מפת הסטארט-אפים בתעשיית הפרופטק בישראל של 2019

היכולת לספק חוויות מותאמות אישית תוך שימוש בחומרים בני-קיימא והפחתת צריכת אנרגיה היא העתיד של תעשיית הנדל"ן, בין אם מדובר במשרדים חכמים או בתים פרטיים ● הטרנדים המעניינים, שמצביעים על הכיוונים שאליהם מתקדמת תעשיית הבנייה והנדל"ן

רק שנה חלפה מאז שפרסמנו את מפת הסטארט-אפים בתחום טכנולוגיות הבנייה (Construction Tech) בישראל, אבל כל כך הרבה השתנה בינתיים. כשבוחנים את השינויים במהלך השנה שחלפה, ניתן לזהות כמה טרנדים מעניינים שמצביעים על הכיוונים המרתקים שאליהם דוהרת תעשיית הבנייה והנדל"ן. הנה העיקריים שבהם:

התעשייה במספרים

הצמיחה של חברות הסטארט-אפ וההשקעות באקוסיסטם של תעשיית הבנייה והנדל"ן (PropTech) הישראלית דומים לזו הגלובלית. מבט מהיר על השנים האחרונות חושף תמונה מעניינת:

  • נכון להיום, ישנן יותר מ-100 חברות סטארט-אפ הפועלות בתחום הפרופטק.
  • במהלך חמש השנים האחרונות, ניתן לראות עלייה חדה של 244% במספר החברות החדשות בתחום, עם 61 חברות חדשות, לעומת 25 חברות רק לפני חמש שנים. במהלך שלוש השנים האחרונות, מדובר בזינוק של כ-67%.
  • מבחינת השקעות, חלה עלייה של 3,000% – מ-30 מיליון דולר בלבד שהושקעו לפני 2015, לכ-900 מיליון דולר במהלך חמש השנים האחרונות.

שינוי פוקוס: מטכנולוגיות בנייה לטכנולוגיות נדל"ן

העלייה הדרמטית במספר הסטארט-אפים מ-2018 ל-2019 נובעת בעיקר משינוי בהגדרות. בעוד שב-2018 התמקדנו בעיקר בטכנולוגיות שנותנות פתרון לשלבי הבנייה, השנה ניכר היה כי אומת הסטארט-אפ נחושה להציע פתרון טכנולוגי לכל אחד מהשלבים בשרשרת הערך של בניית מבנים חכמים, דיגיטליים ויעילים אנרגטית, ובכך יוצרת אקוסיסטם פורה ונמרץ.

כבר בשלבים הראשונים למיפוי וקטלוג חברות הסטארט-אפ, התברר לנו שישנו סיכוי גדול ששוק הפרופטק הישראלי יפרוץ לזה הגלובלי הודות לתחומי מומחיות ייחודיים האופייניים לסטארט-אפים ישראליים, שמציעים פתרונות מקוריים בטכנולוגיות המתקדמות ביותר בתעשייה עבור כל שרשרת הערך בבניית בניין חכם.

המוטיבציה לקטלוג הספציפי של החברות לשלבים השונים בשרשרת הערך נובעת מהיכולת של כל חברה לפתור בעיות ספציפיות בכל אחד מהשלבים ולהציע יתרון תחרותי מובהק בקטגוריות ספציפיות. לכן, גם אם הפתרון שהחברות מציעות הינו רחב יותר, הוא בולט ומשמעותי יותר בתחומים ספציפיים. הקטגוריזציה של החברות על-פי השלבים השונים בבניית הבניין החכם – החל מניטור ופיקוח בשלב הבנייה וכלה במרקטפלייס נדל"ני, המבוסס על טכנולוגיית בלוקצ'יין – מאפשרת למשקיעים ולבעלי עניין אחרים להשוות בין טכנולוגיות מתחומים שונים ולחפש פתרונות נקודתיים עבור בעיות ספציפיות.

מה שמאפיין את האקוסיסטם הישראלי באופן מיוחד הוא היכולת של חברות להביא טכנולוגיות מתקדמות מתחומים אחרים, כגון סייבר ואופטימיזציית ייצור, ולהתאים אותן אל עולמות הנדל"ן והבנייה. לכן אנחנו יכולים לראות טכנולוגיות שהתפתחו בצה"ל או בעולמות הרכב או הייצור, שכעת נרתמו לאופטימיזציה של תהליכי בנייה, אמצעי בטיחות בבנייה, או אפילו תמיכה בתהליכי מכירה של עסקאות נדל"ן.

כשטכנולוגיות מתקדמות פוגשות את עולם הנדל"ן

כדאי להזכיר כמה אדפטציות מעניינות: דוגמה אחת היא השימוש ברובוטיקה עבור תהליכים שדורשים רמת דיוק גבוהה ביותר או עבור פעולות מסוכנות, אשר בו-זמנית משפר יעילות ושומר על חיי אדם. גם השימוש במציאות מדומה או רבודה, בשילוב עם ראייה ממוחשבת, מהווה דוגמה לטכנולוגיות מתקדמות המשמשות לפיקוח הדוק יותר של עבודות הבנייה, כמו גם שיפור דרמטי של חוויית המשתמש בקניית נכס. דוגמה טובה נוספת לכך היא של חברה שהוקמה על-ידי שני יזמים עם רקע במחשבים, שהחליטו להשתמש בראייה ממוחשבת לניתוח תמונות שנלקחות באופן שוטף מאתר הבנייה. התמונות נותנות תמונה מדויקת ואחידה של שלבי ההתקדמות של הפרויקט בזמן אמת עבור כל בעלי העניין. ניתוח התמונות גם נותן תמונה דיגיטלית מדויקת יותר של אתר הבנייה, אשר מאפשרת בשלבים מאוחרים יותר למנהל הבניין לפתור בעיות תחזוקה.

טכנולוגיות של בינה מלאכותית ולמידת מכונה משמשות לעיבוד מסות של נתונים ותומכות בקבלת החלטות מושכלת יותר של קונים פוטנציאליים, משקיעים, בעלי נכסים ומנהלי נכסים, בעזרת תובנות מבוססות נתונים כגון סוג השכונה, סוג האוכלוסייה, עסקאות שהיו בשכונה בעבר, טרנדים, הערכת שווי של נכסים, הערכת סיכונים למבנים ישנים וכיוצא באלה. דוגמה מעניינת לכך היא חברה המשתמשת בנתוני מיקום של מכשירים סלולריים על מנת להנגיש מידע בזמן אמת ותובנות התנהגותיות כדי לתת ליזמים אינדיקציה על המקום האידיאלי עבור פרויקטים חדשים שעתידים להיבנות.

גם בעולם שיווק הנדל"ן אנחנו רואים דוגמאות של טכנולוגיית בלוקצ'יין, שמאפשרת לנו לקנות שברים של נכסים במקומות שונים בעולם, וכן של שווקים מבוססי בלוקצ'יין והזדמנויות השקעה חדשות. מכשירי IoT מציעים פתרונות רבים – החל מאבטחה חכמה של נכסים, תאורה חכמה, חיישנים המספקים מידע על הטמפרטורה בחדר ואיכות האוויר ומידע נוסף, המספק לדיירים חוויית משתמש המתאימה למידותיהם. ההתאמה האישית של המבנה לחוויית הדיירים והתגובה המהירה לשירותי וצורכי התחזוקה של המבנה הם רק טיפה בים בתעשייה שהולכת להציע עוד הרבה יותר.

אז איך מצליחים לפרוץ לשוק הפרופטק בישראל? 

כמו בעולם כולו, שוק הבנייה בישראל הוא שוק מסורתי שזז לאט מאוד. על-מנת להצליח לשנות בו דברים, נדרש לחשוב מחוץ לקופסה כדי לייצר פתרונות שגם מצליחים להביא ערך למשתמשים מהר מאוד, וגם מאפשרים ליישם את הטכנולוגיה בזמנים קצרים יחסית. דווקא במקום הזה, היצירתיות והיזמות הישראלית בולטות ביכולת שלהן לייצר פתרונות שוברי מוסכמות, שמאפשרים לעשות שינוי בעולמות המסורתיים הללו.

דוגמה מצוינת לפתרון מן הסוג הזה היא טכנולוגית ניווט, המשתמשת בשדה המגנטי של כדור הארץ על מנת לאפשר מיקום מדויק בתוך מבנים, בעזרת מכשירים סלולריים בלבד, ללא צורך בחומרה או במערכות אחרות. מציאת הנתיב המהיר ביותר לשער בשדה התעופה, כספומט בקניון, או חדר ספציפי בבית-חולים, הן רק כמה דוגמאות לשימושים הפרקטיים של הטכנולוגיה הזאת, שמייצרים ערך מידי למשתמשים.

כיווני השקעה בעתיד: Going beyond the meter

במהלך 2018, חברת אינוג'י השקיעה בחברות הסטארט-אפ הישראליות atralink, Buildots, placense ו-Oriient. כל אחת מהחברות הללו מתמקדת בשלבים אחרים של שרשרת הערך בבניית הבניין החכם, החל מפיקוח וניטור הבנייה וכלה בשירותים מבוססי מיקום ותובנות מבוססות נתונים.

במבט לעתיד, אינוג'י מחפשת להשקיע בטכנולוגיות שיתמכו באופטימיזציה של ניהול ושיווק נכסים ושיפור יומיומי של חווית הדיירים. טכנולוגיות שיאפשרו לחברת השקעות כמו אינוג'י להגיע "מעבר למונה" (Beyond the meter) ולייצר מבנה עצמאי מבחינה אנרגטית, לאפשר ניהול חכם של הנכס ולהציע שירותים מותאמים אישית לדיירים, הן אלה שעתידות לקחת את תעשיית הנדל"ן והבנייה לעתיד.

 

הכותב הינו מנהל פיתוח עסקי וצמיחה, אינוג׳י מרכז חדשנות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים