מטא נכנסת לתחום לוהט: מפתחת מנוע חיפוש מבוסס AI
ענקית הרשתות החברתיות והטק מתפרסת לשדה פעילות חדש, ביומרה להצטרף למועדון מנועי החיפוש, בו מככב 'גוגל חיפוש', ש'בינג' של מיקרוסופט מתחרה בו ● כל החברות הללו מגבות את כלי החיפוש שלהן ביכולות AI מתקדמות
לבשורה הבאה יכולות להיות השלכות משמעותיות על הזירה הטכנולוגית, ועלינו – המשתמשים. באחרונה נודע כי מטא – החברה האם של פייסבוק ואחרות – מפתחת מנוע חיפוש חדש המבוסס על בינה מלאכותית עבור הצ'טבוט שלה, Meta AI.
המטרה של מטא היא לצמצם את תלותה בנתונים שמקורם בכלי החיפוש של גוגל (Google Search), ו/או ב-בינג (Bing) מבית מיקרוסופט. הכלי של מטא, שנמצא עדיין בפיתוח, יאפשר לצ'טבוט שלה – המשולב ישירות בוואטסאפ, בפייסבוק ובאינסטגרם – לספק תשובות לשאילתות המשתמשים, וזאת מבלי להזדקק למקורות חיצוניים, ולהישענות על שירותים מתחרים, כפי שהוא עושה עד כה.
הדיווחים מצביעים על כך ש-מטא שוקדת על הפרויקט מזה שמונה חודשים, ושהיא כבר בונה מסד נתונים מקיף עבור כי החיפוש שלה. המאגר הזה נבנה תוך שימוש במה שמכונה 'זחלן אינטרנט' (Web Crawler) – כלי שמטרתו לאסוף מידע מאתרים חיצוניים, לצורך שליפתם בעת הצורך במענה לשאילתות. אלא שבמדיה העולמית גם דווח כי מטא חתמה על הסכם רב-שנתי עם רויטרס, המאפשר לצ'טבוט שלה להשתמש בכתבות חדשות של סוכנות הידיעות בזמן אמת בתשובותיה.
According to @theinformation, Meta is developing their own search engine to lessen the reliance on Google Search.
Given Meta's conversational AI already has hundreds of millions of users, adding search to it will introduce another competitor to the search game.
At the same… pic.twitter.com/27gpsQ6dZH
— MatthewBerman (@MatthewBerman) October 28, 2024
בגלל ה-GenAI: התחרות בתחום מנועי החיפוש מתחממת
נזכיר כי על תחום מנועי החיפוש חולשת בינתיים גוגל, שהיא המובילה הבלתי מעורערת בו ומחזיקה בנתח שוק של כ-90% מכלל השימוש במנועים אלו. ב-בינג משתמשים רק 4% מה"חפשנים" – שהם בעצם כלל משתמשי האינטרנט בעולם.
אלא שלפני כשנתיים נפל דבר בטכנולוגיה העולמית, כשיכולות בינה מלאכותית חדשניות הגיעו לאוויר העולם. מיד אחרי ש-OpenAI חשפה את כלי הבינה המלאכותית היוצרת שלה, ChatGPT, החלה בהלה בגוגל לפיתוח מענה מהיר עם יכולות GenAI משלה, מחשש שהשליטה של הענקית בשוק החיפוש תילקח ממנה בגין יכולות ה-AI החדשות.
זה עוד לא קרה, אבל בינתיים הופעתם של מנועי חיפוש מבוססי בינה מלאכותית, כמו Perplexity ו-Arc Search, וכן חיזוק בינג ביכולות GPT – מודל השפה הגדול של OpenAI, שהפכה לשותפתה של מיקרוסופט – כל אלו כבר מצביעים על שינוי משמעותי המתגעש על שוק זה.
כדי להבין מדוע, כדאי לדעת שמנועי החיפוש מגובי מודלי השפה הגדולים הללו מסוגלים לסכם מידע ממקורות שונים ולהציג אותו למשתמש בצורה ידידותית ויעילה יותר ממה שהם רגילים לקבל בחיפוש טקסטואלי רגיל, שמניב קישורים לא בהכרח רלוונטיים בלבד. היכולות החדשות הללו צפויות להיות משנות משחק בתחום, שפשוט הולך ועובר טרנספורמציה כיום.
עד כה הצ'טבוט Meta AI, שכאמור כבר משתמש בנתונים מגוגל ומבינג, מספק למשתמשים קישורים למקורות מהם השיג את המידע, על מנת לאפשר להם להעמיק בחומר. אבל בעתיד כל זה ישתנה, כשהוא עצמו ידע לחפש את המידע ולא יזדקק שירותי המתחרים עוד.
אם לא די בכך יצוין כי ככל הידוע, גם OpenAI ו-אפל מפתחות בזמנים אלו כלים מבוססי בינה מלאכותית בתחום החיפוש, וכמובן שגם זה יכול לאיים על מעמדה של גוגל בעתיד לבוא. ככלל, החדשנות בתחום זה צפויה לחולל מהפכה באופן שבו אנו ניגשים למידע ברשת, ולהפוך אותו לנגיש, אישי ואינטראקטיבי בהרבה.
יחד עם זאת כדאי לזכור כי עצם השימוש בנתוני אינטרנט לצורך אימון מודלי בינה מלאכותית מעלה שאלות אתיות בנוגע להפרת זכויות יוצרים, וצורך לספק פיצוי הוגן ליוצרי תוכן. תביעות רבות בנדון כבר הוגשו ומוגשות בנושא נפיץ ולא מוסדר זה. אחת התביעות בעלות הפרופיל הגבוה ביותר בנושא היא זו של הניו יורק טיימס נגד OpenAI, שטוענת כי מודל GPT אומן על תכניו הרבים של גוף התקשורת העצום ללא הסכמתו, ומבלי לספק תשלום או פיצוי על המהלך.
מטא, כך מסתמן, מודעת לסוגיה היטב ולכן סיכמה מול רויטרס, ואולי אף מול גורמים אחרים, על שימוש מורשה בנתונים. אבל חברות טכנולוגיה אחרות שעוסקות ב-AI עדיין נאבקות על זכותן "לגרד" נתוני אימון מכל מקור כאוות נפשן, ועובדה זו עלולה לחבל בסופו של יום ביכולתן להתקדם גם בתחום מנועי החיפוש.
תגובות
(0)