שכרו של מנכ"ל מיקרוסופט נסק ל-79 מיליון דולר השנה

העלייה בשווי חבילת השכר של נאדלה השנה - בהיקף מרשים של 63% - הגיעה דווקא בצל פרצות אבטחה חמורות שחוותה החברה ושקשורות אל פועלה

הרוויח בגדול השנה. סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט.

שנת הכספים 2024 הייתה שנה מוצלחת במיוחד עבור סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט, כך מסתבר. חבילת השכר שלו זינקה ב-63%, והגיעה לסכום מרשים של 79.1 מיליון דולר. עלייה זו מגיעה על רקע ביקורת גוברת שסופגים ענקית הטק וקברנטיה בגין פרצות אבטחה שפקדו את החברה. באופן מפתיע, נושאי אבטחה קריטיים אלו אף הובילו לשינויים משמעותיים במבנה השכר של נאדלה – אבל שינויים אלו לא ממש פגעו בו, אלא להיפך.

בעוד שנאדלה קיבל 48.5 מיליון דולר בשנת הכספים הקודמת, השנה זינק שכרו הכולל כאמור בכ-30.6 מיליון דולר. כ-90% משכר מנכ"ל מיקרוסופט, כמו במקרה של רוב המנכ"לים בחברות הגדולות, מגיע בצורה של מניות. השנה, מענקי המניות של נאדלה עלו מ-39 מיליון דולר אשתקד לכ-71 מיליון דולר ב-2024, וזאת בעקבות חציית שווי השוק של מיקרוסופט את רף ה-3 טריליון דולר. הענקית מרדמונד הפכה השנה לחברה השלישית בגודלה בעולם מבחינת שווי שוק, אחרי אנבידיה ואפל.

צל כבד של פרצות אבטחה

אלא שההצלחה הפיננסית המרשימה של מיקרוסופט – חלקה מונעת מהפיכתה לישות בולטת בתחום ה-GenAI כשותפה של OpenAI – לוותה בצל כבד שהטילו על החברה פרצות אבטחה שונות ומשונות, חלקן בפרופיל גבוה, שהיא אחראית להן או שמוצריה קשורים אליהן. מדובר בהתקפות סייבר משמעותיות, כולל פריצה שבוצעה על ידי קבוצת ריגול סינית, וחשפה חשבונות דוא"ל של פקידי ממשל אמריקנים. כמו כן גם גם לנפילת הענק העולמית של חלונות מבית מיקרוסופט (Microsoft Windows), שנגרמה כתוצאה מעדכון אבטחה פגום של קראודסטרייק (CrowdStrike), ב-19 ביולי, הייתה השפעה על מוניטין החברה בנוגע לאבטחה – האירוע החמור הביא להשבתה של 8.5 מיליון מכשירים מבוססי חלונות. התקלה גרמה לשיבושי ענק בעולמות התעופה, התחבורה הציבורית, בארגוני ושירותי בריאות וכן השפיעה על כלל העולם העסקי. 

כל אלו העלו חששות בנוגע לרמת הרצינות של מיקרוסופט בשמירה על האבטחה. הפרצות הללו אף הובילו לחקירה של המשרד לביטחון פנים של ארה"ב, שהמליץ על חיזוק אמצעי האבטחה של החברה.

לפי הסברה הרווחת בתקשורת העולמית, עקב הביקורת הציבורית על התנהלות מיקרוסופט, נאדלה ביקש להפחית את רכיב התמריצים במזומן בשכרו. במקור, נאדלה היה אמור לקבל תמריץ במזומן של 10.66 מיליון דולר השנה, אך הוא ביקש להפחית סכום זה ל-5.2 מיליון דולר "בלבד" – בקשה שאושרה על ידי דירקטוריון החברה. צעד זה של נאדלה נתפש כמעט כהודאה, לכאורה, בצורך הדחוף בשיפורי האבטחה של החברה שאותה הוא מוביל, וזאת על אף הביצועים החזקים שלה.

נזכיר כי כפי שדיווחנו בזמנו, מנכ"ל מיקרוסופט שלח במאי האחרון מזכר לעובדיו, כמה שבועות לאחר שפורסם דו"ח פדרלי מאוד ביקורתי על אירוע הסייבר החמור במערכת הדוא"ל בענן של החברה. עקב הביקורת החריפה על נוהלי האבטחה של מיקרוסופט, במכתבו, תחת הכותרת 'עתיד האבטחה' (Secure Future), כתב נאדלה: "יש לתעדף את היבט האבטחה על פני שחרור רכיבים ושירותים חדשים, בעת הצורך. הוא הוסיף וציין כי "אם אתם מתלבטים בין אבטחת מידע לעדיפות אחרת, התשובה ברורה: עשו אבטחה".

"במקרים מסוימים", המשיך נאדלה כפי שצוטט בידי The Verge, "המשמעות היא הענקת עדיפות לאבטחה על פני דברים אחרים שאנו עושים, כמו שחרור תכונות חדשות, או מתן תמיכה שוטפת למערכות מדור קודם. זהו המפתח לקידום איכות היכולות והפלטפורמה שלנו, כך שנוכל להגן על המרחבים הדיגיטליים של לקוחותינו ולבנות עולם בטוח יותר לכולם".

בעקבות הדיווחים על המכתב לא מעט אנליסטים כתבו כי המייל של המנכ"ל נאדלה מהווה "מירוק" ו"הצטחצחות" (Whitewashing) למתקפת הסייבר אותה חוותה החברה.

גם מיקרוסופט כחברה, והדירקטוריון שלה, התחייבו לבצע שיפור מקיף של נהלי האבטחה וכן לחזק את תרבות האבטחה בארגון, תוך הכרה בחשיבות הגישה הפרואקטיבית לאבטחת סייבר. בהתאם להצהרות אלו, שינויים משמעותיים עומדים להתבצע במיקרוסופט, ששוקדת על מתווה לחיזוק מסגרת האבטחה שלה. בנוסף, החברה ציינה שתרומות לאבטחת סייבר ישפיעו גם על שכר העובדים בעתיד. משמע, שמי שיתרום יותר לחיזוק האבטחה – יתוגמל. למעשה, בהפוך על הפוך משקרה לבוס, שעל אף כשלי האבטחה זכה במשכורת מנופחת במיוחד…

עליית השכר של מאדלה מעלה שאלות בנוגע לאיזון בין ביצועים פיננסיים לאחריות בכירים, וביניהן בולטת במיוחד התהייה – האם צמצום תמריצים במזומן יש בו די כדי להבטיח התייחסות רצינית של מנכ"לים לאיומי סייבר?

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים