פייסבוק וטוויטר חסמו חשבונות שהפיצו תעמולה סינית נגד מפגינים בהונג-קונג

פעילות ערה במיוחד מטעם מאות אלפי חשבונות מזויפים, ממקורות שלכאורה קשורים בממשלת סין, כנגד המחאה העממית בהונג-קונג, מתקיימת בכל הרשתות החברתיות ● פייסבוק וטוויטר מסרבות לאפשר אותה ● גוגל נמנעת בינתיים מהתייחסות לנושא

המחאה החברתית בהונג קונג. צילום: BigStock

בהונג-קונג מוחים מיליונים בגין נסיונות של סין להשתלט על חירותם, היחסית בלאו הכי. כעת הם זוכים לסוג של סיוע מפתיע למאבקם מצד ענקיות הרשתות החברתיות פייסבוק וטוויטר, שעוצרות מאמצים להפצת קמפיין תעמולה סיני נגדם בפלטפורמות שלהן, כך על פי דיווח ברויטרס.

מאידך, לפי The Verge, יוטיוב – זאת אומרת הבעלים שלה, גוגל – סופגת לחץ חברתי לנהוג באותו אופן, אך בינתיים יושבת על הגדר.

ההמונים מפגינים ברחובות הונג-קונג מאז פברואר באופן הירואי, כשבשבועות האחרונים העניינים מסלימים, כולל דיווחים על ציוד צבאי כבד שסין מרכזת על מנת למגר את המחאה כליל אם ידרש, אולי כפי שעשתה באירועים הדמים כיכר טיין-אן-מן ב-1983. במקרה הנוכחי, המוחים זועמים על הצעת חוק שתאפשר להסגיר אזרחי הונג-קונג לסין, במה שיהפוך אותם הלכה למעשה לנתינים הכפופים למערכת הצדק הנוקשה של המעצמה. המוחים התייחסו להצעת החוק כאל סוג של "חטיפה חוקית", כשעל פי NPR, רבים חוששים כי הרשויות הסיניות "ימשיכו להסגיר את המתנגדים הפוליטיים במסווה של אישומים מפוברקים".

הרשתות החברתיות – קרקע פוריה למאבקים פוליטיים

ועל אף שחברות הטכנולוגיה הענקיות כנראה לא ששות להיקלע למאבקים פוליטיים עולמיים, נראה שמשום שהן האמונות על הרשתות החברתיות הדומיננטיות, אין להן כל כך ברירה – השבוע (ב') הודיעה טוויטר כי הסירה 936 חשבונות והשעתה 200,000 חשבונות נוספים, ששימשו את ממשלת סין בכדי לפגוע בתנועה הפרו-דמוקרטית בהונג קונג. החברה מסרה כי היא לא תסבול "התנהגויות סמויות ומניפולטיביות", וחשפה כי הרפובליקה העממית של סין מנהלת "קמפיין מידע כוזב משמעותי המגובה על ידי המדינה", שנועד "לזרוע מחלוקת פוליטית בהונג-קונג, כולל ערעור הלגיטימיות ופעילות תנועת המחאה הפוליטית בשטח".

מטוויטר נמסר עוד כי הרשת החברתית המצייצת כבר לא תקבל פרסום מגורמי תקשורת שבשליטת המדינה, ביניהם צוין ספציפית הסין דיילי, אך לא הוזכרו ארגוני חדשות עצמאיים במימון מסים, כמו PBS או NPR.

ההחלטה הזו של טוויטר באה ככל הנראה בעקבות דיווח מוקדם יותר ב-The Intercept כי סין הפעילה בשירות שלה, ובכספה, קמפיין שמטרתו להפיץ מידע-כוזב על מחנות מעצר במחוז שינג'יאנג המערבי, שם העריך האו"ם כי עצורים כמיליון אוּיְגוּרִים מוסלמים – כולל נשים, ילדים וקשישים – במסגרת מה שסין טוענת כמאבק "בקיצוניות" שלהם.

