היועצת המשפטית החדשה של פייסבוק: עו"ד בכירה ממחלקת המדינה האמריקנית

ג'ניפר ניוסטד שימשה כיועצת המשפטית של ממשל טראמפ בארה"ב, ואפשר שהיא מקורבת אליו וזו הסיבה למינוי ● "ג'ניפר היא מנהיגה מנוסה, שהפרספקטיבה והניסיון הגלובלי שלה יעזרו לנו למלא את המשימה שלנו", אמרה על המינוי סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, שריל סנדברג

פייסבוק. אילוסטרציה: BigStock

פייסבוק שכרה את עורכת הדין ג'ינפר ניוסטד, ששימשה בשנתיים האחרונות כיועצת הראשית של מחלקת המדינה בממשל טראמפ – היא מונתה לנהל את ענייניה המשפטיים של החברה. ניוסטד תחליף את קולין סטרץ', שהצטרף לפייסבוק בשנת 2010 והפך לייעוץ כללי בשנת 2013. סטראץ' יישאר בפייסבוק עד הקיץ, כך לפי הצהרת החברה.

לנוכח הפיקוח הפדרלי ההולך וגדל על ענקית הרשתות החברתיות, פייסבוק – שהייתה מעורבת בשנה וחצי האחרונות בשלל פרשיות לא מחמיאות בלשון המעטה, אשר כללו בעיקר הפרות בוטות של פרטיות משתמשיה, ושהביאו לקריאה נרחבת לרגולציה עליה ועל ענקיות היי-טק אחרות – נראה שהחברה ממאנלו פארק החליטה לתגבר את כוחה בדמות בעלת קשרים ורקע שעשויים לסייע לה בעתיד לבוא.

"ג'ניפר היא מנהיגה מנוסה, שהפרספקטיבה והניסיון הגלובלי שלה יעזרו לנו להגשים את המשימה שלנו", אמרה שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק. "אנחנו גם אסירי תודה באמת לקולין על מנהיגותו המסורה ועצותיו הנבונות במשך תשע השנים האחרונות. הוא מילא תפקיד מכריע בכמה מהפרויקטים החשובים ביותר שלנו", הוסיפה סנדברג.

הנשיא דולנד טראמפ מינה את ניוסטד לשמש כיועצת המשפטית של מחלקת המדינה בספטמבר 2017, והמינוי אושר על ידי הסנאט בדצמבר.

"המומחיות שלה, ושיקול הדעת החד על מגוון של סוגיות מדיניות חוץ קריטיות יחסרו מאוד", אמר מזכיר המדינה, מייק פומפאו בהצהרה לאחר היוודע המעבר של ניוסטד לפייסבוק. "כאישה הראשונה שעמדה בראש אגף היועצים המשפטיים של מחלקת המדינה, היא הדגימה את תכונות המנהיגות שבהן דיפלומטים אמריקנים ידועים בכל העולם", הוסיף.

בנוסף לניוסטד מצטרף לשורות פייסבוק גם ג'ון פינט, שישמש כסגן נשיא לתקשורת העולמית. הוא עבד בעבר בחום התקשורת בעבור גוגל, מיקרוסופט, וגייטס ונצ'רס, המשרד הפרטי של איל הטכנולוגיה ביל גייטס.

להתמודד מבחינה משפטית עם מבול השערוריות

ניוסטד אמורה לסייע, כאמור, לפייסבוק להתמודד מבחינה משפטית עם מבול השערוריות שבהן הייתה מעורבת, כולל מה שנחשד כשימוש לרעה שביצעו בשירות שלה סוכנים רוסים שניסו להשפיע על הבוחרים בארה"ב במהלך הבחירות לנשיאות ב-2016.

קודמה, סטרץ', הופיע בגבעת הקפיטול, בתוקף תפקידו כעורך הדין הראשי של פייסבוק, בנובמבר 2017 וענה לשאלות המחוקקים על אודות האופן שבו טיפלה הפלטפורמה בהפצת המידע המוליך שולל מטעם הקרמלין.

החברה נחקרה מאז על תוכן אלים ודיבור שנאה, כמו גם על פרקטיקות ההגנה מטעמה על נתוני המשתמשים וכל זאת לאחר החשיפה כי חברת המחקר קיימברידג' אנליטיקה, שעבדה עם קמפיין טראמפ, השתמשה לרעה במידע אישי מכ-50 מיליון משתמשי פייסבוק וחבריהם, וזאת בלי ידיעתם אבל בהחלט על דעת הענקית.

חוק הפטריוטיות – למי תהיה נאמנה היועצת המשפטית?

מעניין לציין כי בשנת 2002 התמנתה ניוסטד לתפקיד בכיר במשרד המשפטים בממשל בוש. בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר נכנס באותם ימים לתוקפו חוק הפטריוטיות (Patriot Act) שהעביר הממשך, ושהרחיב מאוד את היקף המעקב של הממשלה. ניוסטד הייתה, כך על פי The Verge, עורכת הדין שעסקה ביתר שאת בנושא החקיקה הזו מול הקונגרס.

למרות שהחקיקה נוצרה לפני שנים, הדברים שהיא אפשרה רלוונטיים ביותר גם כיום, וזאת משום שחוק הפטריוטיות יזם גם את הנוהג של מה שמכונה "מכתבי ביטחון לאומי" – כשסוכנויות המודיעין מבקשות נתונים ספציפיים באופן בלתי פורמלי, ללא אישור של בית משפט או שופט, בגין מה שהן חושדות שמהווה איום על הביטחון הלאומי.

פייסבוק עדיין עוסקת באופן פעיל עם דרישות נתונים שכאלו, וקיבלה יותר מ-32,000 בקשות לנתונים מרשויות אכיפת החוק בארה"ב במחצית השנייה של 2018. בנוסף, היא התבקשה להעביר תוכן מיותר מ-20,000 חשבונות על ידי צווי FISA, מחייבים של בית משפט באותה תקופה. כעורכת דין כללית, ניוסטד תהיה בעמדה ייחודית לחסום או לאפשר את הבקשות הללו – וההיסטוריה המקצועית שלה מרמזת שהיא יכולה להיות אוהדת יותר לממשלה ולביטחון המולדת מאשר לרצון המשתמשים לפרטיות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים