מחקר: יוטיוב לא מלבה קיצוניות, אלא להפך

אנה זייצב ומארק לדוויץ', חוקרים אמריקנים בתחום מדע הנתונים, פרסמו מחקר שלפי ממצאיו שירות הזרמת הווידיאו "מחליש רדיקליות באופן פעיל", באמצעות מערכת ההמלצות שלו

תקלה לילית. יוטיוב

ארגוני זכויות אדם והתקשורת העולמית שבים ומאשימים את יוטיוב שבבעלות גוגל בהפצת תכנים שמלבים קיצוניות, שנאת הזר, גזענות ועוד רעות חולות. אבל כעת, תוצאות מחקר חדש סותרות זאת באופן די מובהק. החוקרים טוענים שבפועל, נכון ל-2019, המצב הפוך והאלגוריתמים של שירות הזרמות הווידיאו תורמים דווקא להפחתת החשיפה של הגולשים לתכני קיצון ואף "מחלישים רדיקליות באופן פעיל", באמצעות מערכת ההמלצות של האתר.

בפוסט שפרסם במדיום סיפר מארק לדוויץ', חוקר אמריקני בתחום מדע הנתונים, כי "מחקר שערכתי לאחרונה עם אנה זייצב (חוקרת פוסט-דוקטורט באוניברסיטת ברקלי) עשה שימוש במתודולוגיה קפדנית בכדי לסווג ערוצים לקבוצות אידיאולוגיות. אנו משתמשים במערך הנתונים הגדול הזה על המלצות, כדי לשפוך אור על הטענות הנפוצות ביותר לגבי הקצנה אלגוריתמית. שלושה סוקרים אספו ידנית יותר מ-760 ערוצים פוליטיים וצפו בשעות של תוכן בכדי לסווג אותם כשמאל/מרכז/ימין, ולתת להם תגיות רכות", סיפר לדוויץ' בפוסט.


"המערכת שלנו אספה יותר מ-23 מיליון המלצות מאז נובמבר בעבור 657 אלף סרטונים שנוצרו מאז 2018. בנינו את recfluence.net, האוספת המלצות מדי יום ומאפשרת לנו לחקור את ההמלצות הזורמות על פני הנוף הפוליטי של יוטיוב. כשבחנו את זרימת ההמלצות בין אוריינטציות פוליטיות שונות, ותתי תרבויות שונות, ראינו כיצד האלגוריתם של יוטיוב בסוף שנת 2019 אינו מהווה צינור להקצנה, אלא למעשה מסיר כמעט את כל ההמלצות לתאוריות קונספירציה, לפרובוקטורים ול(האדרת) זהות לבנה", קבע החוקר, שהצהיר גם כי השירות של גוגל למעשה מקדם ערוצי מיינסטרים כמו למשל זה של פוקס ניוז.

יצוין כי השנה, בחודש יוני, הכריזה ממלכת סרטוני הווידאו יוטיוב כי תסיר לאלתר תוכן קיצוני מהפלטפורמה שלה. ענקית הסרטונים וההזרמות הגיעה להחלטתה זו לאחר שספגה ביקורת קשה בשל סירובה להרחיק מהפלטפורמה את סטיבן קרודר, יוטיובר ימני קיצוני, אשר לו 3.8 מיליון מנויים. קרודר היה ידוע בנטייתו להשמיץ באופן קבוע את כתב Vox, קרלוס מאזה, וזה השיב לו מלחמה וניצח.

בתחילה טענה יוטיוב שסרטוני הווידיאו של קרודר אינם מפרים את מדיניותה נגד בריונות ברשת, למרות שהשפה בהם "פוגעת בבירור".

המאבק כנגד תכני שנאה ותוכן פוגעני ביוטיוב הצליח. האם זה טוב? אילוסטרציה: BigStock

המאבק כנגד תכני שנאה ותוכן פוגעני ביוטיוב הצליח. האם זה טוב? אילוסטרציה: BigStock

"כפלטפורמה פתוחה, חשוב לנו לאפשר לכל אחד – מיוצרים ועד עיתונאים למארחי תכניות לייט נייט בטלוויזיה – להביע את דעותיהם במסגרת המדיניות שלנו", צייצה יוטיוב שהמשיכה וכתבה: "חוות הדעת יכולה להיות פוגעת מאוד, אבל אם הם לא יפרו את המדיניות שלנו, הם יישארו באתר שלנו". אולם התגובה הציבורית להצהרה זו הייתה קשה ויוטיוב נשברה והסירה תכני קיצון. החברה גם אמרה אז שהיא מתכננת להרחיב את המערכת שלה בכדי להגביל את ההמלצות על תוכן קיצון. ומסתבר שהמהלך, לפי מחקרם של לדוויץ' וזייצב – הצליח.

בעיה הפוכה: האלגוריתמים מייצרים שירות מתון מדי ולא מגוון

אבל לפי החוקרים לא מדובר בתוצאות שהן חיוביות נטו. החוקרים מצאו שבעצם ל-YouTube יש בעיה הפוכה – האתר הפך לבטוח מדי. ההמלצות שמספקת הפלטפורמה נוטות לתעדף תכני מיינסטרים, לרוב כבדי משקל, כשיוצרי תוכן עצמאיים וקטנים יותר נוטים לסבול מאפליה ומדחיקה לשוליים, ללא קשר לנטייה הפוליטית שלהם.

לדוויץ' הזהיר גם כי אלגוריתם ההמלצות נוטה לקדם "בועות פילטר" שגורמות לאנשים להיתקל רק עתים רחוקות בסרטונים המאתגרים את עמדותיהם. את המונח בועת הפילטר (Filter bubble) טבע אקטיביסט האינטרנט, אלי פאריסר, בספר בשם זה שפרסם ב-2011, בכדי לתאר תופעה שבה אתרי אינטרנט משתמשים באלגוריתמים כדי לנחש את אופי המידע שהגולש רוצה למצוא. האלגוריתמים מסננים את המידע המוצג בהתאם לדטה שנאספה בעבר על הגולש. באופן זה האתר מציג בפניו רק מידע שמתאים להעדפותיו.

בנוסף, לדוויץ' וזייצב גם הצביעו על כך שההצעות של יוטיוב כיום נוטות לתעדף ערוצי מרכז ושמאל.

עם זאת החוקרים לא האשימו את יוטיוב בהטיה אנטי-שמרנית, אך בהחלט טוענים כי גילו שהיה קשה יותר לראות המלצות לסרטוני ימין, אם המשתמש לא נטה לכיון זה לבדו.

השניים גם טענו שהדבר מפיל תיאוריות שיוטיוב מפיצה הקצנה. במקום זאת, הם הציפו תיאוריה של קווין מונגר וג'וזף פיליפס כי יש מודל של "היצע וביקוש" – אם יותר אנשים רואים תוכן קיצוני, זה מכיוון שיותר ערוצים הולכים לכיוון בכדי לענות על העניין הציבורי הקיים בו.

המסקנות הללו בהחלט מאתגרות את ההנחות שמודל ההמלצות הנוכחי של יוטיוב מאפשר לרעיונות קיצוניים להתפשט בצורה משמעותית, ואולי אפילו מעוררות מחשבה ודאגה בנוגע לעודף האיזון הלא ממש טבעי ששורר כעת בפלטפורמה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים