"גוגל רכשה את וויז כי לא הייתה לה ברירה"

"היו לגוגל יותר מדי נקודות תורפה", שרכישת וויז עשויה להביא לביטולן - כך אמר אחד האנליסטים על רכישת הענק ● שאול אייל, אנליסט בבנק ההשקעות TD Cowen: "צפוי שטף של מיזוגים ורכישות באבטחת הענן"

עסקת גוגל-וויז - דברי האנליסטים.

רכישת הענק מאתמול (ג') של גוגל את וויז תמורת 32 מיליארד דולר ממשיכה להכות גלים. אחד האנליסטים כתב אמש כי "העסקה תהפוך את גוגל קלאוד לשחקנית אימתנית הרבה יותר מול יריבותיה בענן הציבורי, וגם בעולם הגנת הסייבר".

אנליסט אחר כתב שרכישת סטארט-אפ האבטחה, בסכום שיא של עשרות מיליארדי דולרים, מגיעה עם סייג גדול מאוד: "המציאות היא שלגוגל לא הייתה כל ברירה אחרת, אלא לעשות זאת (לרכוש את וויז – י"ה). היו לגוגל יותר מדי נקודות תורפה".

"העסקה עשויה להיות רק תחילתו של גל חדש, של מיזוגים ורכישות – שיתמקד באבטחת ענן", כך העריך שאול אייל, אנליסט בבנק ההשקעות TD Cowen. "רכישת הענק בעולם האבטחה ממחישה את חשיבות השוק. העסקה משמשת מאיץ לסבב חדש של מיזוגים ורכישות באבטחת הענן, שבו ספקיות ענן ישאפו לחזק את היצע האבטחה שלהן. חברות בעלות שווי שוק קטן יותר באבטחת הסייבר עשויות לעורר עניין בכך שירכשו אותן".

אסף רפפורט התקשר להרגיע לקוחות: "עסקים כרגיל"

שתי החברות שידרו לענף האבטחה מסר מרגיע, שלפיו גוגל תמצב את וויז כחלק מהיצע של "ריבוי עננים" – כלומר, הפתרון של וויז לא יוצע רק בחנות של גוגל בלבד, והלקוחות שלה יוכלו להמשיך להשתמש בעננים של חברות מתחרות. "הן היו חייבות לעשות זאת", הסבירו האנליסטים, "כי על אף שהרכישה תיצור מקור חדש ומעניין של לקוחות והכנסות, בראש ובראשונה שתיהן יצטרכו לוודא שלקוחות ארגוניים לא יעברו לספקית אבטחה אחרת". ההסבר לכך פשוט: רבים מהארגונים כבר נמצאים במצב של עבודה במערך ענן היברידי, שבחלק מהמקרים גוגל קלאוד היא לא חלק ממנו. המומחים הסבירו כי "אחת הסיבות המרכזיות שחלק מהארגונים בחרו ב-וויז מלכתחילה היא בשל היכולת שלה לתמוך בכמה ספקיות ענן. אם גוגל הייתה עושה את הטעות ומונעת מהם את היכולת הזו, היא הייתה מסתכנת בנטישה של אותם לקוחות".

אסף רפפורט, ממייסדי ומנכ"ל וויז.

אסף רפפורט, ממייסדי ומנכ"ל וויז. צילום: עומר הכהן

כמה מקורות סיפרו לעיתונות הטכנולוגית בארצות הברית כי "זו הייתה הסיבה שאסף רפפורט, מנכ"ל וויז, כמו גם בכירים נוספים בחברה – התקשרו ללקוחות בשעות שקדמו לפרסום העסקה ואמרו שמדובר ב-'עסקים כרגיל'. הם רצו להרגיע אותם". לכן, ציין אנליסט, "מיצובה של גוגל כמי שפועלת בעולם מרובה עננים עשוי להיות שימושי. שירותי ענן ואבטחת סייבר הם בהחלט שני תחומים שבהם גוגל ממש לא שולטת כיום – מה שעשוי גם להשפיע על הרגולטורים לאשר את רכישת הענק ולהצדיק את טענת הרוכשת שלפיה וויז יכולה לעבוד על פלטפורמות ענן שונות".

הערכה: הרכישה – עקב נתח השוק הנמוך של גוגל קלאוד

מומחה אחר העריך כי רכישת וויז לא נבעה מיכולות האבטחה המתקדמות שלה בענן, אלא כי "גוגל קלאוד פשוט לא הצליחה להדביק את הפער שלה בענן אל מול AWS ומיקרוסופט-Azure". הם ציטטו נתונים של סטטיסטה שלפיהם ארגונים רבים פשוט לא משתמשים, וגרוע מזאת – לא מוכנים להשתמש, בגוגל קלאוד. ברבעון הרביעי של 2024, נתח השוק של AWS עמד על 30% משוק הענן הגלובלי, Azure של מיקרוסופט הגיע למקום השני עם 21% וגוגל קלאוד נותרה הרחק מאחור, עם נתח שוק של פחות משביעית, 12%. הסיבות לכך פחות חשובות: יש מי שאמר ש-AWS מובילה פשוט כי היא הייתה ראשונה והתחילה הרבה לפני כולן, ואחרים ציינו את שליטתה של מיקרוסופט בשוק הארגוני דרך Windows, ואת השותפות שלה עם OpenAI. אלא ש-"היצע הענן של גוגל קלאוד דומה ל-AWS ול-Azure, וזו מעט תעלומה מדוע היא הרחק מאחור", כתב אחד האנליסטים. "לגוגל יש את יישומי הענן הגדולים בעולם, אך היא מתקשה לתרגם אותם למוצרים שמיועדים ללקוחות ארגוניים. נכון שהמצב השתפר, גוגל קלאוד צומחת מהר בשנתיים האחרונות, אבל בהיבט ההכנסות, היא עדיין הרחק מאחורי אמזון ומיקרוסופט".

מה אומרים האינטגרטורים?

כמה מהאינטגרטורים בשוק בארצות הברית העריכו שעסקת הענק תגביר את התחרותיות של גוגל קלאוד. "רוב הארגונים הגדולים כבר מעורבים בדרך כלשהי עם וויז – ללא קשר לענן שבו הם יושבים", אמר אסיף חסן, מנכ"ל קוואנטיפי, ספקית פתרונות ענן ובינה מלאכותית של גוגל. "העובדה ש-וויז מהווה חלק מההיצע של גוגל קלאוד מסייעת לתחרות. גודל הרכישה מעיד רבות על החשיבות של ההתאמה של וויז להיצע של גוגל קלאוד".

מייסדי וויז. מימין: רועי רזניק, עמי לוטבק, אסף רפפורט וינון קוסטיקה.

מייסדי וויז. מימין: רועי רזניק, עמי לוטבק, אסף רפפורט וינון קוסטיקה. צילום: אבישג שאר ישוב

מייקל גולדשטיין, נשיא LAN Infotech, ספקית פתרונות מפלורידה, ציין כי "העסקה היא תגובה ישירה למומנטום שמיקרוסופט ניצלה בשוק האבטחה והבינה המלאכותית, כמו גם להשקעה העצומה של AWS באבטחה של פלטפורמת הענן שלה. מדובר בסכום מטורף. מיקרוסופט וגוגל הן שתי הספקיות היחידות ששילבו בינה מלאכותית באופן מלא בחבילות הפרודוקטיביות שלהן. מיקרוסופט מקדימה את גוגל בכל הנוגע לאבטחה ארגונית. גוגל שולטת היטב בגוגל קלאוד ובמכשירי גוגל, אבל לא משתלבת היטב עם סביבות מיקרוסופט. בכל מקרה, עסקת גוגל-וויז לא משפיעה על AWS, מובילת שוק הענן הציבורי. AWS נחשבת כפלטפורמת ענן עם אבטחה חזקה ומוערכת".

"תחום אבטחת הסייבר בענן בשל לקונסולידציה"

דניאל אייבס, אנליסט ב-וודבוש סקיוריטיז, העריך ש-"הגיע הזמן שכמה מספקיות אבטחת הענן הרבות בשוק יאחדו כוחות. תחום אבטחת הסייבר בענן בשל לקונסולידציה, וכולל הזדמנויות מסיביות לצמיחה – לקראת מהפכת הבינה המלאכותית. הרכישה של גוגל את וויז תפתח את הדלת לגל מסיבי של מיזוגים ורכישות ברחבי הנוף הטכנולוגי… במיוחד באבטחת הסייבר".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אני

    כן, כי לנסות להיות פרטנרים של גוגל...זה לעבור 7 מדורי גיהנום... בהצלחה

אירועים קרובים