תוכן שיווקי

לקראת אירוע | מעבדת הפיתוח של SAP בישראל משחררת את סביבת הפיתוח SAP RIVER – סביבת פיתוח חדשנית ופורצת דרך לפיתוח אפליקציות עסקיות יוצאת לדרך עם הגרסה החדשה של SAP HANA. גאווה ישראלית.

12/05/2014 18:14

מאת: דוד לוטן בולוטניקוף

סמוך לפרסום מאמר זה יוצאת גרסה חדשה של SAP HANA, פלטפורמת הפיתוח החדשנית של חברת סאפ (SAP). זהו אירוע מיוחד בשבילנו במעבדות הפיתוח של סאפ בארץ, כיוון שבתוך SAP HANA כלולה סביבת הפיתוח SAP RIVER עליה עבדנו בשנתיים האחרונות ברעננה. סביבה זו כוללת שפת תכנות חדשה ומספר כלי פיתוח חדשניים.

שפת הפיתוח RIVER הינה שפת תכנות מונחית עצמים. היא קלה ללימוד, אינטואיטיבית, ומאפשרת למפתח לתאר את ה-backend של אפליקציה עסקית בתוך HANA וזה כולל את המבנה הטבלאי, הלוגיקה העסקית ובקרת הגישה. אותו backend נחשף בצורה אוטומטית ל-client בצורה של OData Services דבר המאפשר צריכה קלה למגוון טכנולוגיות UI.

כלי הפיתוח כוללים IDE (ר"ת Integrated development environment) עשיר ביכולות ומספר כלים נוספים שנועדו לעזור בתהליך הפיתוח, הבדיקות והתחזוקה.

מטרתנו העיקרית בייצור סביבת הפיתוח החדשה הייתה לשפר בצורה דרמטית את תהליך הפיתוח של אפליקציות עסקיות. או בעצם, אם תרצו, להפוך את תהליך הפיתוח לחוויית פיתוח. תהליך שיפור זה הוא תהליך מרובה שלבים (ואתגרים) אך קיימת בנו ההבנה שאותו שיפור דרמטי בתהליך דורש בחינה הוליסטית של כל מחזור חיי האפליקציה.

השלב הראשון או הדרך שבה בחרנו להתחיל היא לנסות לפשט את ה-STACK הטכנולוגי הכל כך מגוון. והרי בבואנו לפתח אפליקציה עסקית מטרתנו היא לפתור בעיה עסקית ולא לנסות לגשר בין שפות פיתוח ופלטפורמות טכנולוגיות שונות (למרות שלעיתים זה משחק נחמד).

חלק מהפתרון לבעיה הזו, מגיע כמובנה בתוך HANA – HANA היא כבר פלטפורמה שלמה – כלומר גם DATABASE וגם APPLICATION SERVER. דבר שכבר מפשט את הסביבה.

השלב שני מציע לפשט את רמת הסיבוכיות איתה צריך המפתח להתמודד. נתחיל בשפה שהיא פשוטה להבנה ולקריאה (רוב הזמן אנחנו קוראים קוד ולא כותבים אותו) אך עדיין עשירה מספיק כדי לתאר את כל אבני הבניין הדרושות לתיאור ה-backend של האפליקציה. נמשיך בשפה שדורשת רק את הגדרת הלוגיקה עסקית (לדוגמא: עדכון משכורות לעובדים ש…) ואינה דורשת את פרטי האימפלמנטציה (לדוגמא: פתיחת connection). הגדרה של מה שאני כמפתח רוצה שיקרה ולא הגדרה של איך זה אמור לעבוד.

היתרון הגדול בהפרדה הזו מגיע בהכרה שהתהליכים העסקיים הם יציבים יחסית ואילו הטכנולוגיה משתנה ללא הרף. מה שמאפשר לקחת את הלוגיקה העסקית ולהעביר אותה מסביבה אחת לאחרת ללא צורך לעדכן את הקוד בפרטי הסביבה החדשה (לדוגמא: סביבה שבה אין צורך לפתוח connection). אגב זה גם נכון לתהליך ה"אריזה" של האפליקציה שלא צריך להשפיע על הקוד עצמו.

חבילת הכלים שאנחנו מציעים משלימה את החוויה על ידי כך שהיא מסייעת למפתח לכתוב את הקוד ומאפשרת למפתח לבדוק את הלוגיקה ולקבל משוב בשלבים מוקדמים בתהליך.

אמנם בחרנו להתמקד בשני השלבים הללו אך בחבילת הכלים שלנו כבר ניתן לראות רמזים כיצד אנחנו מציעים להתמודד עם תהליך הבדיקות והתחזוקה.

מה הלאה? בגרסאות הבאות אנחנו מתכננים להעשיר את השפה ולאפשר יכולות מתקדמות יותר. כמו כן נוסיף כלים חדשים ונראה איך אנו מתמודדים עם בעיות נוספות.

RIVER תהיה זמינה בהתקנות המקומיות של SAP HANA וגם תהיה זמינה ב-HCP (ר"ת HANA CLOUD PLATFORM). מספר לקוחות של SAP כבר התחילו לעבוד עם הגרסאות המוקדמות של RIVER והתגובות נלהבות. אני מזמין לקוחות SAP ישראליים לפנות אלינו. נשמח להציג לכם מה הסביבה מאפשרת ולהראות לכם איך הפיתוח הופך לקל וזמין הרבה יותר. כמו כן ניתן להתרשם מהסביבה החדשה באתר sap-river.com. תהליך הרישום קל והסביבה חינמית לחלוטין.

אירועים קרובים