צייר לי כבשה: האם AI מסוגלת ליצור אומנות כמו אומן אנושי?
תערוכה שהוצגה לא מכבר בירושלים משלבת בין יצירות של המאיירת והציירת נעמה בנזימן לבין יצירות שנוצר על בסיס מודל AI שבן זוגה אימן ● האם אפשר להבדיל מה נוצר על ידי המחשב ומה על ידי האומנית?
השראה אומנותית או ניצוץ יצירתי הם מושגים שעד לאחרונה היו נחלתו הבלעדית של המין האנושי. אולם, האם גם למכונות יש יכולת ליצירה אומנותית מקורית? האם אנדרואידים מציירים כבשים חשמליות? תערוכה שהוצגה לאחרונה בגלריה שחם בירושלים ניסתה לענות בדיוק על השאלה הזו, כאשר ערבבה בין ציורים של המאיירת והציירת נעמה בנזימן לאיורים שנוצרו על ידי בינה מלאכותית, שאומנה לחקות את הסגנון של המאיירת. מה שעושה את זה עוד יותר מעניין הוא שהמבקרים והצופים לא יודעים האם היצירה נוצרה על ידי האומנית או על ידי המחשב.
התערוכה, שנקראת בית בעברית ו-BYTE באנגלית, מבוססת על סדרת ציורים שיצרה בנזימן בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר, והם משחקים על הדימוי של בית (מוטיב שחוזר לא מעט ביצירותיה), על בסיס הרשת של מחברת שורות ישנה, מהסוג שהיינו כותבים בה פעם בבית הספר. בשיחה עם אנשים ומחשבים אומרת בנזימן שהיצירה שלה דווקא לא הייתה חלק מהדיון האומנותי המיידי והער בעקבות אירועי ה-7 אוקטובר, אלא מאוחר יותר: כשהעלתה את היצירה הזו לרשתות החברתיות וקיבלה הרבה מאוד תגובות, היא מצאה את עצמה יוצרת עוד ציורים באותו הסגנון, שהפכו לאוסף של תשעה או עשרה ציורים.
או אז הגיע קול קורא להשתתפות בתערוכה, שהיא חלק מפסטיבל אאוטליין – פסטיבל איור שנתי נחשב בירושלים. לוח הזמנים היה קצר מאוד ולו הייתה בנזימן צריכה ליצור יצירות נוספות עבור התערוכה ידנית, במו מכחולה, היא לא הייתה מצליחה לעמוד בלוח הזמנים הצפוף. כאן נכנסה לתמונה הבינה המלאכותית היוצרת.
תהליך היצירה
בן זוגה של בנזימן, דורי אורין, הוא ראש בית הספר לעיצוב בפקולטה לאומנויות בסמינר הקיבוצים, והוא מתעסק הרבה עם טכנולוגיה, כולל עם בינה מלאכותית. על מנת לצייר ציורים דומים, הוא לקח את האיורים המקוריים של בת זוגו ואימן תת מודל של Flux – בינה מלאכותית יוצרת שמתמחה ביצירה ובעיבוד תמונה. תת המודל הפיק להם עשרות ציורים באותו סגנון האיור של דמות הבית, מרשת של מחברת שורות, ומתוך זה בחרו ועיבדו בני הזוג ידנית תשעה איורים נוספים. כך נוצר אוסף של 18 איורים, שחציו נוצר על ידי מאיירת בשר ודם וחציו על ידי מכונה. הציורים, כאמור, הוצגו בערבוביה, כאשר הצופה צריך לנחש מה נוצר בידי אדם ומה נוצר על ידי המודל. מתוך ניסיון, קשה לזהות. (מי שרוצה לנסות את כוחו או כוחה, בנזימן ואורין גם הנגישו את הציורים בדמות חידון מקוון, שבו צריך לנחש מה נוצר בידי היוצרת ומה בידי המודל.
"היה את לוח הזמנים הקצר הזה, וחשבנו שהמחשב יצליח לעשות את זה בזמן מאוד קצר – והוא אכן הצליח", אומרת בנזימן. "התבססנו על עבודת אימון המודל, שדורי עשה עוד לפני שבכלל ענינו לקול הקורא לתערוכה, אבל ברגע שקיבלנו אישור, כתבנו פרומפטים (שאילתות – נ"ל) והזנות לתוך המערכת של הבינה המלאכותית היוצרת, וקיבלנו עשרות דימויים. מתוכם בחרנו כמה, ועשיתי עליהם עוד עיבוד בפוטושופ כך שהמראה יהיה יותר קרוב לסדרה הראשונה (המקורית – נ"ל)".
"עד כמה משפיעה עליי הידיעה שהעבודה נעשתה על ידי יוצר מסוים, אנושי? ברמה הפרטית שלי, כקוראת או כצופה, אני מרגישה אחרת אם וכאשר אני יודעת שהיצירה נעשתה על ידי אומן שאני אוהבת ומכירה או על ידי מחשב. בתערוכה בחרנו לערבב בין העבודות ותלינו אותן כך שאין הפרדה"
כיוון מסחרי אפשרי ליישום AI באומנות
התהליך שאותו עשו בנזימן ואורין נראה ככיוון מסחרי אפשרי ליישום של בינה מלאכותית בעולם האומנות: GenAI ככלי שמאפשר לציירים, מאיירים ואחרים ליצור כמות גדולה יותר של יצירות אותנטיות, ב-"קול" ובסגנון המקורי של האומן, ולהגביר את המכירות, בלי המאמץ היצירתי והטכני של לצייר את הציורים ביד, אחד אחד – תהליך שיכול לקחת שבועות ואף חודשים. חברה שמנסה ליישם את אותו הרעיון בעזרת אימון של בינה מלאכותית וזרוע רובוטית שממש מציירת בצבעי שמן, תוך חיקוי של אומן קיים שאת ציוריו למדה, היא אקריליק רובוטיקס מקליפורניה, שאת הרובוט שלה ראיתי לאחרונה בכנס re:Invent של AWS בארצות הברית.
מות המחבר
שאלתי את בנזימן: איך התחושה כשמכונה מתחרה ביצירתיות האנושית, ביצירה המקורית והאישית שלה? תשובתה: "אם מסתכלים על זה בהיבט הפילוסופי, יש את הנושא הזה של מות המחבר, שאלות של נוכחות היוצר בתוך היצירה. עד כמה זה משמעותי? זה בוודאי מחזק את השאלות האלה". כאן היא מסבירה: "השאלות האלה הופכות מורכבות כשיש בלבול בשאלת מיהו המחבר או היוצר. עד כמה משפיעה עליי הידיעה שהעבודה נעשתה על ידי יוצר מסוים, אנושי? ברמה הפרטית שלי, כקוראת או כצופה, אני מרגישה אחרת אם וכאשר אני יודעת שהיצירה נעשתה על ידי אומן שאני אוהבת ומכירה או על ידי מחשב. בתערוכה בחרנו לערבב בין העבודות ותלינו אותן כך שאין הפרדה, ולכן השאלות האלה עולות".
רוב האנשים לא יבדילו כבר היום. ועוד שנתיים AI יהיה טוב יותר
כתבה מרתקת !