פייסבוק: בעלי מניות לוחצים להרחקת מארק צוקרברג מתפקיד יו"ר הדירקטוריון

68% ממשקיעי ענקית הרשתות החברתיות שהם גורמים מחוץ לפייסבוק רוצים שצוקרברג לא יכהן יותר גם כמנכ"ל וגם כיו"ר ויעזוב את התפקיד האחרון, עקב הכוח הרב שיש בידיו ● לעת עתה זה לא ממש מצליח להם

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: Freisehamburg, מתוך ויקיפדיה

מפגש המשקיעים השנתי של פייסבוק כולל מדי שנה את התרחיש המסוים – משקיעים ממורמרים מביעים אי שביעות רצון מהדרך שבה החברה פועלת על ידי הצבעה על נושאים שונים. לצערם הרב, הם לא ממש מצליחים לחולל שינוי משמעותי בחברה, וזאת במספר חזיתות. הכל בגלל כוח ההצבעה העצום שנמצא בידי מי שהביא את פייסבוק לעולם, ושהוא כיום לא רק המייסד המיתולוגי שלה אלא גם המנכ"ל, וגם יו"ר מועצת המנהלים – מארק צוקרברג.

על פי פירוט ההצבעות מפגישת בעלי המניות השנתית האחרונה של פייסבוק, שהתקיימה בשבוע שעבר, 68 אחוזים מהמשקיעים החיצוניים רוצים לראות יו"ר עצמאי שימונה במקום צוקרברג לתפקיד החשוב. אלא שמעמדו בהצבעה של צוקרברג מנטרל את רצון המשקיעים, והם לא מצליחים להשפיע ולהניע את מאזן הכוחות בענקית עמק הסיליקון בהתאם לרצונם, למרות שהם מהווים לכאורה רוב.

Business Insider דיווח כי פייסבוק פרסמה מידע על איך המשקיעים הצביעו בנוגע למספר הצעות שעמדו על סדר היום באסיפה השנתית של החברה. לפי הדו"ח של פייסבוק, 68 אחוזים מהמשקיעים הרגילים, שאינם חלק מההנהלה או מחברי הנהלת פייסבוק, רצו שצוקרברג המנכ"ל לא יכהן עוד כיושב הראש של מועצת המנהלים, ושבמקומו תאייש דמות עצמאית את התפקיד.

מדובר בעלייה במספר המצביעים שמעוניינים בשינוי המסוים שכן בשנה שעברה, בהצבעה על אותו עניין ממש, היו אלו "רק" 51% מהמשקיעים החיצוניים שהצביעו בעדה.

מבנה מניות כפול שלא מאפשר שינויים מבחוץ או השפעה של ממש

83.2% מבעלי המניות החיצוניים הצביעו בעד הצעה להסרת מבנה המניות הכפול של פייסבוק. לבעלי המניות של Class A יש קול אחד למניה כיום, בעוד שבעלי המניות מסוג B מקבלים 10 קולות למניה. כתוצאה מכך שהנהלת פייסבוק והמנהלים שולטים במניות מסוג B, ושצוקרברג עצמו הוא הבעלים של יותר מ-75% ממניות Class B, שמעניקות לו 60% שליטה בפייסבוק – לצוקי ולבכירים שלו יש למעשה תמיד את המלה האחרונה.

ג'ונאס קרון, המנהל את בעלת המניות הפעילה Trillium Asset Management, שהציעה יו"ר עצמאי, אמר בתגובה לפגישה ולתוצואתיה כי: "המשקיעים מודאגים בבירור ורוצים שינוי. רמה זו של תמיכה נראית לעתים נדירות בהצעות לבעלי מניות".

משרדי פייסבוק במנלו פארק. צילום: BigStock

משרדי פייסבוק במנלו פארק. צילום: BigStock

הסיבה להתקוממות – נזקי הפרשיות השונות

התקשורת האמריקנית תיארה את תגובת בעלי המניות לטיפול במספר השערוריות האחרונות של פייסבוק – כולל הטענות על התערבות בבחירות, שבהן הייתה מעורבת הרשת החברתית הדומיננטית הן בפרשיית קיימברידג' אנליטיקה והן בכל הקשור בחוות בוטים רוסיות, כמו גם על הפרות הנתונים והפרטיות שנחשפו לאחרונה סביבה – ככעס רב ופרסמה לא אחת דיווחים על דרישות שצוקרברג יעזוב את תפקיד היו"ר.

המניה של פייסבוק סבלה כתוצאה משערוריות אלו, ועדיין לא הצליחה להתאושש ולחזור לשיא של 217.50 דולר ליחידה, שבו החזיקה ב-25 ביולי 2018.

חמור מכך, ביום ב', בעקבות ההודעה על מספר חקירות פוטנציאליות בתחום ההגבלים העסקיים בעמק הסיליקון, שכוללות גם את חקירתה המתוכננת של פייסבוק על ידי ועדת הסחר הפדרלית (ה-FTC), המניה ירדה עוד ב-7.5% ל-164.15 דולרים ליחידה.

השנה כבר באפריל החלו דיווחים על המשקיעים המורדים, ועל תכניתם לסלק את המנכ"ל מתפקיד היו"ר. קבוצת המורדים כתבה הצהרה ובה סיבותיה, ובה צוין כי "אנו מאמינים שזה מחליש את ההנהגה של פייסבוק ואת הפיקוח על הניהול. בחירת יו"ר עצמאי תשחרר את המנכ"ל להתמקד בניהול החברה ותאפשר ליושב הראש להתמקד בהדרכה ובהכוונה אסטרטגית". אבל, כאמור, המרד דוכא.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים