשתמשים שניסו לגשת אליהם נתקלו בהודעה המציינת שהתוכן אינו זמין במדינה שלהם, עקב מעורבותה של SESAC בזכויותיהם.

על אף שמספרם המדויק של הסרטונים המושפעים לא פורסם או היה ברור, המצב שנוצר, אמנם באופן זמני בלבד, הדגיש ביתר שאת את המשמעות של הסכמי רישוי בתעשיית המוזיקה.

SESAC היא ארגון קטן בהרבה מארגוני זכויות יוצרים אחרים כמו ASCAP ו-BMI. היא מייצגת רק כ-30,000 חברים ו-1.5 מיליון יצירות. למען הפרופורציות, ל-ASCAP יש כמעט 800,000 חברים. מאידך, למרות שהיא קטנה יותר מחברות זכויות יוצרים אחרות, SESAC מייצגת כותבים רבים שנחשבים כבולטים בתחומם, והדבר מעצים את כוח המשא ומתן שלה מחד, ומאידך מהעצים גם את היעדרותם של הקליפים של האמנים שהיא מייצגת מפלטפורמה בולטת כמו יוטיוב.

כך למשל נעלמו Losing My Religion של R.E.M, להיט עבר עצום, או הקליפ לשיר Hello של אדל – אחד השירים המפורסמים ביותר של הזמרת הבריטית המצליחה – ולא היה נגישים למעריצים האמריקנים במשך כמה ימים.

יוטיוב בישרה: "המשא ומתן הצליח"

בתגובה ראשונית למצב הכיר צוות התמיכה של יוטיוב בבעיה. בציוץ שהעלה החשבון ב-X בשבוע שעבר נכתב: "הסכם רישיון המוזיקה שלנו עם SESAC פג ללא הסכם על תנאי חידוש, למרות כל המאמצים שלנו. מסיבה זו, חסמנו תוכן ביוטיוב בארה"ב שידוע כמזוהה עם SESAC – בהתאם לחוק זכויות יוצרים".

דובר מטעם יוטיוב, שנמצאת בבעלות גוגל, הגיב גם הוא לפרשה והצהיר בסוף השבוע החולף: "קיימנו משא ומתן בתום לב עם SESAC לחידוש העסקה הקיימת שלנו. למרבה הצער, למרות מאמצינו הטובים ביותר, לא הצלחנו להגיע להסכם שוויוני לפני שהקודם פג. אנו מתייחסים ברצינות רבה לזכויות יוצרים וכתוצאה מכך, תוכן המיוצג על ידי SESAC אינו זמין יותר ביוטיוב בארה"ב". הדובר הוסיף והבטיח: "אנו נמצאים בשיחות פעילות עם SESAC ומקווים להגיע לעסקה חדשה בהקדם האפשרי".

ואכן, אתמול, כאמור, פרסם דף צוות יוטיוב הודעה ובה ציין: "אם אתם בארצות הברית, אנו שמחים לעדכן כי יוטיוב הגיעה לעסקה עם SESAC. תוכן (שנחסם בעבר) ישוחזר בכל שירותי יוטיוב במהלך היום או היומיים הבאים. אנו מעריכים את הסבלנות שלכם".

מעניין עם זאת לציין כי על אף שנציגי SESAC לא הגיבו לפרשה, מקור יודע דבר צוטט על ידי Variety כאומר שהעסקה הקודמת שהייתה ליוטיוב עם האגודה למעשה לא עמדה לפוג אלא השבוע, ושהמהלך של יוטיוב היה למעשה על תקן טקטיקה של משא ומתן.

ובאמת חוסר הזמינות של סרטוני מוזיקה כה בולטים, אולי יותר משהו גורם לאי נוחות למשתמשים, גם משפיע על כותבי שירים ועל השותפים העסקיים שלהם ומייצר מנוף לחץ. במקרה זה, נראה שהלחץ עבד והפרשה כבר מאחורינו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים