עוד תביעה נגד NSO הישראלית: והפעם, מחבר של חאשוקג'י

לטענת עומר עבדול עזיז, פעיל חברתי סעודי המתגורר בקנדה, לטלפון שלו, בו הושתלה הרוגלה – יש חלק ברצח העיתונאי הסעודי ● NSO: כתב התביעה מופרך

העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י. צילום: April Brady / POMED, מתוך ויקיפדיה

עומר עבדול עזיז, פעיל חברתי סעודי המתגורר בקנדה, הגיש אתמול (א') תביעה נגד חברת ההתקפה בסייבר הישראלית NSO.

בתביעה, שהוגשה לבית המשפט בתל אביב, נטען כי NSO סייעה לממשל הסעודי בכך שהרוגלה שהושתלה בטלפון הנייד שלו שאבה מידע על שיחותיו עם העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י, שנרצח על ידי אנשי הממשל הסעודי באוקטובר השנה בקונסוליה הסעודית באיסטנבול שבטורקיה.

בחודש שעבר פרסם עיתון הארץ כי חברת הסייבר הישראלית ניהלה בשנת 2017 מגעים עם סעודיה למכירת הרוגלה המאפשרת לעקוב אחר מכשירי טלפון סלולריים.

צו מניעה שיאסור על NSO למכור את הרוגלה שלה לסעודיה

במסגרת התביעה, מבקש עזיז לחייב את NSO לשלם פיצויים בסך 600 אלף שקלים, וכן שבית המשפט יוציא צו מניעה שיאסור על NSO למכור את הרוגלה שלה לסעודיה, כמו גם למשטרים אחרים, אשר בשל השימוש בה לרעה, הם מפרים חוקים בינלאומיים ופוגעים בזכויות אדם.

על פי עזיז, "המערכות של NSO שימשו לריגול אחרי השיחות וההודעות הרבות של התובע עם העיתונאי חשוקג'י. גילוי התוכן של השיחות וההודעות בין השניים באמצעות הרוגלה של NSO היה בעל תרומה ממשית להחלטה לחסל את חאשוקג'י".

מאות הודעות ווטסאפ הוחלפו בין השניים בשנת 2017. בחלופי המסרונים, תכננו שני הסעודים הגולים להקים תנועת נוער וירטואלית, שתאחד צעירים סעודים שישיבו מלחמה לתעמולה הסעודית, מבית היוצר של בית המלוכה. באחת ההתכתבויות כתב חאשוקג'י על יורש העצר, מוחמד בן סלמאן, כי "הוא כמו פאק-מן חייתי שככל שהוא אוכל יותר קורבנות, כך הוא רק רוצה יותר".

באוקטובר פורסם כי סוכני ביון סעודים ניצלו את הרוגלה של NSO כדי לעקוב אחר עזיז – כך לפי דו"ח של ארגון Citizen Lab שבאוניברסיטת טורונטו.

עזיז, בן 27, קיבל מקלט מדיני בקנדה. ממשלת סעודיה ביטלה את מלגת הלימודים של עזיז, שהגיע ללמוד בקנדה ב-2013. זאת, בשל ביקורתו המסיבית על המשטר הסעודי ברשתות החברתיות. הסיפור החל בשפופרת של אבקת חלבון. בסוף יוני השנה עזיז הזמין פריט זה באמזון וחיכה שהוא יגיע לדירה שלו בשרברוק שבמחוז קוויבק.

עזיז לא הקדיש תשומת לב לכך שקיבל מסרון טקסט מ-DHL, עם קישור למספר מעקב, והודעה שהחבילה נמצאת בדרך ליעדה. אז התברר שהודעת הטקסט והקישור שהכילה, עליו לחץ עבדול עזיז, הייתה מזויפת והביאה להדבקה ברוגלה, שעוקבת אחר שלל נתונים וערוצי תקשורת בטלפון שלו. על פי הדו"ח, המעקב נועד לנטר את הפעילות התקשורתית של מכשיר ה-iPhone של עזיז, בשל ביקורתו על הקורה בסעודיה שאותה פרסם במדיה החברתית.

עזיז הגיע לקנדה ב-2009 ולמד אנגלית באוניברסיטת מק'גיל. בחלוף השנים, ביקורתו נגד המשטר הסעודי, הפרת זכויות האדם במדינה והמשטר הדכאני הפכה להיות מסיבית יותר ויותר ביוטיוב ובטוויטר. בתגובה, סעודיה ביטלה את מלגת הלימודים שלו ב-2013 והוא קיבל מקלט מדיני, הפך לתושב קבע במדינה וכעת לומד לתואר שני – יחד עם ארבעה סטודנטים סעודים, שאותם הזהיר לא לחזור הביתה. לדבריו יש ביסוס: שני אחיו של עבדול עזיז, וכן כמה מחבריו, נעצרו על ידי המשטרה בערב הסעודית וממנו נמנע ליצור קשר טלפוני עם אימו, זה חודשים רבים. לדבריו, בראיון ל-CBC הקנדי, כל פעולות הממשל הסעודי הם ניסיון לאיים עליו, כדי שיחדל מלמתוח ביקורת פומבית.

"מישהו חייב לפעול נגד המשטר הסעודי ולומר 'לא עוד'", אמר, "כה הרבה אנשים מפחדים לעשות זאת. אני מאמין כי בעוד זמן קצר המצב ישתנה. הסעודים חלשים ולכן לא אפסיק את פעילותי". בהתייחסו לרוגלה שבטלפון שלו, אמר "אני לא מפחד, אין לי סודות".

היסטוריה לא מדהימה

לפני כחודשיים דווח כי השלטון באיחוד האמירויות במפרץ משתמש ברוגלה של NSO כדי לעקוב אחר מתנגדי משטר. המעקב נעשה גם אחר סעד אל חרירי, ראש ממשלת לבנון, ופקידי ממשל בכירים בארצות ערב, אחד מנסיכי סעודיה, מנהיגי קטאר ועיתונאים מקטאר. המעקב הטלפוני נמשך יותר משנה.

לפי תביעות משפטיות נגד החברה הישראלית, המתקיימות בישראל ובקפריסין, ברוגלה לא נעשה שימוש כפי שהובטח, אלא היא נוצלה למעקב אחר יריבים פוליטיים מבית ומחוץ. את התביעות הגישו אזרח קטארי ועיתונאים ופעילי זכויות אדם ממקסיקו, כולם קורבנות של מעקב וריגול של NSO. לפי המגזין פוריין פוליסי, המעקב של NSO נעשה על יותר מ-175 בני אדם בעולם, מאז 2016.

חברת הסייבר, המסייעת לממשלות לעקוב אחרי טלפונים ניידים, פיתחה מערכת למעקב אחר שיחות ונתונים ממכשירי סלולר, שמשמשת גופי ביטחון וממשלות. פגסוס, התוכנה שפותחה, מאפשרת לגופי ביטחון להשתלט על מכשירים ניידים באופן מלא: להקליט שיחות ולקבל גישה לתמונות, לסמסים, לתעבורת אינטרנט ולפעילות המשתמש ברשתות החברתיות, וכן לשלוט מרחוק במכשיר בצורה אקטיבית. ציוד ההאזנה שהחברה מפתחת מבוסס על סוסים טרויאניים ומשמש למטרות ריגול ומודיעין. הרוגלה של פגסוס נשארת חבויה והיא קלה לשימוש.

ביוני פורסם כי עורכי דין בכירים לזכויות אדם, עיתונאים ופעילים הנאבקים בשחיתות במקסיקו היו נתונים למעקב ברוגלת NSO, שנמכרה על ידי הממשלה המקומית. גם ממשלת פנמה רכשה את הרוגלה, והנשיא עשה בה שימוש נגד מתנגדים פוליטיים.

תגובת NSO

מ-NSO נמסר בתגובה לעיתונות כי החברה "פעלה ופועלת אך ורק בכפוף לחוקי היצוא הביטחוני, ובהנחיה ופיקוח צמוד של כלל גורמי מערכת הביטחון. גם הפעם, המידע מבוסס על חלקי שמועות ורכילות וכרגיל, אופן ההצגה מעוות את המציאות. החברה מפעילה ועדת אתיקה עצמאית, חיצונית ומחייבת, שלא קיימת בשום חברה אחרת מסוגה, ושכוללת מומחים חיצוניים מרקע משפטי ויחסים בינלאומיים. הוועדה בוחנת כל עסקה של החברה, כדי שהשימוש במערכת יתבצע אך ורק בהתאם למטרות המוגדרות של חקירת פשיעה וטרור. מוצרי החברה מסייעים מדי יום להצלתם של אנשים בכל העולם מפני פיגוע טרור, ברוני סמים, חוטפי ילדים למטרות כופר, פדופילים, ופושעים וטרוריסטים אחרים:.

עוד נכתב בתגובה כי "בניגוד לפרסומים בעיתונות, NSO איננה מוכרת את מוצריה ואיננה מאפשרת הפעלתם במדינות רבות, וגם במדינות בהן ישנה פעילות, הנושא מלווה באופן מלא על ידי מערכת הביטחון. כמו כן, החברה לא מעורבת בהפעלת המערכות. בכל מקרה בו מדווח חשש לניצול לרעה של המערכת, חוקרת החברה את המקרה ונוקטת בצעדים הנדרשים כמתבקש מתוצאות החקירה, לרבות ביטול הסכמים".

לאחר שקיבלה את כתב התביעה מסרה NSO כי הוא "מופרך לגמרי ולא כולל כל ראייה לשימוש בטכנולוגיה של החברה. יתרה מזאת, הוא כולל פרטים שאינם מעוגנים במציאות, כמו התקשרות של NSO עם Balam במקסיקו, שלחברה אין כל קשר אליה. מדובר בכתב תביעה שמבוסס על קטעי עיתונות שאין להם קשר למציאות, במטרה ליצור כותרות תקשורתיות".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רפי גינת

    עושים קופות בגיבוי של משרד הביטחון נקראים q טכנולוגיות. כך שאי אפשר לתבוע את nso קיימת על הנייר

אירועים קרובים