תוכן שיווקי

לקראת אירוע | חדשנות כערך תרבותי לעידוד היצירתיות והצמיחה

לקראת כנס לשכת מנתחי המערכות, ה-11 במרץ 2013

12/02/2013 17:11

מאת אריה עמית, סגן נשיא בכיר לייעוץ אסטרטגי בנס טכנולוגיות ויו"ר כנס לשכת מנתחי המערכות

מהי חדשנות?
חדשנות אינה הצגת רעיונות חכמים חדשים, הצגת רעיונות חדשים זו יצירתיות. החדשנות היא ביישום הרעיונות להשגת ערך. לצורך הבהרה, החדשנות היא האקט של שינוי הדרך המבוססת והמוכרת לביצוע דברים, היכולת להסב ידע לערך ולחבר טכנולוגיות  חדשות עם שווקים חדשים. חדשנות היא בהחייאת רעיונות יצירתיים חדשים.

במסגרת הארגון, חשוב להבין היכן וכיצד ליישם חדשנות ליצירת ערך אמיתי. השאלה הראשונה הנשאלת היא "מה רוצים להשיג מהחדשנות?" באופן מפתיע, לעתים מתעלמים מהזיהוי הברור של המטרה. אך ללא מטרה, בלתי אפשרי לכמת את הערך הממשי של החדשנות. מטרות אפשריות לתוכנית חדשנות בארגון יכולות להיות: תחזוקת תדמית ומותג, הגדלת התשואה לבעלי המניות, החזר ההשקעה ונתח שוק.

כיצד יכולה חברה להתחדש?
לאחר שזיהינו היכן ליישם חדשנות, השאלה הבאה כיצד לחדש? ההיבט הראשון לכך הוא בקביעה האם לחברה יש תרבות של חדשנות? לשם כך מומלץ להתקדם במענה לששת השאלות העקרוניות לחדשנות:

•    האם ברור באיזה תחום עסקי החברה פועלת ומה היא רוצה להשיג בעתיד?
•    האם מובן מהיכן מגיע הערך העסקי בחברה ומה רוצים להשיג ע"י חדשנות?
•    האם ניתן להתמקד במה שרוצים להשיג באמצעות החדשנות , או שדאגות היום יום יסיחו את דעתנו?
•    האם יש דרך להשלמת החדשנות?
•    האם המשתתפים מושפעים מתוצאות החדשנות שלהם?
•    האם חדשנות מקובלת בארגון או בחברה?

ארגונים המעודדים חדשנות בדרך כלל מאופיינים ע"י תכונות והתנהגויות כמו: נכונות לקחת סיכונים, מיקוד בשווקים עתידיים, יכולת לשאול מדוע פועלים בדרך מסוימת ולפתח דרך טובה יותר אם יש צורך וההבנה שחדשנות היא תרבות ולא אירוע חד פעמי.

הצורך בחדשנות בארגונים מונע מצרכים עסקיים דחופים, תחרות, שינויים בפילוח השוק, שינויי רגולציה ושינויי בהרגלי הצריכה. למרות שזו אינה רשימה ממצה המשותף לכולם הוא בצורך לבצע התאמות ושינויים המבוססים על שינויים עסקיים. הצורך להתאמות ושינויים דורש מאיתנו לבצע דברים באופן שונה, כלומר עלינו לחדש במטרה לשגשג ולהצליח או אפילו לשרוד

מהי חדשנות פרקטית?
ברוח האמרה "doing more of the same will only lead to more of the same", חדשנות אמורה להתמקד בשינוי האופן בו אנו עושים דברים, מבצעים עסקים ומתקשרים עם לקוחות. זהו הבסיס לחדשנות הפרקטית. בעוד חדשנות מתמקדת בשינוי אופן הביצוע של דברים, החדשנות הפרקטית עושה צעד נוסף קדימה. המיקוד של החדשנות הפרקטית הוא בביצוע  פעילויות שלתוצאותיהן השפעה עסקית חיובית.

בסביבה העסקית ניתן לזהות חמישה מאפיינים לחדשנות הפרקטית:

1.    מידת הרלוונטיות – במידה והרעיון החדשני אינו מתייחס לליבת העסקים, קרוב לוודאי שלא יהיה כדאי להשקיע בו. במילים אחרות, "חדשנות למטרת חדשנות" לא עובדת בדיוק כפי ש-"טכנולוגיה למטרת טכנולוגיה" לא עובדת. הקישור לעסקים כמאפיין החשוב ביותר של חדשנות פרקטית אינה רק גורם מבדל אלא גורם מכריע.

2.    רמת השיפור – חדשנות פרקטית צריכה להציג מידה מסוימת של שיפור. זה יכול להיות שיפור בתהליך קיים, במוצר או בשירות או בערך העסקי הנובע מהם. כאלטרנטיבה השיפור יכול להתבטא המשהו חדש לגמרי, כל עוד נלקחת בחשבון רמת הרלוונטיות.

השילוב של שני המאפיינים הראשונים הנ"ל מאפשרים לחדשנות הפרקטית להתמקד בשיפור העסקי. שלשת המאפיינים הנוספים מתייחסים למניעים אשר מובילים ל-"make or break" של רעיון חדשני גדול.

3.    מהירות היישום – למרות שעל הכביש "המהירות הורגת", במציאות העסקית של ימינו המהירות הכרחית. ללא יישום מהיר כל רעיון חדשני נדון לכישלון כבר מהתחלתו. במצב בו מחזור החיים העסקי מתקצר (כך גם הזמן מרעיון עד למוצר או שירות) על בסיס שנתי, מהירות היישום היא המבדל היחיד למעט הרעיון עצמו. במהירות היישום של הרעיון החדש יכולה חברה אחת לבדל עצמה מרעותה.

4.    מוטיבציית הביצוע – בלעדיה החדשנות הופכת לסוג של פעילות "me too", היא מצפה לקיום סוג של פקחות וחריפות עסקית כחלק מה DNA של החברה. בלעדיה הרעיון ישאר בגדר רעיון ללא השינוי המבדל בשוק כפי שמצופה.

5.    רמת המעשיות והשימושיות – כולה מתמקדת על יכולת הביצוע כחלק מהליבה העסקית. נדרשת תובנה, ידע והתמחות להעביר רעיון משלב קונספטואלי ליישום והטמעה מוצלחים.

איזה חברות מחדשות?
אם כך, מיהו חדשן? חדשנים קל לתאר אך קשה יותר למצוא. צוותי חדשנות מערבים יחד שיטות, זוויות ראיה ודיסציפלינות שונות  ולכן נדרש לאייש בצוות אנשים בעלי גישה פתוחה שנחשפו לניסיון מגוון בשיטות, תרבויות, התמחויות ונושאים מגוונים. בראש צוות החדשנות צריך לעמוד אדם בעל כישורים מגוונים, אמין ומקובל על חברי הצוות והנהלת הארגון, בעל יכולות ניהול של צוות אנשים מוכשרים ביותר ובעלי דעות עצמאיות, בעל הבנה עסקית רחבה ויכולות הצגה ושכנוע של דרגי הנהלה בכירים.

בשלב אתור המשתתפים בתהליכי החדשנות חשוב לזכור שלא נולדים חדשנים, אלא נעשים חדשנים במשך הזמן. אנשים רבים וטובים תורמים להצלחת החברה מתכנון ופיתוח המוצרים ועד מדיניות ניהול משאבי האנוש בארגון. התכונות הפרטיות לבדן לא מספיקות – תרבות החברה מעודדת ומטפחת אותם להשיג יותר כצוות מאשר כפרט.

באופן בסיסי, חדשנות כרוכה בשינוי התנהגות של החברה מחברה מגיבה לחברה יוזמת.

כנס לשכת מנתחי המערכות ייערך ב-11 במרץ 2013 באווניו, קריית שדה התעופה

אירועים קרובים