"חדשנות היא לא אופציה – היא חיונית להצלחה של נמל אשדוד"
הנמל הגדול בישראל השיק היום (ד') האב חדשנות, כדי לרתום את הטכנולוגיה וההיי-טק לעולם מסורתי כמו זה הימי ● המנכ"ל, ניסן לוי, רואה בכך "הזדמנות לייצר שינוי בתעשייה המסורתית ולהפוך לנמל חדשני"
נמל אשדוד הוא הנמל הגדול ביותר בישראל וזה שאליו מגיע חלק נכבד מאוד מהטובין ש-"נוחתים" בסופו של דבר בחנויות, בבתים ובמשרדים שלנו. מדובר בארגון מסורתי, ממשלתי ו-ותיק (נוסד ב-1965), אבל גם שם מבינים את חשיבותן של החדשנות והטכנולוגיה. לראייה, דברי המנכ"ל, ניסן לוי: "חדשנות היא לא אופציה – היא חיונית להצלחה של נמל אשדוד".
כחלק ממימושה של ההבנה הזאת, נמל אשדוד עובד בשנים האחרונות עם סטארט-אפים, ומ-2021 הוא ליווה ומלווה כ-100 חברות הזנק בתחומים שונים, בהם תפעול, לוגיסטיקה, סייבר ובטיחות. הטכנולוגיות של חלק מהן כבר מוטמעות ופועלות בנמל אשדוד ובנמלים אחרים בעולם – בברצלונה, ניו יורק, ניו ג'רזי ועוד. בנמל הישראלי מכנים את הנמלים האלה "שגרירויות החדשנות" שלהם.
באחרונה השיק נמל אשדוד האב חדשנות, שאותו חשפה ההנהלה שלו היום (ד'). ההאב מאפשר לחברות סטארט-אפ לעשות בדיקות היתכנות (POC) לטכנולוגיות שלהם במקום, למשך שלושה עד שישה חודשים, כמו גם את אנשי נמל אשדוד – כך שהם לומדים גם את הצד של הלקוח, ואת רשת הקשרים שיש לו בארץ ובחו"ל. בנוסף, הנמל הדרומי השיק קרן השקעות.
האירוע התקיים במעמד המנכ"ל, וכן יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד, שאול שניידר, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ, יעל רביע צדוק, ומנהל מערך החדשנות וזרוע ההשקעות בנמל, רועי אברהמי. השתתפו בו גם נציגי משרד החוץ, נספחים כלכליים מ-40 מדינות, בהן שותפות סחר משמעותיות של ישראל ויעדים מרכזיים של חברות היי-טק וסטארט-אפ מהארץ כארצות הברית, סין, צרפת ובריטניה, והכי חשוב – היזמים שמאחורי כמה מאותם סטארט-אפים.
אילו חברות הציגו באירוע – ואת מה?
כמה חברות סטארט-אפ הציגו את הפעילות שלהן בפני משתתפי האירוע. אחת מהן היא מקלו אופטיקס (Makalu Optics), שהיו"ר שלה הוא היזם הוותיק שי אגסי. הוא אמר לאנשים ומחשבים כי "אנחנו עושים בנמל אשדוד בדיקת היתכנות ופרויקט לפיתוח תאום דיגיטלי של הנמל, שיאפשר מיפוי תלת ממדי חי שלו. התאום הדיגיטלי יודע בכל רגע נתון מה עושה כל אובייקט בנמל – אם אלה משאית, בן אדם, מנוף וכדומה. הוא יודע איפה הוא ומה הוא עושה, ויש לו קופסה שחורה שמאפשרת לחזור לאירועים שקרו. נניח, אם רוצים לדעת מה עשתה משאית שהגיעה לנמל ב-02:00 בלילה ומי נתן לה את אישור הכניסה – הטכנולוגיה שלנו מאפשרת לעשות זאת. מדובר במערכת שהיא און-פרם, מה שמהווה יתרון גם בתחום אבטחת המידע".
עוד חברה בתחום הזה שמהווה חלק מהאב החדשנות של נמל אשדוד היא טרידיס (Treedis), שמפתחת ומשווקת פתרון תאום דיגיטלי מתקדם, מבוסס מציאות וירטואלית ורבודה, בעל מאפייני קישוריות בזמן אמת, אינטגרציה במערכות קיימות ויכולות שיתוף פעולה מתקדמות, לצד יתרונות שימור ידע לארגון.
חברה נוספת היא דרייב-יו, שלדברי המנכ"ל שלה, אלון פודרסט, "בונה כלים אוטונומיים לסביבות של נמלים, כולל כלים ללא נהג. זיהינו את הצורך הזה בשוק העולמי וקיבלנו הרבה המלצות על פעילות החדשנות של נמל אשדוד כמקום שבו נוכל לפרוס את הפתרון הראשון שלנו".
פלייז רובוטיקס מפתחת רובוטים-רחפנים, או Drobots (הלחם של המילים Drones – רחפנים – ו-Robots – רובוטים). רון שפרן, המייסד המשותף והמנכ"ל של החברה, אמר כי "מדובר ברובוטים אוטונומיים, שמניחים אמצעי חישה על קירות ורטיקליים קשים להשגה, ובסיום משימת הניטור אוספים אותם. כיום, סביבות אורבניות ותעשייתיות מנוטרות על ידי חיישנים סטטיים ואם צריכים דינמיות – משתמשים ברחפנים. אנחנו לוקחים את זה צעד קדימה ומאפשרים ניטור דינמי, אקטיבי, הרבה יותר זול והרבה יותר אפקטיבי". החברה נמצאת לקראת סיום סבב גיוס של שני מיליון דולר, כאשר נמל אשדוד משקיע רבע מהסכום – חצי מיליון דולר.
שתי חברות נוספות הן ספינפריים, שמפתחת מערכות צילום אוטומטיות בשילוב AI לזיהוי נזקים של מכוניות שיורדות מהאונייה, ללא צורך בעיכובים, וחברת הסייבר סלבדור, שלדבריה מאפשרת התאוששות ממתקפות סייבר ותקלות בתוך חצי דקה.
"אנחנו בלב הפועם של חדשנות אומת הסטארט-אפ"
לוי ציין כי "נמל אשדוד שואף לשמש כהאב טכנולוגי שיביא לשינוי שרשרת האספקה העולמית, באמצעות יצירת ידע ודיאלוג של חדשנות. החדשנות היא מנוע צמיחה חשוב בנמל ואבן יסוד בהתפתחותו".
שניידר אמר ש-"פעילות זרוע החדשנות של הנמל מביאה ערך מוסף משמעותי והופכת את נמל אשדוד להאב טכנולוגי ייחודי, שמשרת את הנמל עצמו ואת תחום החדשנות בנמלים. זוהי הזדמנות נוספת לייצר שינוי בתעשייה המסורתית ולהפוך לנמל חדשני, עם פתרונות שמהווים דוגמה לנמלים בעולם".
לדברי רביע צדוק, "הים מהווה נכס אסטרטגי לכלכלת ישראל, ומשמש כציר מרכזי לסחר, אנרגיה וחדשנות. משרד החוץ רואה חשיבות רבה בקידום חדשנות בתחום כלכלת הים ובפיתוח שיתופי פעולה, במיוחד עם נמל אשדוד, שמהווה שותף משמעותי".
אברהמי אמר ש-"אנחנו רואים את עצמנו כלב הפועם של חדשנות אומת הסטארט-אפ. יש לנו תחרות מורכבת עם נמלים אחרים באזור ובעולם בכלל, ולכן מועצת המנהלים שלנו קבעה אסטרטגיה חדשה: לעבור מלהיות הנמל הגדול בישראל לנמל החדשני בישראל. זה אומר קודם כל להביא את הטכנולוגיה לעולם מסורתי כמו זה של הנמלים, ולהפוך את החדשנות לערוץ חדש לצמיחה בהכנסות שלו. אנחנו תשתית לאומית – מה שטוב מאוד עבור סטארט-אפים, בניגוד לנמלים אחרים בעולם, אנחנו עוסקים בכל התחומים של נמלים, ואנחנו נמצאים באומת הסטארט-אפ. אנחנו מחפשים סטארט-אפים מכל העולם וקרנות להשקיע ביחד איתנו".
תגובות
(0)