"ההיי-טק בצומת דרכים קריטי, המסכן את חוסנה הביטחוני של ישראל"

כך הזהירה שרת החדשנות והמדע, גילה גמליאל, בישיבת ועדת שרים לחדשנות ● עוד לדבריה, "אם לא נאיץ את ההשקעה בתוכניות לאומיות, מערכת ההגנה האווירית לא תירה אף טיל"

שרת החדשנות והמדע, גילה גמליאל, בישיבת ועדת השרים לחדשנות.

"ענף ההיי-טק בצומת דרכים קריטי, המסכן את חוסנה הביטחוני של ישראל. אם לא נאיץ את ההשקעה בתוכניות לאומיות, מערכת ההגנה האווירית לא תירה אף טיל" – אזהרה חמורה זו השמיעה שרת החדשנות והמדע, גילה גמליאל, בדיון חירום של ועדת השרים למדע וחדשנות, שכונסה לבקשת השרה ערב החג.

הוועדה דנה בין היתר בנתוני הוועדה הבינמשרדית להגדלת ההון האנושי שהוקמה בממשלה הקודמת, אשר בראשה עמד דדי פרלמוטר, לשעבר סגן נשיא אינטל

מנתוני הוועדה עולה כי בשנת 2023 חלה האטה משמעותית בקצב גידול המועסקים במשרות טק (14.9%), עד לכדי ירידה במספר המועסקים ל-14.7% במחצית שנת 2024.

יו"ר רשות החדשנות, ד"ר אלון סטופל, הציג לוועדה נתונים אודות השפעת המלחמה על ענף ההיי-טק, מהם עולה כי הענף מצוי בסיכון מוגבר, אי ודאות גוברת וסטגנציה בתעסוקה ובגיוסים.

"אני שומעת את הזעקה וחייבת להרים דגל אדום, כדי להבטיח את המשך הצמיחה והשגשוג של תעשיית ההיי-טק", אמרה השרה גמליאל. לדבריה, הנתונים מראים כי לא יהיה סיכוי לממש את החלטת הממשלה, שהתקבלה בעקבות הדו"ח, לפיה יש להגדיל את היקף המועסקים בענף ב-15 אחוזים בתוך חמש שנים, בדגש על גיוסים מאוכלוסיות מגוונות ומהפריפריה.

ישיבת ועדת השרים לחדשנות ומדע. דוברות משרד החדשנות והמדע.

ישיבת ועדת השרים לחדשנות ומדע. דוברות משרד החדשנות והמדע. צילום: דוברות משרד החדשנות והמדע.

יש תוכניות – אבל האוצר לא מאפשר

גמליאל ציינה כי משרדה גיבש תוכנית אסטרטגית לקידום משאבים וקידום הבינה המלאכותית, וכן לקידום תוכניות בתחום הפיזיקה, במסגרת בחינות הבגרות, "כדי לממש את התוכניות האלו, על משרד האוצר לייצר סדרי עדיפויות חדשות בתקציבים הלאומיים המופנים לחינוך הפורמלי והלא פורמלי ולמקצועות הטק – אחרת נאבד תוך מספר שנים את העליונות במודיעין, בביטחון, בחלל ובאנרגיה, לטובת מדינות שהשכילו לעשות את השינוי", הזהירה השרה.

בדיון השתתפו בין היתר שר החינוך יואב קיש ונציגים ממשרדי ממשלה נוספים. כמו כן השתתפו  יו"ר רשות החדשנות סטופל, ופרלמוטר, שכאמור עמד בראש הוועדה לקידום ההון האנושי, שהוקמה ביוזמת הממשלה הקודמת.

עוד נמסר לחברי הוועדה כי החודש פרסם המשרד מכרז קול קורא בעלות כ-75 מיליוני שקלים, להקמת שלושה מרכזים חדשים ותמיכה במרכזי מדעים, בפריפריה ובשאר חלקי הארץ. כמו כן יודעו חברי הוועדה כי קיימות כבר תוכניות לבגרות טק לבנות, ויש תוכניות להקמת 77 מרכזים מדעים, שבהם משולבים כמאה אלף תלמידים.

יצויין כי בימים אלו מתנהלים דיונים עם האוצר על הגדלת תקציבי רשות החדשנות ותקציבי משרד החדשנות והמדע.

בראיון לאנשים ומחשבים ערב ראש השנה אמרה השרה גמליאל כי תדרוש מהאוצר שתקציב משרדה יהיה לפחות מיליארד שקל, ותקציב הרשות גם הוא מיליארד שקל, כדי להגדיל את הסיוע לחברות צעירות שנפגעו כתוצאה מהמלחמה. 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים