תוכן שיווקי

לקראת אירוע | ג'יימס ווייטהרסט, מנכ"ל רד האט: "קצב הצמיחה של רד האט במגזר הממשלתי גבוה מקצב הגידול הממוצע ביתר המגזרים"

לקראת אירוע רד האט ומטריקס בממשלה, 21 במאי 2013

19/05/2013 14:12

בראיון שנערך לאחרונה עם ג'יימס ווייטהרסט, מנכ"ל רד האט העולמית המיוצגת בישראל ע"י מטריקס, לאתר Nextgov, הוא מספר כיצד הקוד הפתוח משנה גופי ממשל, היכן הייתה לו את ההשפעה הגדולה ביותר, וכיצד הוא רואה את העתיד.

"הקוד הפתוח הארגוני הנו בערך בן 10 שנים. כאשר מסתכלים בצורה רחבה על המאמצים המוקדמים, עולים שני מגזרים מרכזיים שנכנסו לעולם הקוד הפתוח ראשונים: שירותים פיננסים ותעשיית המודיעין", אומר וויטהרסט במענה לשאלת Nextgov אודות היסטורית החדירה של הקוד הפתוח למגזר הממשלתי. "אנשים חושבים כיום על קוד פתוח כאופציה החסכונית, אך היתרון הראשוני של הקוד הפתוח הוא הביצועים הגבוהים שלו. הקהילה הפיננסית השתמשה בקוד הפתוח מכיוון שהרצת לינוקס הייתה מהירה יותר להפעלת פלטפורמות מסחר. לאחר מכן, הבנקים המרכזיים להשקעות עברו כולם לקוד פתוח, ומשם הדברים התקדמו גם לשירותים פיננסים. דינאמיקה דומה התרחשה במגזר הממשלתי", מציין וויטהרסט.

בארה"ב וביתר העולם, קהילת הריגול הפכה למאמצת מוקדמת בזכות יתרונות אבטחת המידע של הקוד הפתוח. הסוכנות הלאומית לאבטחת מידע של ארה"ב פרסמה הוראות לשימוש מאובטח בלינוקס ארגוני. זה היה בתחילת שנות ה-2000. זה נקרא SE Linux או Security Enhanced Linux. הם הפעילו אותו בצורה נרחבת ומשם הוא עבר גם לצבא. כעת, אני מעריך, שכל רכב צבאי בארה"ב מפעיל לינוקס על גבי שרת קטן. משם הלינוקס עבר לסוכנויות אזרחיות, בהם השיקולים נקשרו בעיקר לעלויות וביצועים.

אם קוד פתוח הוא מאובטח מספיק עבור הסוכנות לבטחון לאומי בארה"ב מדוע קיים חשש לגביו?
"קיים בלבול בין קוד פתוח וקוד פתוח ארגוני. קוד פתוח הוא מודל פיתוח. תחת מודל זה, קוד המקור הוא בחינם ופתוח לכל אדם להורדה ולשימוש כגרסא. מה שאנשים מודאגים לגביו הוא "האם אני מוריד באגים? האם אני מוריד משהו שאין לי רישוי עבורו?" התשובה הפשוטה לכך היא "כן, זה נכון". אבל בדיוק כאן רד האט פועלת לדאוג לאבטחה. אנו מכירים היטב את הקוד ויש לנו אבטחה חזקה. לכן, כאשר אתה מוריד מרד האט, אתה יודע שהיישום מאובטח. קוד פתוח מסחרי הוא סיפור שונה מאוד מהחומרים החופשיים".

האם ממשלות תורמות לקוד הפתוח?
"ה-SE Linux וכל העבודה שנעשתה עם הרשות לבטחון לאומי (NSA) בנושא הוא דוגמא מרכזית לכך. למרבה האירוניה הלינוקס הארגוני של רד האט הוא מערכת ההפעלה בקוד פתוח המאובטחת ביותר שאושרה על ידי הצבא הרוסי, והסיבה לכך היא הודות לעבודת ה-SE Linux ש-NSA עשתה".

מה לדעתך צופן העתיד בתחום הקוד הפתוח?
"כאשר הקוד הפתוח הוצג לראשונה ככלי פיתוח אנשים התבוננו על קטגוריות התוכנה המסורתיות, אשר היו בסביבה ב-20 השנים שלפני כן והבינו עד כמה הקוד הפתוח הפך דברים מורכבים למוצר פשוט – קומודיטי ועד כמה הטכנולוגיות הקיימות והמורכבות הפכו לישנות בבת אחת. אלו גם הסיבות מדוע הלינוקס היה זול יותר יותר מיוניקס. ב-10 השנים האחרונות עם לידתן של חברות Web 2.0, הן עושות הכל עם קוד פתוח. פתאום אין מדובר בהפיכת קטגוריות קיימות בעולם התוכנה לקומודיטי. מדובר על כך שכל הדברים החדשים נוצרים קודם כל בקוד הפתוח. הדוגמא הפשוטה לכך הוא הביג דאטה. קשה למצוא המצאה אחת מוגנת זכויות יוצרים בתחום הביג דאטה. הכל נוצר בקוד פתוח".

אירועים קרובים