תוכן שיווקי

לקראת אירוע | הטכנולוגיה החדשה של אריקסון מהירה יותר, מספקת חווית משתמש גבוהה יותר ויעילה יותר בספקטרום התדרים הקיים בישראל

01/07/2014 13:17

מאת: דמיטרי פילקובסקי, CTO אריקסון ישראל

רבות דובר על טכנולוגית הדור הרביעי (4G LTE) בתעשיית הסלולר העולמית. בארץ עוד ממתינים למכרז משרד התקשורת, אבל חברות הסלולר המקומיות כבר מכינות עצמן למעבר. חלקן אף מדברות קפיצה נוספת לעבר ה- LTE Advanced. מה זה אומר? האם מדובר בשיפור משמעותי או רק באמירה שיווקית?

בקצרה, אפשר לומר כי ה- LTE Advanced, הטכנולוגיה אחרי דור 4 מסמלת את המעבר לרשתות סלולר חכמות. מדובר בטכנולוגיה המנצלת טוב יותר את ספקטרום התדרים הקיים, במיוחד במדינה כמו ישראל ואף מסוגלת לאחד מספר פרוסות ספקטרום, עד חמישה במספר ברשת אחת, יכולת רלוונטית ביותר לשוק בישראל שמצוקת התדרים בו מאוד גבוהה. הרשת מספקת מענה לעומסים בלתי צפויים שנוצרים עקב ריבוי משתמשים בתא שטח קטן על ידי ויסות התנועה בין שכבת מקרו ואתרים קטנים.

בעולם כבר השיקו מספר מפעילות דור 4 את ה-LTE Advanced החדש – שלוש מפעילות בדרום קוריאה כבר עושות שימוש ברשת החדשה מתוצרת אריקסון השבדית ולאחרונה גם טלסטרה האוסטרלית ביצעה ניסוי משותף עם אריקסון בו הודגמו מהירויות של 450 מגה-ביט לשנייה – מהירות הורדת נתונים בסלולר הגבוהה בעולם. 50 מפעילות נוספות ברחבי העולם כבר בוחנות שימוש ברשת החדשה.

בישראל התדרים שיכולים להיות מועמדים לשימוש ב-LTE advanced הם תדרי 850 ו- 900  MHz שסלקום, פלאפון ופרטנר משתמשים בהם כיום בדור 2 ו- 3 ותדרי 2100 MHz הנמצאים בשימוש כל החברות. תדר נוסף המועמד לשימוש הינו 2600 MHz. מפעילות שרכשו ציוד דור 4 מאריקסון תהיינה מסוגלות להפעיל LTE advanced כאשר יהיה מלאי מספיק של תדרים לאותו מפעיל.

ה-LTE Advanced יועד מלכתחילה לעשות שימוש במספר תדרים רחב יותר – מ-20 עד 100 מגה הרץ, דבר אשר מסייע לביצועים גבוהים ויכולות העברת נתונים מהירה יותר. בדיקות מראות שהדור החדש יעיל פי 1.5 עד 2 יותר מאשר דור 4.

רשת הטרוגנית
רשת הטרוגנית הינה רשת סלולארית המסוגלת לעשות שימוש במספר נקודות ממסר ברשת אלחוטית. תחנת הבסיס יכולה להיות מחוברת לתאים קטנים (pico cells) וליחידות רדיו המותקנות על התורן.


יתרונות בשילוב רשתות הטרוגניות ודור 4.5
השילוב בין רשת הטרוגנית לרשת LTE Advanced תספק למפעיל הסלולארי שלושה יתרונות מרכזיים:
•    קיבולת גבוהה יותר –שימוש בהרחבת הטווח כדי להגדיל שימוש בתאים קטנים אשר מעלים את קיבולת הרשת
•    קצב העברת נתונים גבוה יותר ללקוח – המשתמשים יוכלו להעביר נתונים במהירות של פי 1.5 עד 2 מאשר ברשת דור 4 רגילה
•    ביצועים עודפים בקצה האתר

לסיכום, ניתן לומר כי אנו רק בתחילתה של מהפיכת ה- LTE Advanced. אני צופה שנראה, בשנים הקרובות, יותר ויותר מפעילות מתחילות לאחד ספקטרום בתדרים הקיימים שלהם יחד עם ספקטרום ה-LTE . זה יקרה כאשר יותר ויותר משתמשים יעברו לדור 4. צעד הבא יקרה כאשר טכנולוגית רשתות הטרוגניות עם תאים קטנים תהיה בוגרת יותר ומוכנה לפריסה רחבה.
אריקסון משקיע כל שנה למעלה מ-5 מיליארד דולר בתקציב המו"פ שלה, דבר המאפשר לנו להיות כל הזמן בקדמת הטכנולוגיה ולהמשיך ולהוביל במתן פתרונות מתקדמים למפעילים בעולם. כבר עכשיו משקיעה אריקסון  בפיתוח דור 5, אבל זה כבר נושא לכתבה אחרת…

אירועים קרובים