עובדי גוגל: רשויות אכיפת החוק מגבירות את השימוש בנתוני מיקום

כחלק משגרת חקירת מקרי פשיעה בארה"ב, שוטרים מאמתים עדויות מול נתוני אמת מציר הזמן ב-Google Maps, שנחשב כמקור אמין לווידוא או הפרכת אליבי מקום ההימצאות של הנחקרים, כך סיפרו עובדים של ענקית החיפוש, שהתראיינו אנונימית ● הפרקטיקה מעלה שאלו אודות זכותנו לפרטיות

Google Maps. צילום: BigStock

רשויות אכיפת החוק ונתוני המיקום של משתמשי כלי המפות של גוגל, ה-Google Maps, הולכים והופכים לחברים טובים במיוחד, כך אמרו מקורות יודעי דבר מקרב עובדי גוגל לניו יורק טיימס.

העובדים, שביקשו להישאר אנונימיים, סיפרו שהם מזהים כי קיימת עלייה משמעותית בבקשות מטעם המשטרה לקבלת מידע שמאוחסן ב-Location History – מסד נתוני היסטוריית המיקום בנייד – של גוגל, שמכונה באופן פנימי Sensorvault. לדבריהם, בקשות אלו "עלו בחדות" בששת החודשים האחרונים.

הטיימס לא דיווח על הנפח המדויק של התופעה, אבל ציטט את הדוברים שאמרו שלדוגמה היו מקרים שבהם נרשמו "עד 180 בקשות" בשבוע אחד. בחלק מהמקרים, הדרישות רחבות במיוחד ויכולות לכלול איסוף נתוני מיקום של מאות סמארטפונים אפילו.

בעבור המשתמש הבודד, שהוא אחד ממיליוני האנשים אשר להם חשבון גוגל, שמירת נתוני ציר הזמן בכלי המפות היא עניין נחמד, לכאורה. יש מי שטוענים שהדבר מועיל להם לצרכים שונים, כמו למשל חישוב הקילומטרז' שעשו בהליכה בעיר ביום מסוים. יש שפשוט יאהבו להיזכר איפה בדיוק היו לאורך פרק זמן מסוים או ביום ספציפי, וגוגל מספקת להם את הנתונים, כולל סטטיסטיקה כמו למשל באילו ערים במדינה ביקרו בחודש מרץ.

אבל רשויות אכיפת החוק, עם זאת, לוקחות את הפרטים הללו על מקום הימצאנו, בהתאמה לזמן נתון, ועושות בהם שימוש לצורך חקירות פשעים. וזה קורה לא רק בארה"ב אלא בכל העולם כנראה.

הצלחות בחקירות לצד חשש לפגיעה בחפים מפשע

בכל מקרה, לפי המקורות מגוגל, בלשים בכל רחבי ארצות הברית מציפים את הענקית ממאונטיין וויו עם צווי בית משפט שמורים לה לכרות בעבורם את הנתונים מה-Sensorvault, שם היא מחזיקה את נתוני המעקב אחרי רוב מכשירי האנדרואיד וכמה מכשירי iPhone ברחבי העולם כבר כמעט כעשור.

יתרה מכך, המשטרה, כך מסתבר, יכולה לעקוב אחר נתוני המכשירים הניידים בהקשר לחשדות במקרי פשע לא רק על חשוד אחד, אלא, כאשר היא מצמצמת את מניין החשודים שלה, לקבל ממש שמות, כתובות דוא"ל ונתונים אישיים אחרים של גוגל אודות החשודים, בהקשר למקום התרחשות אירוע הפשע או מיקומים אחרים הקשורים אליו. עם זאת, המשטרה מודה שהיכולת להשתמש בצווים אלו, המכונים geofence, חשובה אבל שבכל זאת היא מורכבת ולא מתרחשת במציאות כפי שניתן אולי לדמיין.

לפי הדיווח, הבלשים הצליחו עד היום להשיג מגוגל נתונים שעזרו להם לפענח ולאמת מקרי הצתה, שוד ואפילו פיגועים רבי נפגעים, אבל חסידי הפרטיות מזהירים כי אנשים חפים מפשע עלולים להיפגע מההליך הזה, שהופך ליותר ויותר נפוץ.

הטיימס פירט אודות מקרה שהתרחש באריזונה – חורחה מולינה נחשד כרוצח בחקירה שהתקיימה 2018. החשדות התבססו על נתוני המיקום שלו, אך לאחר מכן הוא שוחרר כאשר חשוד חדש ומתאים יותר הופיע.

מולינה, שנעצר במקום עבודתו, איבד את משרתו עקב המקרה, ושמו הטוב נפגע. במקרה המסוים ניכר כי למשטרה היו כוונות טובות, אבל, לדברי עורך דינו השוטרים עושים כיום רעש גדול סביב עניין נתוני המיקום, והופכים אותם "לסוג חדש של דנ"א ועדויות פליליות, וזה פשוט לא כך".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים