"אם לא נשנה את מערכת החינוך מהיסוד יהיו לנו מאות אלפי מובטלים"

מולי אדן, לשעבר סגן נשיא בכיר באינטל, בפאנל שהתקיים במסגרת פורום הפיס לחינוך

אזהרה קשה לגבי עתיד ההיי-טק בישראל. מולי אדן. צילום: פלי הנמר

"אם לא נשנה את מערכת החינוך מהיסוד יהיו לנו מאות אלפי מובטלים", אמר מולי אדן, לשעבר מנכ"ל אינטל (Intel) ישראל וסגן נשיא בכיר באינטל העולמית בפאנל שהתקיים במסגרת פורום הפיס לחינוך.

"המונח אומת הסטארטאפ הוא חרב פיפיות. אנחנו קוטפים פירות של זרעים שנזרעו לפני 30 שנה וזה גורם לאנשים להיות שאננים. יש הרבה אינדיקטורים שליליים המראים כי במשך שנים רבות רמת לימודי המדעים והטכנולוגיה התדרדרה. במשך עשרים שנה הזניחו את תחום הלימודים הקשורים להייטק. אנו חייבים להכפיל את מספרם של בוגרי חמש יחידות במתמטיקה ובמדעים, ולשם כך הוקמה תוכנית חמש כפול שתיים. אבל גם צריך להעלות את הרמה של כולם", אמר אדן.

"העולם מתקדם בקצב טכנולוגי מדהים ולפיכך חייבים להכין את הילדים לעולם שבו כל המקצועות יהיו הייטק, ולו רק משום שמקצועות הקיימים היום ייעלמו מהעולם. לא יצטרכו סוכני ביטוח אם הכל ייעשה דרך המחשב, וגם הקופאי בסופר יהיה מיותר משום שאפשר לעשות זאת לבד בעזרת הטכנולוגיה, וכמובן מדברים על כך שהמכוניות תנהגנה את עצמן ואולי בכך יתרחשו הרבה פחות תאונות דרכים. אם לא נכין את התלמידים למציאות זאת – יהיו לנו מאות אלפי מובטלים ונצטרך לעשות אאוטסורסינג של מקצועות ההייטק למדינות אחרות", הזהיר אדן.

לדבריו שיפור מערכת החינוך יוכל להביא לפתרון שלוש הבעיות העיקריות של המשק – כלכלה, בטחון ופער חברתי. לפיכך נדרש מיזם לאומי הכולל את משרד החינוך ובתי הספר, אך גם את המעגל שמסביב – הקרנות (קרן טראמפ, קרן רש"י ואחרות השותפות לפרויקט חמש כפול שתיים: "אילו שבר דומה לזה שקיים במערכת החינוך היה קורה בבטחון, כולם היו נזעקים מזמן. ירידה במספר האבסולוטי של המצטיינים זה אסון. פה נתנו כמה ממשלות לדבר לחלוף ולא עשו דבר", הוסיף אדן שהחמיא לשר החינוך הנוכחי נפתלי בנט ואמר כי לזכותו של משרד החינוך יאמר רואים כבר שינוי: יש מגמות חיוביות שהשקיעו בהן המון עבודה".

מנכ״לית רשת עמלרוית דום אמרה כי ברשת זיהו זה מכבר את המשבר: "מרבית בתי הספר של רשת עמל נמצאים בפריפריה. אנחנו מלמדים היום את המגמות הכי גבוהות – רובוטיקה, הנדסת תוכנה. אני מאמינה שחייבת להיעשות שינוי אמיתי מערכת החינוך. אם בודקים את המצב בבתי הספר היסודיים, מבינים את המקור למחסור בבוגרי חמש יחידות במתמטיקה. אנו צריכים להוציא את התלמידים לתעשיה, לשוק העבודה. הגופים הוולונטריים והחברות עושים המון דברים כדוגמת פרויקט חמש כפול שתיים ותוכניות נוספות, אבל זה לא מספיק, נדרשים גם תקציבים ממשלתיים. צריכה להיות אמירה לאומית, הצהרה של הממשל לפיה הוא לקוח את הדברים יותר ברצינות, וצריך לעשות זאת בשיתוף המורים ואנשי האקדמיה."

דום תיארה את שיטת הלימוד הנהוגה כיום בבתי הספר של הרשת. "יש לנו בתי ספר שלמים שלומדים מאייפדים, אך הם לא מחליפים את מקום המורה והמנהל אלא משתמשים בהם בצורה שתעניין את התלמידים, שהתלמידים יהיו שותפים, הם כותבים את העבודות, הם יכולים לשתף עם תלמידים בבתי ספר אחרים.אנחנו מאמינים במרחבים פתוחים, לא מאמנים בבתי ספר של המאה ה-19. רואים את הפערים בין בתי הספר שלנו ואת הלוח והגיר, פתחנו את בתי הספר למרחבים מודרניים, פתחנו את גבולות הכיתה. הפכנו את הילדים לסטרטאפיסטים. הם מפתחים, חושבים מחוץ לקופסה. מידע אפשר לקבל היום באייפד. העולם שטוח, יש כבר את כל הידע והמידע. צריך ללמד את הילד לקחת את המידע ולעבד אותו. המורה לא יכול לשמש צינור להעברת ידע. הוא צריך להיות יצירתי, מעניין הילדים צריכים להיות מעורבים בחומר הלימודים. בגלל זה נכנסנו לשיתוף פעולה עם הטכניון והתעשיה. הילדים מחוברים לאינטל, יבמ (IBM) ואפל (Apple), לומדים מה קורה בתעשייה ואת צרכי בשוק העבודה, מלמדים אותם לייצר מוצרים עם ערך גבוה".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים