תוכן שיווקי

לקראת אירוע | רו"ח דנה גוטסמן ארליך, BDO זיו האפט: "המבקר הפנימי הופך לחלק מהותי במנגנון הפיקוח על נאותות ההטמעה של תוכנית האכיפה בארגון"

לקראת כנס "הביקורת הפנימית - המצפן של ההנהלה והדירקטוריון", IIA - איגוד מבקרים פנימיים בישראל, יום ג', ה-11 ביוני, מרכז הכנסים אבניו, קריית שדה התעופה

06/06/2013 17:37

מאת הילל יוסף

"המבקר הפנימי הופך לחלק מהותי במנגנון הפיקוח על נאותות ההטמעה של תוכנית אכיפה בארגון. המשמעות הינה שעל המבקר הפנימי להיות מעורב בתוכניות אכיפה בארגון, תוך פיתוח כלים חדשים לביצוע ביקורת על תוכניות אלו. בהיותו גורם המעורב בתהליך, הוא מפקח על תקינות התהליך ומעביר על כך דיווח להנהלת הארגון", כך אומרת רו"ח דנה גוטסמן ארליך, שותפה וראש קבוצת ניהול סיכונים, BDO  זיו האפט.

רו"ח גוטסמן ארליך התראיינה לקראת כנס "הביקורת הפנימית – המצפן של ההנהלה והדירקטוריון", IIA – איגוד מבקרים פנימיים בישראל.

לדברי רו"ח גוטסמן ארליך, "ארגונים שונים בישראל מיישמים כיום תוכניות אכיפה פנימיות בתחומים שונים, כגון דיני ניירות ערך, הגבלים עסקיים, בטיחות בעבודה, איכות הסביבה, דיני עבודה ועוד. נוצר צורך לוודא שהתוכניות מיושמות בפועל".

מה חשיבות הביקורת?
"פונקציית הביקורת הפנימית בארגון מקבלת חשיבות רבה ומהותית, ככלי ניהולי וכגורם פנימי מפקח על יישום אפקטיבי של תוכניות האכיפה. כפועל יוצא מיישום תוכניות האכיפה, נוצר הצורך לכלול, לצד הנושאים הנפוצים לביקורת, נושאים הנגזרים מהטמעה של תוכניות אכיפה".

מה מהות תוכנית האכיפה הפנימית?
"המדובר בכלי ניהולי חיוני, לצורך עמידה בדרישות החוק והתקנות, לצמצום הסיכונים ולשיפור המודעות והמעורבות הפנימית, באשר למדיניות הארגון וההנהלה. התכנית מאפשרת את הגברת הציות והשמירה על החוק מהחברה פנימה. תכנית אכיפה פנימית מסייעת להפחית ולצמצם את חשיפת הארגון ועובדיו לסיכוני הפרות חוק.

תוכנית אכיפה הינה מנגנון חשוב התומך בממשל תאגידי יעיל. עמידה בדרישות רגולטוריות ובמדיניות הארגון הינה מרכיב קריטי של תהליך ניהול סיכונים אפקטיבי. מטרת ההטמעה לא נועדה רק כדי לשמור על הרגולטורים מאושרים, אלא המדובר באחת הדרכים החשובות ביותר לשמירה על הבריאות הארגונית, תמיכה בשגשוג הארגון בטווח ארוך, ושמירה וקידום ערכיו".

האם התכנית מסייעת גם ברמה העסקית?
"הטמעה של תוכנית אכיפה יכולה להיות אתגר מרתיע, אך מדובר גם בהזדמנות לקדם מצוינות ברחבי הארגון ולשפר משמעותית את הביצועים הכוללים. תוכנית אכיפה תומכת ביעדים העסקיים של הארגון, מזהה את גבולות ההתנהגות החוקית, וקובעת מערכת התרעה ניהולית".

תני דוגמה מעשית.
"בשנתיים האחרונות חברות ציבוריות ומדווחות החליטו ליישם תוכנית אכיפה פנימית בתחום דיני ניירות ערך, המהווה מנגנון וולונטרי. מטרת אימוץ המנגנון הינה לאתר ולמנוע הפרות ועבירות לדיני ניירות ערך ולוודא ציות של התאגיד ושל היחידים בו להוראות החוק. חוק ייעול הליכי אכיפה משנת 2011 קובע שורת סנקציות שבסמכות ועדת האכיפה להטיל בגין הפרות החוק, כשאינן מגיעות לכדי עבירות פליליות. חוק זה הוא מהפכה באמצעי האכיפה הקיימים בשוק ההון, וכשמו כן הוא – נועד לייעל את אכיפת החוקים שהרשות ניירות ערך מופקדת עליהם.

באוגוסט 2011 הרשות לניירות ערך פרסמה קריטריונים להכרה בתוכנית אכיפה פנימית בתחום ניירות הערך, במסגרתם נקבעו אמות מידה להכרה בתוכנית אכיפה פנימית כיעילה. יישומה של תוכנית האכיפה הפנימית מחייבת בניית תשתיות ארגונית וניהולית, לרבות הכשרת בעלי תפקידים רלוונטיים, וקבלת סיוע מקצועי במיפוי דרישות החוקים והתקנות הרלוונטיות".

רו"ח גוטסמן ארליך סיכמה כי "במסגרת הטמעת התוכנית נדרש ביצוע של פעילויות פיקוח ובקרה, על מנת לוודא שהתוכנית מיושמת הלכה למעשה בארגון, וכאן המבקר הפנימי מהווה חלק אינהרנטי ממערך פיקוח ובקרה".

אירועים קרובים