האופציה הגרעינית של הבכיר באמזון
ד''ר וורנר ווגלס, סמנכ''ל הטכנולוגיות של אמזון, אופטימי: העובדים הצעירים רוצים קריירה עם משמעות, ה-GenAI תילחם בפייק והאנרגיה שהיא זוללת - תגיע מכורים גרעיניים
"בעשור האחרון, אנרגיות מתחדשות, כגון רוח ושמש, הפכו למדרגיות ואמינות יותר, והיו אבן דרך משמעותית במעבר לייצור אנרגיה נקייה יותר ובהפחתת טביעת הרגל הפחמנית שלנו. למרות זאת, הן לבדן לא יכולות לענות על דרישות האנרגיה הגדלות, שנובעות מהבינה המלאכותית היוצרת, שדורשת כוח חישובי גדול. כדי לגשר על הפער הזה, הגרעין התגלה מחדש כפתרון מבטיח. אני צופה גידול באימוץ טכנולוגיות חדשניות, כמו כורים גרעיניים מודולריים (SMR). הם קטנים, גמישים וקלים יותר לתחזוקה ולתפעול מהכורים הגרעיניים המסורתיים. חברות כמו אמזון כבר מבצעות השקעות משמעותיות בתחום – מה שמעיד על אמון מחודש בפוטנציאל שבטכנולוגיות. חידושים בטיחותיים יהפכו את האנרגיה הגרעינית לאופציה בטוחה יותר באזורים המועדים לרעידות אדמה, לצד ההזדמנות שחברות SMR מציעות להפעיל מחדש אתרים קיימים (כגון תחנות כוח פחמיות שיצאו משימוש – י"ה). אלה יתוו נתיב מואץ למענה לצרכי אנרגיה קריטיים. ניכנס לעידן שבו לא נהיה מוגבלים על ידי דרישות האנרגיה שלנו. אנרגיה נקייה, מחוזקת בחדשנות טכנולוגית וכוח עבודה מיומן, תפתח עידן חדש של חדשנות, ותניע אותנו לעתיד בר קיימא ונקי", כך אמר ד"ר וורנר ווגלס, סמנכ"ל הטכנולוגיות של אמזון וסגן נשיא בחברת הענק.
מי שמכונה "כוכב הרוק של ה-IT" פרס את תחזיותיו ל-2025 ביום ה' – יומו השלישי והאחרון של כנס re:Invent, שנערך בשבוע שעבר בלאס וגאס זו הפעם ה-13, בהשתתפות 60 אלף נציגי לקוחות AWS, חברת הענן של אמזון, ושותפיה.
לדבריו, "נכנסנו לעידן של אתגרים חברתיים חסרי תקדים והתקדמות טכנולוגית מהירה. רתימת הטכנולוגיה לטוב הפכה לציווי מוסרי משולב במאמץ להרוויח. מחידושים בתחום האנרגיה הנקייה, הפותחים דרכים חדשות לפיתוח ירוק, ועד לכלי AI, שיביאו לניצחון במאבק נגד הפייק ניוז, אנחנו עדים לכך שהטכנולוגיה מעצימה את כושר ההמצאה האנושי בדרכים מעוררות השראה".
העובדים הצעירים מחפשים משמעות חברתית וסביבתית
"הדור הצעיר של העובדים מתעורר", אמר ד"ר ווגלס. "הוא להוט יותר להתמודד עם בעיות אנושיות קשות מאשר לרדוף אחרי עוד קצת כסף במשכורת. בשנים הקרובות, שימוש בטכנולוגיה להשפעה חיובית יגדיר מחדש את הדרך שבה אנחנו חושבים על הצלחה. כוח העבודה של מחר יהיה מונע על ידי רצון עמוק יותר ליצור שינוי חיובי בעולם".
הוא אמר כי "מתחוללת מהפכה שקטה בשוק העבודה – מעבר לעבודה שמיטיבה עם האנושות. יותר ויותר עובדים, כולל בני דורות המילניום וה-Z, שהם רוב בכוח העבודה העולמי, מחפשים תפקידים שבהם הם ישפיעו באופן משמעותי על החברה והסביבה. זה מתבטא, למשל, ברשימת המשרות של לינקדאין, שם רואים דרישה אדירה למקצועות כמו מנהלי בריאות ובטיחות סביבתית ואנליסטים לתחום הקיימות. זה מעצים עוד יותר את הרעיון שעשיית טוב יכולה להיות גם רווחית: מהנדסים שמפתחים אלגוריתמים חסכוניים באנרגיה לדאטה סנטרים, אדריכלים שמתכננים בניינים ידידותיים לסביבה או אנשי פיננסים שמתמחים בהשקעות בקיימות. הגבולות בין טוב עסקי לחברתי מיטשטשים".
"כדי להישאר תחרותיים, עסקים חייבים לגייס ולשמר עובדים מונחי מטרה. כלומר, ליצור תפקידים בעלי השפעה חברתית חיובית, ולשלב בליבתם ערכי סביבתיות וחברתיות – כחלק בלתי נפרד מהביצועים העסקיים. ארגונים שיזהו וירתמו את השינוי הזה יהיו אלה שישגשגו בעשורים הבאים", ציין.
"הטכנולוגיה שסייעה לתדלק את הפייק ניוז תהיה המפתח לפתרון המשבר"
בהמשך דיבר ווגלס על החדשות – האמיתיות והכוזבות – והרשתות החברתיות. "עברנו לזרם בלתי פוסק של עדכוני חדשות במהירות הקליק", אמר. "פלטפורמות המדיה החברתית הפכו למקור עיקרי להפצת וצריכת חדשות. מעולם לא היה קשה יותר להבחין בין הנכון והשקר. אמון הציבור בתקשורת המסורתית נשחק, ויש לזה השלכות עמוקות: יותר ממחצית מהאוכלוסייה, 52%, מתקשה לזהות מידע אמיתי – מה שמוביל לספקנות נרחבת ולשיתוף מידע שגוי. אבל, הטכנולוגיה שסייעה לתדלק את המשבר היא תהיה המפתח לפתרונו".
"ככל שהפייק מתפשט בהיקפים חסרי תקדים, גל חדש של כלים מבוססי AI יופיע, ויעצים עיתונאים, תחקירנים ואזרחים מעורבים – בחיפושם אחר האמת. בעשור האחרון, מודיעין ממקורות גלויים (OSINT) התגלה ככלי חיוני בחשיפת חקירות, תחקירים מורכבים וגילוי אמיתות שמסתתרות מתחת לשכבות של הונאה. זה סייע בתחומים רבים: מחשיפת הפרות זכויות אדם ועד לחקירת סכסוכים בינלאומיים. אלה יניעו את הגידול בתחום ה-OSINT. ועדיין, להפיץ פייק זה קל ומהיר הרבה יותר מלחשוף אמת נחבאת. אנחנו על סף עידן שיביא כלים לצרכנים, וישנה מן היסוד את המצב הנוכחי", טען ווגלס.
עוד הוא אמר כי "המהפכה הטכנולוגית תביא לדמוקרטיזציה של יכולות החקירה, תאיץ את בדיקת העובדות ותתחיל לסגור את הפער בין הפצת מידע כוזב להפרכתו. כטכנולוגים, יש לנו אחריות מכרעת בשינוי הזה. על ידי חדשנות ובניית כלים שיסייעו לזהות פייק ולהרתיע מפיצי דיסאינפורמציה, אנחנו יכולים לעצב מחדש את נוף המידע. המאמצים המשותפים שלנו יתרמו לחברה מושכלת יותר, עמידה בפני הגאות והשפל של ההונאה הדיגיטלית. הדרך קדימה ברורה: יש להשתמש בטכנולוגיה לא רק כדי לחבר את העולם, אלא גם כדי להגן על שלמות המידע שמקיף אותנו".
הכותב היה אורח של AWS.
תגובות
(0)