ארה"ב: בית המשפט הורה לגוגל לפתוח את חנותה לתחרות

שופט פדרלי קבע אתמול (ב') שענקית הטק חייבת להציע גם חנויות אפליקציות אנדרואיד של חברות טכנולוגיה יריבות ב-Play Store וזאת למשך שלוש שנים החל מהחודש הבא ● גוגל הודיעה שתערער ותבקש השהיית ההחלטה

גול חויבה לפתוח אותה לתחרות. ה-Play Store.

שופט אמריקני הורה אתמול (ב') לגוגל לבצע שינויים משמעותיים בעסקי האפליקציות לנייד שלה, וזאת בעקבות פסיקת בית המשפט לטובת מפתחת המשחקים אפיק גיימס (Epic Games).

כידוע, הקרב בין מפתחת המשחקים – החברה האם של הכותר הלוהט פורטנייט (Fortnite) – לענקית ממאונטיין וויו נמשך כבר כמה שנים. אפיק האשימה את גוגל בחבלה בהפצת אפליקציות ותשלומים בתוך האפליקציה במכשירי אנדרואיד אם אלו אינם במבצעים דרך חנותה (ומספקים לה עמלות ושליטה על שוק זה). לטענתה, החברה מנהלת את ה-Google Play Store באופן מונופיליסטי. בשלהי שנה שעברה, חבר מושבעים פדרלי החליט פה אחד לטובת אפיק וקבע שחנות גוגל ושירות החיוב שלה אכן מתנהלים כמונופול לא חוקי.

מנכ"ל אפיק, טים סוויני, לעג לגוגל עם משחק מילים על מצבה כעת, וצייץ בתגובה: "בעקבות ההפסד שלה ב-Epic v Google ופסק הדין של היום, המחייב את Google Play להיפתח לחנויות מתחרות בארה"ב, גוגל הודיעה שהיא תערער", אלא שהמילה appeal שונתה בידי סוויני ל-a peel, במובן של קליפה, והוא צירף לציוצו ציור של בננה.

ההתקלות בין שתי החברות החלטה משום ש-אפיק רצתה וניסתה להציע באופן עצמאי את הכותרים שלה, כמו פורטנייט – שמייצרים רווחים באמצעות רכישות בתוך האפליקציה של תלבושות לדמויות ושאר 'סקינים'. היא פתחה חנות משלה, אבל בתגובה גוגל וגם אפל – שהתקוממה על אותה תופעה בכל הקשור באפיליקציות המשחק ל-iOS שלה – חסמו אותה כליל מחנויותיהן. עקב כך קראה חברת הגיימינג תיגר על השליטה החוזית של גוגל ואפל בהפצת אפליקציות לנייד ופתחה נגדן, בנפרד, במשפטים ב-2020. החברה ביקשה שענקיות הטק יפסיקו לחבל ביכולתה להציע לגיימרים רכישות זולות יותר של מוצרי פורטנייט ולהיטיה האחרים.

מאמציה של אפיק נשאו פרי ובסוף השנה שעברה היא זכתה במשפט זה. הקביעה האחרונה היא למעשה נגזרת של תביעתה זו, והיא כוללת שלל שינויים שגוגל צריכה לעשות בחנותה כדי לחדול מניהולה באופן לא חוקי.

באופן מעניין, אפיק הפסידה עקרונית בתביעתה הדומה מאוד נגד אפל, ונגד השליטה שלה ב-App Store ובשוק האפליקציות למכשירי iOS. אם מחפשים הסברים לכך אפשר שהם נעוצים בעובדה שהמשפט של גוגל הוכרע על ידי חבר מושבעים, בעוד שמשפטה של ​​אפל הוכרע בידי שופט, כך הדגיש דיווח אחרון ב-CNBC.

השופט פירט את השינויים שנגזרים על ניהול חנות האפליקציות Play Store בגלל הפסדה של גוגל במשפט מול אפיק גיימס.

השופט פירט את השינויים שנגזרים על ניהול חנות האפליקציות Play Store בגלל הפסדה של גוגל במשפט מול אפיק גיימס. צילום: עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה. מקור: שאטרסטוק

אז מה השינויים שהשופט הורה שעל גוגל לעשות בחנותה?

השופט הפדרלי האמון על המקרה, ג'יימס דונאטו, הוציא אתמול צו בית המשפט המחייב את גוגל לפתוח את המערכת האקולוגית של אפליקציית האנדרואיד שלה לתחרות, על ידי כך שתאפשר למשתמשים להוריד חנויות אפליקציות של צד שלישי דרך ה-Play Store שלה, וזאת במשך שלוש השנים הבאות. בנוסף, גוגל חייבת לאפשר למפתחי אפליקציות להשתמש במערכות חיוב משלהם לרכישות בתוך האפליקציה, החל מנובמבר 2024 עד נובמבר 2027. בית המשפט גם הורה לגוגל להסיר את הוראותיה האוסרות על מפתחי אפליקציות לקשר משתמשים ולקוחות אל אפשרויות תשלום חיצוניות, ועליה אף להודיע ​​על כך למשתמשים. יתר על כן, נאסר על גוגל להעביר תשלומים ליצרני מכשירים סלולריים, על מנת שיתקינו מראש את חנות האפליקציות שלה במכשיריהם, והיא אף אינה רשאית לסכם איתם או עם מפיצי אפליקציות אחרים על חלוקת הכנסות שנוצרו מחנותה בתמורה לבלעדיות בהצעתן למשתמשים. הצו אמור להיכנס לתוקף ב-1 בנובמבר, כדי לספק לגוגל זמן לציית לשינויים ולשנות את הנהלים הנוכחיים שלה.

גוגל הצהירה על כוונתה לערער על פסק הדין של שופט דונאטו ועשויה לבקש השהייה של הצו בערעורה. החברה טענה כי הרפורמות המוצעות עלולות להיות יקרות ומגבילות מדי עבורה, וכן להזיק לפרטיות הצרכן ולאבטחה. עם זאת, השופט דחה עודז קודם לכן את טיעוניה אלו, והדגיש את הצורך של גוגל להתייחס לממצאים של התנהגות מונופוליסטית לאלתר.

מבקרי החברה אומרים שהעמלות שגובה גוגל (של עד 30% על כל תשלום שבוצע בחנות האפליקציות שלה) הביאו למחירים גבוהים יותר לצרכנים.

קרבות ההגבלים העסקיים הולכים וסוגרים על גוגל

נזכיר כי רק באוגוסט האחרון, במשפט הגבלים עסקיים נגד גוגל, שופט בית המשפט המחוזי של ארצות הברית, עמית מהטה, צידד במשרד המשפטים האמריקני, שהאשים את החברה בהפעלת מונופול בלתי חוקי בתחום אחר – תחום החיפוש אונליין.

בנוסף, בחודש שעבר סיימה השופטת המחוזית, ליאוני ברינקמה, לשמוע טיעונים על טענות ממשלתיות דומות לפיהן גוגל שולטת בשוק טכנולוגיית הפרסום.

עוד מעניין לדעת כי אפיק גיימס לא מתכוננת לוותר או להניח לגוגל או לענקיות הטק האחרות, שלטענתה אוחזות בגרונה ומפריעות לה להרוויח כראוי ממוצריה. בשבוע שעבר נודע, כפי שדיווחנו, כי המפתחת שבה ותבעה שוב את גוגל, וכן את סמסונג, בטענה ששתי ענקיות הטכנולוגיה עסקו בהתנהגות אנטי-תחרותית כדי לחסום תחרות בהפצת אפליקציות. 

פסיקת השופט מאתמול היא על תקן התפתחות משמעותית במאבק ההגבלים העסקיים המתמשך של גוגל מול שלל גופים והאשמות, ואם החברה לא תצליח להפוך את רוע הגזרה (מבחינתה) – היא עשויה להתמודד ממש בקרוב עם תחרות אמיתית בשוק האפליקציות לאנדרואיד. אם כך יקרה, גם אנחנו הצרכנים, אפילו כאן בישראל, עתידים לחוש בתוצאות השינוי הזה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים