דיווחים: השוּתפות של OpenAI ו-מיקרוסופט חווה קשיים

שינוי המודל העסקי לחברה למטרות רווח; המאמץ לפתח AGI - שתהיה חכמה כמו בני האדם לפחות; נטישת בכירים בהנהלת OpenAI; והמשקיעות החדשות בסבב האחרון - כולם מטרידים את מיקרוסופט ויכולים להשפיע על עתיד השת"פ

שותפות שמחשבות מסלול מחדש. מיקרוסופט ו-OpenAI.

השותפות שנרקמה בין OpenAI למיקרוסופט בתחום ה-GenAI גילמה בחובה הבטחה גדולה, לשתי החברות, אבל היא גם כללה וכוללת אתגרים משמעותיים, שהופכים כיום למאתגרים אפילו יותר. לפי דיווחים, שתי החברות עוסקות כעת במשא ומתן בנוגע להערכת השווי של OpenAI, כשמפתחת הבינה המלאכותית היוצרת מבקשת להגדיר מחדש את המבנה הפיננסי שלה ואף את אופי ניהולה.

OpenAI – שנוסדה במקור כעמותה ללא מטרות רווח בשנת 2015 – הייתה תחת משימה לטפח התקדמות בתחום הבינה המלאכותית לטובת האנושות. אלא שנכון להיום הרבה השתנה ומשתנה בחברה, וזאת במלאת כמעט שנתיים להופעת הבכורה הדומיננטית של ChatGPT – כלי ה-GenAI המשבש והמוביל שלה, שמודלי השפה שמאחוריו מגבים גם את שירותי ה-AI של מיקרוסופט.

בשלהי ספטמבר, כפי שדיווחנו, התגלה כי OpenAI מתכוננת למעבר עתידי למודל של חברה למטרות רווח. השינוי הזה הגיע אחרי שבתחילה, לאחר שהשיגה מימון של למעלה מ-100 מיליון דולר, OpenAI עברה למודל של "רווח מכסה", שאפשר לה למשוך השקעות משמעותיות, תוך התחייבות לקיים משימה שעיקרה יהיה עדיין לפתח בינה כללית מלאכותית (AGI) שתועיל לכלל האנושות. הגדרה זו אפשרה ל-OpenAI להשיג מיליארדים מ-מיקרוסופט, שהשקיעה בה כ-14 מיליארד דולר בסך הכל, וזאת בציפייה להשיג בעצמה יחד עם המפתחת המצליחה התקדמות פורצת דרך בטכנולוגיית ב-AI.

אולם כעת השותפות חווה מתיחות, כך לפי דיווחים במדיה העולמית, וזאת בשל בעיות הקשורות למעבר של OpenAI לכיוון מבנה למטרות רווח וההשלכות שיש למהלך על מיקרוסופט.

בתקשורות העולמית דווח באחרונה כי מנהלי מיקרוסופט הביעו דאגה לגבי התלות של הענקית מרדמונד ב-OpenAI לקידום ה-AI שלה עצמה. "במהלך השנה האחרונה, OpenAI ניסתה לנהל משא ומתן מחדש על העסקה, כדי לעזור לה להבטיח יותר כוח מחשוב ולהפחית את ההוצאות", ציין דיווח בנושא של הניו יורק טיימס, שעסק במתחים החדשים שהופיעו בקשרי השותפות.

לפי הוול סטריט ג'ורנל, OpenAI ו-מיקרוסופט עוסקות כעת במו"מ שבליבו השאלה כיצד השקעה של כמעט 14 מיליארד דולר בעמותה אמורה להיו מתורגמת בהמשך להשקעת הון עצמי בחברה למטרות רווח. על פי הדיווחים, שתי החברות שכרו בנקי השקעות כדי לסייע להן בניהול התהליך, מה שמרמז על כך שהתסריט הנוכחי לא זכה להתייחסות מוקדמת בהסכמים שכוננו ביניהן עד כה.

בדיווחים השונים נטען כי מערכת היחסים בין החברות הפכה למתוחה עוד לפני סבב הגיוס האחרון, שבמסגרתו גייסה החברה בהצלחה 6.6 מיליארד דולר במימון חדש, אשר הביא להערכת שווי חדשה שלה שעומדת כעת על 157 מיליארד דולר. סבב זה כלל, על אף הקשיים, השקעה מ-מיקרוסופט שהעניקה למעבדת ה-AI עוד סכום "צנוע" של 750 מיליון דולר.

בנוסף להרחבת מקורות המימון שלה, כך נטען בדיווחים, OpenAI דוחפת כיום למסחור הטכנולוגיה שלה בכוחות עצמה, ובנפרד ממיקרוסופט.

האם פיטורי אלטמן החלו את הסדקים?

הטיימס חשף בכתבתו כי במהלך השנה האחרונה OpenAI ניסתה לנהל משא ומתן מחדש על העסקה שלה עם מיקרוסופט, אך בדיווחו זה ציין הטיימס כי מנכ"ל מיקרוסופט, סטיה נאדלה, אמר באופן פרטי כבר לפני כשנה, עקב פיטוריו המפתיעים של מנכ"ל OpenAI, סם אלטמן, כי הפיטורים מנובמבר שעבר – שכזכור בוטלו במהירות – זעזעו והדאיג אותו.

לפי הטיימס, אפשר שהסדקים ביחסי החברות החלו למעשה באקט הפיטורים המשונה, שבוצע ביוזמת מועצת המנהלים של OpenAI, והמשיכו בטרדות שונות, כולל מעזיבת בכירים רבים מהנהלת מפתחת ה-GenAI.

מיקרוסופט, כאמור, הצטרפה לסבב ההשקעות האחרון ב-OpenAI, אך לא כגורם מוביל בו. בפועל את ההשקעה המשמעותית החדשה בחברה הובילה Thrive Capital, עם תרומה של 1.3 מיליארד דולר, יחד עם הבטחה להשקעה נוספת של מיליארד דולר בשנה הבאה, על בסיס עמידה ביעדי הכנסה ספציפיים. משקיעים בולטים נוספים כוללים את יצרנית השבבים אנבידיה (Nvidia), את התאגיד היפני העצום סופטבנק (SoftBank), את חברת Altimeter Capital, וכן את MGX מאבו דאבי. לפי הדיווחים השונים, סופטבנק השקיעה בסבב כחצי מיליארד דולר ואילו אנבידיה כ-100 מיליון דולר, וזאת למען קבלת גישה לשימוש בטכנולוגיית ה-GenAI שלה.

למרות ההשקעה האחרונה שלה בסבב, מיקרוסופט, כך נטען, שכרה צוות שמורכב ממתחרים של OpenAI, והחלה להתכונן לעולם שבו אין לה עוד גישה מועדפת לטכנולוגיה של OpenAI.

בנוסף הטיימס טוען בדיווחו כי החוזה מכיל סעיף שאומר שאם OpenAI תצליח לפתח AGI, והדירקטוריון שלה יכיר בכך, מיקרוסופט תאבד גישה לטכנולוגיות זו שלה. הסעיף המסוים, כך דווח, נועד להבטיח שחברה כמו מיקרוסופט לא תעשה שימוש לרעה ביכולות העל הללו בעתיד. ואולם כבר כעת נשמעת תיאוריה שאומרת ש-OpenAI מאיימת שתצהיר חגיגית על השגה AGI בעיקר כדי שהצהרה שכזו תאפשר לה להשתחרר מהחוזה שלה עם מיקרוסופט.

אנליסטים בתעשייה סבורים כי המצב הנוכחי מבטא חוסר ודאות וסיבוכים שייתכן שההסכם הראשוני של מיקרוסופט ו-OpenAI לא חזה. 

הדברים שתוארו מאפיינים, כך נטען במדיה העולמית, את סוג המצב שהשותפות מתכוננות לקראתו, ולפיכך שני הצדדים עסוקים בניסיונות לצפות, כחלק מחוזה כתוב ביניהן, כמה הצלחות או סיכונים פוטנציאליים כרוכים בשותפות יוצאת הדופן שכוננו עד כה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים