"יש להפוך את ה-AI למערכת ההפעלה הממשלתית"
כך אמר ד''ר תומר סימון, המדען הראשי של מו"פ מיקרוסופט ישראל, בכנס AI e-GOV 2024 היום (ה') ● עוד לדבריו, "באסטוניה - המדינה הדיגיטלית בעולם - אזרחים ואזרחיות לא פוגשים עובדי ממשל מהלידה עד המוות"
"העולם משתנה בשנתיים האחרונות, אבל לא מבחינים בכך בכל מקום. הכל משתנה: בסביבה הפיזית יש רחפנים, כטב"מים ומכוניות אוטונומיות, השינויים המתחוללים קורים בכל שדה, מהביולוגיה הסינטטית דרך זכויות אזרח, עד רובוטים והדפסה בתלת-ממד וכלה בשינויים בתפישות תרבותיות. כל ממשלה וכל שלטון, כבר משחר ההיסטוריה, נועדה להעניק שירותים לאזרחים ולשפר אותם. כניסת הבינה המלאכותית היוצרת (GenAI), מהווה הזדמנות לממשלת ישראל: לעשות עוד קפיצת מדרגה בשירות לאזרחים, להיות ממשלה עוד יותר דיגיטלית ולהביא למצב בו ה-AI מסייע לצמצום או חיסול הביורוקרטיה וככזה, מתפקד כמערכת ההפעלה הממשלתית", כך אמר ד"ר תומר סימון, המדען הראשי של מרכז המחקר והפיתוח של מיקרוסופט ישראל.
ד"ר סימון דיבר בכנס AI e-GOV 2024. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ה') באולם אירועים לאגו בראשון לציון. את הכנס הנחו ד"ר נחמן אורון, יועץ בכיר למערך הדיגיטל, ויהודה קונפורטס, עורך ראשי של הקבוצה.
צילום ועריכת וידיאו: ליטל רובינשטיין
לדברי ד"ר סימון, "כבר לפני אלפי שנים ראינו ניצנים ראשונים של חדשנות בממשלים ושלטונות. סכסוך העבודה הראשון של עובדי ממשל היה במצרים, בכמה תרבויות עתיקות ניהלו כבר רשומות – מה מצב המלאי במתבנים למשל – בספריות שונות נמצאו רשומות ורשימות רבות של פקידי שלטון, היו אלה הגרסאות הראשוניות של ממשל זמין".
"במאה ה-15", המשיך וסיפר ד"ר סימון, "המצאת טכנולוגיית הדפוס הביאה למהפכה, שבמובנים מסוימים היא שאפשרה את הקמת הממשלה בתפישתה המודרנית, עם תיעוד, ניהול רשומות, טפסים, תקנים, רגולציות וחוקים. פה החלה הכשרת הפקידות הממשלתית. טכנולוגיה אחת הביאה להזנקה של כלל יכולות הממשל של מדינות בעולם. הייתה זו קפיצת מדרגה, מעין הופעת WARD ראשוני, עם הופעה מסיבית של עשרות בתי דפוס ברחבי אירופה – בתוך חמישים שנים. כך נוצרו אגמי המידע הראשונים".
"אנו בפתח שלב חדש של 'בינה ממשלתית'"
"כעת", אמר ד"ר סימון, "אנו בפתח שלב חדש של 'בינה ממשלתית'. לכל אורך ההיסטוריה היה רצון לשפר את השירות לאזרחים, וכעת הבינה הממשלתית נותנת עוד יכולות לשלטון, לחשוב ולראות כמו בן אנוש, להסיק מסקנות מבוססות נתונים, לתכנן ולקבל החלטות מושכלות".
"בשנים האחרונות", ציין, "מדינות הופכות את הממשלות שלהן לדיגיטליות. ממשלה דיגיטלית מורכבת ממשל דיגיטלי, כלכלה דיגיטלית וחברה דיגיטלית. את שלושת המרכיבים הללו עוטפות הטכנולוגיה והמנהיגות. כך, הגענו לדור 3 של e-Gov: הדור הראשון היה בעת כניסת המחשבים האישיים, וכך העובדים הממשלתיים החליפו את מכונות הכתיבה שלהם; הדור השני של ממשל דיגיטלי היה בחיבור כל משרדי הממשלה; דור 3 בממשל דיגיטלי מתאפיין בהנגשת שירותי דיגיטל לציבור".
"כך", ציין ד"ר סימון, "מחקרים מעלים כי בעבר העלות של הגעת אזרח ללשכת שדירת ממשלתית פיזית, הייתה יקרה פי 50 ממענה של שירות דיגיטלי. היום הנתון קפץ ועומד על פער של בין פי 500 ל-פי אלף. מדובר בפוטנציאל חסכון כספי אדיר. לשם השוואה, באסטוניה, המדינה הדיגיטלית בעולם, אזרחים ואזרחיות לא פוגשים עובדי ממשל מהלידה עד המוות".
"היעד", סיכם ד"ר סימון, "הוא שהממשלה תאפשר לעסקים ולאזרחים לפעול סביב השעון. שהבינה הממשלתית תביא לכך שמקבלי ההחלטות יעבדו על בסיס נתונים ולא תחושות, ושיידעו לעומק את צורכי האזרחים. זהו הממשל החדש: AGI, שילוב בין הממשל, בינה מלאכותית ויכולות אוטונומיות. זו מערכת ההפעלה החדשה שהממשלה נדרשת לה, שתביא לצמצום הביורוקרטיה. אנו רק בפתחה של המהפכה, שתחבר חיבור בצורה שקופה לאזרחים, ותעבוד על בסיס נתונים. נולדה לפתע הזדמנות לחשיבה מחודשת ולבנייה מחדש את ארכיטקטורת המחשוב העתידית. יש פה הזדמנות להוביל מהפכה שלמה".
"השינוי הגדול ביותר לא יהיה המהירות, אלא האיכות"
המנחה, ד"ר אורון, אמר בפתח הכנס כי "אנו עדים להופעתן של מערכות בינה מלאכותית, המסוגלות לעבד ולסנתז מידע מאלפי מאמרים אקדמיים בתוך שעות; ליצור ולבחון השערות בכמה תחומים במקביל; ליצור, לנפות באגים ולמטב מערכות תוכנה מורכבות תוך כדי הסבר; לשמור על זיכרון מתמשך וללמוד מאינטראקציות, תוך בניית מודלים מתוחכמים יותר ויותר של המשימות".
לדבריו, "השינוי הגדול ביותר לא יהיה המהירות, אלא האיכות. מערכות AI אלו יוכלו לשקול מיליוני מקרי קצה, להתחשב בצרכים מגוונים של משתמשים, ולצפות בעיות שצוותים אנושיים עלולים להחמיץ אחרי חודשים של תכנון".
"השאלה" סיים, "אינה האם הטרנספורמציה הזו מגיעה – אלא האם אנחנו מוכנים לרתום אותה. הממשלות שיסתגלו הכי מהר לא יהיו רק יעילות יותר; הן ישנו באופן יסודי את מה שאזרחים מצפים משירותים ממשלתיים דיגיטליים. העתיד אינו מגיע – הוא נוחת מהר יותר ממה שאנחנו יכולים לדמיין. ותפקידנו הוא לעצב טרנספורמציה זו".
תגובות
(0)