ולא רק סין משתמשת בחשבונות מזויפים להפצת תעמולה ברשתות החברתיות – ביוני חסמה טוויטר 33 חשבונות הקשורים לממשלת ונצואלה, ארבעה חשבונות המחוברים לממשלת רוסיה, ו-4,800 חשבונות הקשורים לממשלת איראן, בדיוק מאותן סיבות.

הרשתות החברתיות - קרקע פוריה לתעמולה פוליטית. אילוסטרציה: BigStock

הרשתות החברתיות – קרקע פוריה לתעמולה פוליטית. אילוסטרציה: BigStock

באופן מעט מפתיע, בהתחשב בקמפיינים פוליטיים רבים שבהם הייתה מעורבת (למשל בפרשיית קיימברידג' אנליטיקה המהוללת), גם פייסבוק הודיעה כי היא מסרבת לספק פלטפורמה לתעמולה מטעם משטרים חשוכים – ביום ב' הודיעה הענקית ממאנלו פארק כי הסירה שלוש קבוצות, חמישה חשבונות ושבעה עמודים, שמקורם בסין, ושעסקו בעניין המחאה החברתית בהונג-קונג. "אנחנו לא רוצים שהשירותים שלנו ישמשו לתמרון אנשים", אמרו בחברה. מפייסבוק נמסר כי היא הסירה חשבונות ודפים לאחר שקיבלה טיפ מטוויטר אודות העניין, וכן הוסיפה החברה כי בחקירה מטעמה אכן נמצאו קישורים לאנשים הקשורים לממשלת סין.

דוגמאות לציוצי תעמולה, שסופקו על ידי טוויטר, כללו ציוץ עם תמונות של מפגינים שהסתערו על בניין המועצה המחוקקת של הונג קונג, ה-Legco, ושאליו נוספה השאלה "האם האנשים האלה שהרסו את ה-Legco השתגעו או מקבלים הטבות מהרעים? זו התנהגות אלימה באופן מוחלט, אנחנו לא רוצים אתכם, אנשים קיצוניים, בהונג קונג. פשוט צאו מפה!". בדוגמאות שנמסרו על ידי פייסבוק, נכללו פוסטים שתיארו את המפגינים כג'וקים "שסירבו להראות את פניהם".

אלא שיש לזכור כי השירותים החברתיים של שתי הענקיות הללו אינם מותרים בסין. וזו אולי הסיבה לתעוזה המסוימת ולהחלטה של החברות לתמוך במפגינים ולצאת נגד המעצמה.

גוגל: השתיקה משום עסקים עם סין?

ענקית אחרת, שהיקף ועומק עסקיה עם סין לא ברור – נושא שנמצא באור הזרקורים תדיר בארה"ב, ושבאחרונה הוצף ביתר שאת על ידי המיליארדר תומך טראמפ, פיטר ת'יל – היא גוגל. ובמקרה הזה מדובר על חברה שבוחרת לשבת על הגדר ולא לעצור תעמולה סינית נגד מפגיני הונג-קונג.

לפי דיווחים, לחץ על יוטיוב להסיר פרסום מטעם הטלוויזיה המרכזית בסין, ה-CCTV, ערוץ תקשורת ממלכתי המפיץ לכאורה מידע שגוי על המפגינים, לא נענה בינתיים. לערוץ יוטיוב הראשי של CCTV יש קצת יותר מ-560,000 מנויים.

The Verge מדווח כי משתמשים בטוויטר וברשת רדיט פרסמו מספר צילומי מסך של המודעות, שרבים מהן מציירות את מחאות הונג קונג כתוצר לא לגיטימי של השפעה זרה. המשתמשים מאשימים את יוטיוב ואת חברת האם גוגל בכך שהן מאפשרות "הפצה של מודעות" ש"מנסות לזרוע אי-הסכמה פוליטית".

רבים מהתומכים במחאה דורשים מגוגל לעצור את CCTV מלהפיץ מודעות ב-YouTube, אולם, באופן לא מפתיע אך מקומם, בינתיים הענקית ממאונטיין וויו לא התייחסה לנושא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים