כך משתלבת הבינה המלאכותית היוצרת במכבי שירותי בריאות

צביקה גלעדי, מנהל מחלקת ה-AI והדאטה במכבי, הציג בכנס GenAI של אנשים ומחשבים מערכות בינה מלאכותית יוצרת שהקופה משתמשת בהן לטובת מתן מידע מדויק לרופאים ושיפור הזמינות שלו

צביקה גלעדי, מנהל הדיגיטל הראשי ומנהל מחלקת ה-AI והדאטה במכבי שירותי בריאות.

עולם הרפואה הוא אחד העולמות הבולטים שבהם משתלבת בהצלחה הבינה המלאכותית, כולל זו היוצרת. אמנם, זה לא קורה ללא אתגרים – מדובר בעולם מסורתי למדי ומוטה לא מעט רגולציות, אבל אנחנו כבר רואים פתרונות AI שעושות בעולם הבריאות החל מדברים "פשוטים" כמו מדידת מדדים כגון לחץ דם, עבור בשמירה על הכושר הגופני וכלה בהצלחת חיים – פשוט כך. ויש גם פתרונות AI ו-GenAI שמיועדים לרופאים.

ארגוני הבריאות, כולל קופות החולים, מטמיעים בימים אלה פתרונות ותהליכי AI. אחד מהם הוא מכבי שירותי בריאות – חברה שלצד היותה קופת החולים השנייה בגודלה במדינה, מחזיקה ברשת בתי החולים אסותא. צביקה גלעדי, מנהל הדיגיטל הראשי ומנהל מחלקת ה-AI והדאטה במכבי, הציג, בקליפת אגוז, כיצד הבינה המלאכותית משתלבת בארגון, בדברו בכנס GenAI של אנשים ומחשבים. הכנס נערך ביום א' האחרון באולם איסט בתל אביב, בהנחיית יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים, ואמיר רסקין, יועץ ומומחה בתחום ה-AI.

"ה-GenAI היא תפיסה שלמה במכבי – מהפרודוקטיביות של העובד ועד לאפליקציות אין האוס", אמר גלעדי. הוא שם דגש בדבריו על המערכות שמשרתות את הרופאים, כדי לטייב את הטיפול שלהם במטופלים, שבמכבי מעדיפים לקרוא להם לקוחות.

"יש לנו כמה מערכות המבוססות על בינה מלאכותית יוצרת", ציין. "אחת מהן נקראת בת קול. זוהי מערכת מבוססת OpenAI ו-Azure של מיקרוסופט, שמסכמת עבור הרופא את המידע הרפואי של המטופל ומפצלת אותו לתחומים שונים – שמיעה, ראייה ועוד. התחלנו מההטמעה של המערכת בתחומים המורכבים ביותר, כגון התפתחות הילד, ואנחנו מטמיעים אותה בימים אלה במקצועות נוספים – ונמשיך לעשות זאת".

"תחום נוסף שבו ה-GenAI משמשת אותנו הוא יעוץ וירטואלי", הוסיף גלעדי. "יש למכבי דאטה של מעל 30 שנה. חשבנו איך אנחנו לוקחים אותה ומנגישים אותה לרופא המשפחה. בין האתגרים של רופא המשפחה: הוא עוסק בנושאים רבים ברפואה, צריך להכיר את כולם ומקבל מטופלים רבים ביום, כאשר כל אחד מהם נמצא בחדר שלו לזמן קצר וקצוב. לכן, יועץ וירטואלי הוא דבר שיכול להועיל לו מאוד".

"לקחנו את המידע הרב שקיים במכבי על ייעוצים רפואיים למטופלים, שניתנו במשך עשרות שנים, ופיתחנו מערכת חכמה, שיודעת לזהות מי המבוטח, מה העניין שבגינו הוא הגיע להתייעץ ולקבל טיפול, להתאים לזה את תשובת הרופא המטפל ולהנגיש את כל המידע לרופא. כך הוא יודע לתת מענה הרבה יותר מהיר ללקוח", אמר גלעדי.

עוד מערכת GenAI שבמכבי משתמשים בה נקראת פרוטוקול לטיפול. מדובר בפתרון חיפוש חכם, מבוסס GPT, שמשמש רופאי משפחה, ילדים ונשים שרוצים לדעת מה נכלל בפרוטוקולים של ארגוני הבריאות, איזה מידע הכי עדכני ורלוונטי. "הרופא יכול לפתוח את המערכת ולתשאל אותה", ציין. "הוספנו ואנחנו עדיין מוסיפים למערכת מסמכים ותהליכים, כאשר הצ'טבוט מפנה את הרופא למסמך המקורי ונותן לו לקרוא את התשובה".

"סוד ההצלחה – ביכולות הטכנולוגיות של הארגון"

גלעדי עמד בדבריו על המאפיינים לבניית פתרון GenAI – לפחות במכבי. "חשוב שהפתרון יפותח על ידי עבודה משותפת של הצוותים הטכנולוגיים, הרפואיים ועוד, ושיבוצע דיוק לטובת תוצר מיטבי, משום שהבינה המלאכותית היא לא טכנולוגיה דטרמיניסטית. היישום נכון של התשובה שמתקבלת באמצעות מערכת ה-GenAI הוא משמעותי ביותר. הדבר החשוב ביותר הוא שהמידע יהיה נכון וזמין", הוסיף.

"סוד ההצלחה הוא יכולות טכנולוגיות. אם הארגון לא בשל לקלוט את היכולות האלה – זה לא יעבוד בו", אמר גלעדי. "שתי נקודות חשובות כאן הן העובדים והמודעות הארגונית, כולל רצון ההנהלה והמוכנות שלה להטמיע את הפתרונות, ולוודא שהיא והעובדים מודעים ומוכנים לכך שתהיינה נפילות".

לסיכום הוא ציין ש-"הבינה המלאכותית מדהימה, אבל היא לא תחליף אותנו, בפרט בעולם הבריאות. כלל העובדים צריכים להשתמש ב-AI, ועל אנשי הטכנולוגיה לתת להם את הכלים הכי טובים כדי שהם יתנו, יחד עם העזרה של ה-AI, את שירותי הבריאות הכי טובים בארץ".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים