צה"ל יוצא לפרויקט BI מבצעי ענק בזרוע היבשה בהיקף עשרות רבות של מיליוני שקלים

חטיבת התיקשוב במפקדת זרוע היבשה מובילה את הפרויקט, ובשלב זה לא ברור האם הוא יפותח בפיתוח פנימי או יבוצע על בסיס תוכנת מדף אזרחית ● בימים אלה עורכים אנשי החטיבה את אפיון המערכת, שהטמעתה תחל בשנה הבאה וצפויה להסתיים ב-2016-2017 ● בכיר במפקדת זרוע היבשה אמר, כי "יש להגיע למצב בו המג"ד בשטח לא יטבע בים של נתונים שלא רלוונטיים עבורו ויקבל בזמן אמת רק את המידע שהוא צריך"

צה"ל יוצא לפרויקט BI מבצעי ענק לטובת הכוחות הלוחמים בזרוע היבשה – כך נודע לאנשים ומחשבים. היקפו הכספי של הפרויקט לא נמסר לפרסום, אולם לאנשים ומחשבים נודע, כי הוא יעמוד על עשרות רבות של מיליוני שקלים.

מובילה את הפרויקט חטיבת התיקשוב במז"י (ר"ת מפקדת זרוע היבשה). גורם בכיר בזרוע אמר לאנשים ומחשבים, כי "כמו בכל העולם, גם אנחנו סובלים מהיצף של מידע. יש להגיע למצב בו המג"ד בשטח לא יטבע בים של נתונים שלא רלוונטיים עבורו ויקבל בזמן אמת רק את המידע שהוא צריך, עם רזולוציות מיוחדות המותאמות לו".

בימים אלה עורכים אנשי התיקשוב בזרוע היבשה את האפיון של המערכת. הפרויקט יחל בשנה הבאה וצפוי להסתיים בשנים 2016-2017. בחטיבת התיקשוב במז"י טרם החליטו האם הפרויקט יבוצע בפיתוח פנימי או ברכישת מערכת BI מהתעשייה האזרחית והתאמתה לעולמות המבצעיים של זרוע היבשה.

בצה"ל יש כבר פרויקט BI מנהלתי בשם "בינה ודעת", אך אין לו מערכת BI מבצעית לכוחות הלוחמים ה-"ירוקים", של זרוע היבשה. ייחודו של הפרויקט הנוכחי נעוץ בכך שהוא יטפל במידע מבצעי, שישונע לכוחות בשטח.

בפברואר השנה פורסם בלעדית באנשים ומחשבים, כי חיל האוויר יטמיע כמה מכונות בסיס הנתונים של אורקל (Oracle), אקסהדטה (Exadata), במחסן הנתונים הארגוני שלו. מכונות בסיס הנתונים הללו תוטמענה במערכות המבצעיות של חיל האוויר, עליהן לא ניתן להרחיב. בכוונת אנשי התיקשוב של זרוע היבשה לבחון כיצד ההטמעה בחיל האוויר תביא לשיפור האפקטיביות המבצעית של החיל, ולעיבוד והיתוך טוב יותר של נתונים רבים – חוזי, קול וטקסט, נתונים מובנים ונתונים בלתי מובנים – שמגיעים ממגוון מקורות, מתוך החיל ומחוצה לו, למשל מגורמי מודיעין ויבשה.

לדברי הבכיר בזרוע היבשה, "במהלך מלחמה, עימות בעצימות נמוכה או קרב יבשתי יש הרבה פרטים משתנים. לעתים האויב הוא מדינה ולעתים כוח גרילה. כלי הנשק שבידי האויב משתנים, כמו גם סדרי הכוחות". הוא ציין, כי "יש לפרויקט כמה מניעים: שילוב המידע המגיע ממקורות שונים, יצירת 'סדר' בסוגי המידע השונים, בין היתר עלינו, על האויב ועל תנאי השטח, היכולת לשנע ב-'פינצטה' מידע ספציפי ומותאם אישית לכל 'לקוח', עד רמת המג"ד והצורך לחבר בין נתונים למידע חזותי".

זרוע היבשה פועלת בעולם דינמי – דבר שמחייב יכולות ניתוח מידע מורכב בזמן קצר, במטרה לתת ל-"לקוחות" פתרונות מתאימים ואיכותיים. פרויקט ה-BI המבצעי יאפשר לזרוע היבשה להתמודד עם המשימות המורכבות הניצבות בפניו, לשפר את איכות השירות לשביעות רצון ה-"לקוחות", בחיל ומחוצה לו, ובכך גם לשפר את ביצועיו ולעמוד ביעדים המבצעיים שאליהם הוא שואף. במז"י מעריכים שמערכת ה-BI המבצעית שתוטמע תאפשר קפיצת מדרגה בביצועים, תוך שמירה על השקעות העבר והמשך ההתפתחות טבעית של מערכות התובנה העסקית בזרוע.

רק על גבי משואה
בכל מקרה, אמר הבכיר בזרוע היבשה, הכוונה היא שכל המידע ממערכת ה-BI המבצעית יהיה נגיש למפקד הכוחות בשטח על משואה, מערכת השו"ב לשטח. "אני לא רוצה שהמג"ד יחליף מסך, אלא שאת כל המידע הוא יקבל דרך משואה", ציין.

לפני חודשיים פורסם, כי צה"ל החל לפרוס אלפי מחשבים מוקשחים עם הגרסה החדשה של מערכת השו"ב הטקטי "משואה 600". הפריסה תימשך במהלך 2012. הדור החדש של משואה מאפשר, בראשונה, חיבור מלא של כל המערכות זו לזו ומשפר משמעותית את יכולת השליטה של המג"ד על הכוחות.

משואה היא אחד התוצרים במסגרת פרויקט צי"ד (ר"ת צבא היבשה הדיגיטלי) – אחד הפרויקטים היקרים והמרכזיים שנערכים בזרוע היבשה של צה"ל, בשיתוף עם אלביט מערכות, האמונה על הפיתוחים הטכנולוגיים, לצד חברות נוספות וגופי מו"פ בצבא. עלותו נאמדת ביותר משישה מיליארד שקלים. המטרה העיקרית של צי"ד היא להעביר למסך תמונת מצב עדכנית של זירת הלוחמה, על ידי הצגת נתונים שונים, בהם סדר הכוחות, התקדמותם, גבולות הגזרה של זירות הקרב ומיקום האויב. כך מתאפשר תיאום בין הכוחות בדרגים השונים וביחידות השונות.

במסגרת תוכנית צי"ד נבנו כמה גרסאות של מערכות השליטה והפיקוד "משואה 100", "משואה 200" ו-"משואה 400". כאמור, באחרונה החל צה"ל לפרוס את הגרסה המתקדמת ביותר, "משואה 600", שעל פיתוחה עמלו שלוש שנים. היא ממחשבת בפועל את שדה הקרב ומאפשרת לכל השותפים בשדה הקרב להתעדכן בזמן אמת בכל נתוני השטח, באמצעות המחשב.

מתעניינים במיחשוב צבאי וביטחוני? הירשמו עכשיו לוועידת העסקים C5I של אנשים ומחשבים

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שלו פודולסקי

    איך בכתבה על פרויקטי BI בצה"ל ... ועוד במז"י ... אין שום איזכור לפרויקט תעו"ז ?! "בצה"ל יש כבר פרויקט BI מנהלתי בשם "בינה ודעת", אך אין לו מערכת BI ... " איך זה ציטוט מהכתבה ?! תעו"ז: http://mazi.idf.il/5551-7125-he/IGF.aspx https://pc.co.il/?p=47640

אירועים קרובים