גם אמזון מעוניינת להשיג אנרגיה נקייה מכורים גרעיניים

אחרי גוגל, שהודיעה כי תרכוש אנרגיה מ-Kairos Power - חברת כורים גרעיניים מודולריים קטנה - כעת גם אמזון נכנסת לתמונה ומכריזה על השקעה ב-X-energy, שמתמחה בדיוק באותו תחום

משקיעה באנרגיה גרעינית. אמזון.

אמזון נמצאת באחרונה בעיצומו של מהלך משמעותי, שמטרתו שמירה על קיימות ואיכות הסביבה. החברה עושה צעדים בתחום האנרגיה הגרעינית, כחלק מהאסטרטגיה שלה לעמוד בדרישות האנרגטיות הגואות בתחום הטק, אך תוך עמידה ביעדי האקלים שלה ושל העולם.

ענקית הטכנולוגיה מסיאטל הכריזה באחרונה על השקעה משמעותית ב-X-energy, חברה המתמקדת בכורים מודולריים קטנים (SMR), שנועדו לספק אנרגיה נקייה לדאטה סנטרים הרבים שלה. את ההשקעה ביצעה בפועל The Climate Pledge Fund שהקים לפני ארבע שנים ג'ף בזוס, מייסד אמזון, בדיוק לצורך מגמה זו. הקרן אמורה לתמוך בפיתוח טכנולוגיות ושירותים בני קיימא, אשר יאפשרו לאמזון ולחברות אחרות לעמוד בהתחייבות להפחית את פליטות הפחמן שלהן לאפס עד לשנת 2040.

רוכשת אנרגיה נקייה יותר לטובת צרכי ה-AI שלה. גוגל.

רוכשת אנרגיה נקייה יותר לטובת צרכי ה-AI שלה. גוגל. צילום: לכידת מסך מסרטון התדמית של גוגל

יוזמה אחרונה זו של אמזון מקבילה למאמצים דומים של גוגל, עליהם דיווחנו באחרונה, לאחר שנודע כי ענקית הטכנולוגיה תקנה כוח גרעיני מ-Kairos Power – גם היא חברת כורים גרעיניים מודולריים קטנה – לצורך אספקת צרכי הבינה המלאכותית שלה. למגמה זו הצטרפה גם מיקרוסופט, שאף היא בוחנת שימוש בכוח גרעיני כמרכיב מרכזי באסטרטגיית האנרגיה שלה.

בדווחים חדשים חשפה X-energy באחרונה כי אמזון עומדת בראש סבב גיוס שלה של 500 מיליון דולר, הכולל השקעות של דמויות וארגונים בולטים כמו קן גריפין, מייסד סיטאדל (Citadel), וכן של Ares Management Corporation ואוניברסיטת מישיגן.

מטרתו המוכרזת של שיתוף הפעולה של אמזון עם X-energy, היא להפעיל מעל 5 ג'יגה וואט של חשמל שנוצר באמצעות SMR עד שנת 2039. גריפין, שגם ייסד את X-energy ומכהן כיו"ר שלה, הדגיש את חשיבות המהלך האחרון והצהיר: "ההשקעות מאמזון מדגישות את ההובלה של X-energy באספקת כוח נקי, בטוח ואמין, ובמחיר סביר".

כאמור, גוגל ו-מיקרוסופט החלו נותנות אף הן עדיפות דומה לאנרגיה גרעינית, כמקור כוח בר קיימא ואנרגיה נקייה בהרבה מזו של החשמל. כחלק מבשורתה של גוגל על ה​​שותפות שכוננה עם Kairos Power מסרה החברה כי התכנון שלה הוא להשיג 500 מגה וואט של אנרגיית גרעין עד שנת 2030. מייקל טרל, מנהל בכיר של תחום האנרגיה והאקלים ב-גוגל, אמר כי היוזמה, שלדבריו מהווה הסכם תאגידי ראשון מסוגו, מדגישה את מחויבותה של גוגל להאצת המעבר לפתרונות אנרגיה נקייה.

הצורך הדחוף באנרגיה נקייה אמינה מודגש כיום עוד יותר מתמיד בעקב צריכת החשמל הגואה של מרכזי הנתונים והבינה המלאכותית.

קווין מילר, סגן נשיא לדאטה סנטרים גלובליים ב-AWS – זרוע שירותי מחשוב הענן של אמזון – הדגיש את הדחיפות להשגת מקרות אנרגיה נקייה וציין כי "אנו רואים ביכולת גרעינית מתקדמת חדשה ממש נושא מפתח חיוני".

למה דווקא אנרגיית גרעין?

ככל שיותר מבנים וכלי רכב נעים לקראת חשמול וההישענות על טכנולוגיות הבינה המלאכותית מתרחבת, העומס על רשתות החשמל הקיימות עולה. ראשית זו בעיה, מחשש שדרישת היתר תייצר קריסה, אבל בעיה חמורה אף יותר היא שייצור חשמל מזהם את כדור הארץ ושיש לו השפעה מכרעת על שינויי ומשבר האקלים.

אנרגיה גרעינית מציגה, בתיאוריה לפחות, פתרון קריטי לאתגרי אקלים. בניגוד לתחנות כוח הנשענות על דלק מאובנים, כורים גרעיניים מייצרים פליטת גזי חממה מינימלית. זה הופך אפשרות של מעבר לאנרגיה גרעינית לשימושית במאבק בשינויי האקלים.

יתר על כן, כורים מודולריים קטנים מציעים מספר יתרונות על פני כורים גדולים יותר ורגילים. ניתן לבנות אותם מהר יותר ובעלות נמוכה בהרבה, מה שהופך אותם לפתרון גמיש לצורכי אנרגיה משתנים. זה נכון שהתחום כולו עדיין נמצא בשלבי פיתוח, אבל בהנחה שהתחום ישתכלל ויתייעל, הכורים הללו עשויים לתרום משמעותית לאספקת הצריכה האנרגטית שלנו וזאת כבר בעתיד הקרוב.

מכל מקום, החיבוק שמעניקות כעת אמזון, גוגל ומיקרוסופט לאנרגיה גרעינית מסמן שינוי ואפילו מהפך באופן שבו ענקיות הטכנולוגיה נותנות מענה לצרכי האנרגיה העצומים שלהן. חברות אלו, כך מסתמן, ימשיכו להשקיע בטכנולוגיות בנות קיימא, כדי לייצר עתיד שבו אנרגיה נקייה תתפוס את הבמה יותר ויותר על חשבון האנרגיה החשמלית המזהמת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים