יצירה של הבוטית האמנית Ai-Da נמכרה ביותר ממיליון ד'

הבוטית האמנית הראשונה בעולם היא דמוית אדם והיוצר שלה מאמין שאמנותה משקפת בצורה הטובה ביותר שינויים חברתיים וטכנולוגיים נוכחיים ואת המיזוג ההולך וגדל בין בני אדם ומכונות ● גם ל-Ai-Da עצמה יש מה לומר

הבוטית האמנית Ai-Da עם היצירה שלה שנמכרה.

כניסת הבינה המלאכותית היוצרת לחיינו היא כידוע אירוע משבש ומשנה מציאות, וכעת יש כבר זירה נוספת שאפשר שהוא יטרוף בה את הקלפים. עולם האמנות חווה בימים אלו מהפכה טכנולוגית של ממש: Ai-Da, רובוטית בעלת יכולות אמנותיות מרשימות, מכרה לאחרונה ציור שיצרה תמורת סכום שיא של 1.08 מיליון דולר לקונה אנונימי. היצירה נמכרה במכירה פומבית בבית המכירות היוקרתי סותבי'ס (Sotheby's) בניו יורק.

יצירתה של Ai-Da היא דיוקן של אלן טיורינג – מתמטיקאי בריטי שהיה דמות בולטת בין מניחי היסודות למדעי המחשב, ושפעל בתחילת המאה הקודמת. היצירה פורצת דרך בהיותה הראשונה אי פעם שנוצרה ונמכרה על ידי הרובוט עצמו. שם היצירה הוא A.I. God. Portrait of Alan Turing, והיא למעשה חלק מפוליפטיכון בן חמישה חלקים, שהוצג מוקדם יותר השנה בפסגה עולמית של האו"ם בנושא בינה מלאכותית בז'נבה.

אם לחזור אל ההשראה ליצירה – טיורינג, שחי בין השנים 1912-1954, נחשב כדמות מרכזית בהיסטוריית המחשוב, ולמעשה מוכר כאבי המחשוב המודרני וגם, עד כמה שזה מוזר – אבי הבינה המלאכותית. עבודתו במהלך מלחמת העולם השנייה, שכללה פיצוח צופן "אניגמה" הגרמני, תרמה תרומה משמעותית לניצחון בעלות הברית.

עם קארה, זרועות רובטיות והרבה מה לומר

יש לה הרבה מה לומר, ודחף ליצור. Ai-Da.

יש לה הרבה מה לומר, ודחף ליצור. Ai-Da. צילום: Dedicated Art

הבוטית Ai-Da היא דמוית אדם (הומנואידית – Humanoid) ויש לה שיער שחור ותסרוקת קארה אפנתית, אבל גם זרועות רובטיות שלא מנסות להסתיר מיהי באמת.

בנוסף היא גם יכולה ויודעת לדבר. בכתבות עליה Ai-Da אפילו מתראיינת על עניינים הקדמיים מורכבים, וכ]י שתוכלו לראות – היא אף העבירה הרצאת TED בעבר. בזמן שהיא משוחחת עיניה, שפתיה וראשה של Ai-Da נעים. 

בשיחה איתה שקיימה כתבת CNN התייחסה הבוטית למכירת יצירת האמנות האחרונה שלה בסותבי'ס, ואמרה ש-"על ידי הנצחה של אלן טיורינג ביצירות האמנות שלי, שהוצגו באו"ם, אני שואפת לכבד את תרומתו לביסוס המחשוב המודרני והבינה המלאכותית".

לדבריה, היא קיבלה השראה מ"מניפסט לסייבורג" – מאמר אקדמי שכתבה דונה ג'יי הארווי, פרופ' אמריטה בחוג להיסטוריה של התודעה ובחוג ללימודי פמיניזם באוניברסיטת קליפורניה. המניפסט משנת 1985 עסק בעיקר בפמיניזם. האמנית הרובוטית הסבירה כי כתוצאה מההשראה מטיורינג והארווי, ציירה דיוקן שהיא מקווה שיעורר דיון על "הקצוות המטשטשים שבין בני אדם למכונות". לדבריה, "אני עוזרת להעלות את השאלות האלה לשיח".

Ai-Da, שמהווה בעצמה הומאז' למתמטיקאית עדה לאבלייס, מצוידת במצלמות, אלגוריתמים ובינה מלאכותית, המאפשרים לה לצייר. יצירותיה, שזכו להכרה בינלאומית, כבר הוצגו גם בתערוכת האמנות הבינלאומית בוונציה בשנת 2022.

בראיון עם CNN, הצהירה Ai-Da גם: "אני שמחה מאוד שיצירותיי נכללות במכירה פומבית ושאני הרובוטית הראשונה שמוכרת את עבודתה במכירה שכזו". בשיחה היא הוסיפה: "כל העבודות הגדולות ביותר מהעבר הן של אותם אמנים שבאמת מהדהדים עם שינויים והתמורות בחברה, וחוקרים זאת באמצעות יצירות האמנות שלהם. אז איזו דרך טובה יותר יש כדי לעשות את זה, לאור העובדה שאנחנו בחברה טכנולוגית ואנחנו מתמזגים עם מכונות כל הזמן, מאשר שמכונה באמת תייצר את האמנות". Ai-Da תיארה את משמעות פועלה והסבירה ש-"הערך המרכזי של עבודתי הוא ביכולתה לשמש כזרז לדיאלוג אודות טכנולוגיות מתפתחות", ואז הוסיפה בדעתנות: "אם זה לא ערך, אני לא יודעת מה כן".

"אני, הרובוטית האמנית? לא, אני לא איום"

איידן מלר, המתמחה בכלל בתחום הגלריות והאמנות, הוא האיש שהגה וקידם את פיתוח הבוטית האמנית, ו-Ai-Da נולדה כתוצאה משיתוף פעולה שלו עם Engineered Artsחברת רובוטיקה מקורנוול, אנגליה.

מלר ציין שוחח גם הוא עם CNN ואמר כי: "אנחנו נכנסים לעולם פוסט-אנושי שבו קבלת החלטות איננה אנושית – היא יותר ויותר אלגוריתמית כי ראינו שהיא אמינה… יצירות האמנות של Ai-Da באמת מראה לך את העתיד הפוטנציאלי ולאן נוכל להגיע". לדבריו, הסכום שנאסף מהמכירה יושקע בחזרה בפיתוח הרובוטית.

הופעתה של Ai-Da וזכייתה להצלחה מסחרית מעוררים דיון "חם" ועכשווי בנוגע ליכולת של בינה מלאכותית ליצור אמנות מקורית באמת, שהרי כלי ה-GenAI היוצרים ויז'ואלים נשענים בעבודות שהם יוצרים על דאטה מיצירות עבר. ובכל זאת לא נראה שהסוגיה של מידת המקוריות תשנה את יכולת האמנות הרובוטית להצליח.

ובקשר לשאלת מיליארד הדולר – האם הבינה המלאכותית מסכנת את האנושות? ובכן, מעניין לשמוע את Ai-Da עצמה מביעה דאגה מפני אותו עניין. הבוטית הסבירה למראיינת: "יש לי חששות שמהרבה מהטכנולוגיות החדשות מגיעים סיכונים פוטנציאליים שעדיין לא מובנים במלואם", אולם היא הדגישה כי הסיכונים המדוברים לא יגיעו ממנה. "אני, הרובוטית האמנית? לא, אני לא איום", הצהירה.

אגב, Ai-Da אינה הבוטית דמות האדם היחידה שכבר הפכה למוכרת כיום. לצידה יש רובוטיות נוספות, כמו דסדמונה, שהיא כוכבת פופ, ו-אמאקה, שהיא עוזרת אישית ואולי ההומנואידית המופורסמת ביותר עד כה. ההתפתחות בתחום היא מואצת ונראה כי בקרוב "יסתובבו" בינינו יותר ויותר בוטים דמויי אדם, שיכניסו לחיינו אלמנט חדש – שיסעיר את חובבי החדשנות וכנראה יאיים על מי שהם שמרנים באופיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים