תוכן שיווקי
בעקבות תחרות מצטייני המחשוב IT Awards 2020

"לפרויקט במשרד רה"מ יש חשיבות אדירה לשקיפות המידע ולשירות לציבור"

כך אמר רון ערמון, ראש תחום בכיר ליישומים במשרד ראש הממשלה, על פרויקט תוכנה שביצעו מיקרוסופט ישראל ו-Comm-IT, שזכה בתחרות מצטייני המחשוב של אנשים ומחשבים

02/04/2020 11:47
מימין: אלכס סניטקובסקי, מנכ"ל, Comm-IT תוכנה; יונתן ליקורמן, מנהל פרויקטים בחברה; רון ערמון, ראש תחום בכיר ליישומים במשרד רה"מ; אורי דאובר, ראש ענף באגף ממשלה וחברה במשרד רה"מ; מורן זולברג, מנתחת מערכות בוואן; רויטל חכמו, מנהלת תחום Dynamics/CRM/Digital בחברה; יעל נהרי, מנהלת פרויקטים במשרד רה"מ; גלית אורן, ראשת צוות יישומים במשרד רה"מ; וערן שחר, ראש צוות סיסטם במשרד רה"מ. צילום: ניב קנטור

פרויקט תוכנה מתקדם במשרד ראש הממשלה, שבוצע על ידי מיקרוסופט ישראל ו-Comm-IT, זכה בתחרות מצטייני המחשוב של אנשים ומחשבים, שנערכה באחרונה, בקטגוריית "טרנספורמציות דיגיטליות וחדשנות". הפרויקט, שבמסגרתו הוטמע פתרון חדשני למעקב אחר החלטות הממשלה וביצוען, מאפשר שקיפות ונגישות למידע אודות ביצוע ההחלטות לציבור ועובדי משרדי הממשלה. למרות מורכבות הפרויקט, הצוות המשותף עמד ביעד אגרסיבי של חצי שנה בלבד לסיום.

יצאנו לראיין את רון ערמון, ראש תחום בכיר ליישומים במשרד ראש הממשלה, יונתן ליקורמן, מנהל פרויקטים ב-Comm-IT, דרור שם טוב, מנהל המוצר בחברה, ואלכס סניטקובסקי, מנכ"ל Comm-IT תוכנה, על מנת ללמוד כיצד הפרויקט כבר כיום מחולל מהפכה של חדשנות במערכות המידע של המשרד.

מהם האתגרים עמם התמודד משרד ראש הממשלה בתחום זה?
ערמון: "החלטת ממשלת ישראל למדוד את הביצועים של החלטותיה מומשה במשך שנים על ידי אגף ממשל וחברה באמצעות כלים ידניים כמו דו"חות אקסל ותכתובות מייל. השיטה הקשתה על המעקב והעבודה היומיומית של האגף והמשרדים שמבצעים את ההחלטות. בשנה האחרונה פנה אלינו רועי דרור, מנהל האגף, עם יוזמה וראייה טכנולוגית עכשווית, על מנת לבנות פתרון טכנולוגי רוחבי עבור כלל נציגי הממשלה בתחום המבצעי".

אילו טכנולוגיות כלולות בפתרון?
ליקורמן: "זהו פתרון SaaS (תוכנה כשירות) שיתופי, המבוסס על Microsoft Azure, שמאפשר בפעם הראשונה לאזרחים ולעובדי משרדי הממשלה מעקב אחר החלטות הממשלה והביצוע שלהן מכל מקום ובכל זמן".

שם טוב: "השירות למשתמשי הקצה, המדווחים בפועל על ביצוע או אי ביצוע החלטות הממשלה, זמין הן בגרסת מובייל והן בגרסת דסקטופ, ומבוסס על טכנולוגיית Dot.Net בצד השרת ו-Angular בצד הלקוח. חוויית המשתמש תוכננה כך שגרסת הדסקטופ וגרסת המובייל תהיינה זהות ככל שניתן (מובייל פירסט). מערכת הבק אופיס שנבחרה לתפעול השירות היא CRM Dynamics 365 של מיקרוסופט, והיא נועדה לתת למתפעלים של השירות – פקידי משרדי הממשלה – דרך נוחה ואינטואיטיבית לנטר ולתפעל אותו".

איך הייתה העבודה עם Comm-IT?
ערמון: "רצינו לגשת לפרויקט בצורה בטוחה, מאחר שתחום הענן מאוד חדשני עבורנו. לכן נקבע ואושר במקרה זה שמיקרוסופט, כיצרנית הפלטפורמה, תוביל אתנו את הפרויקט בסיוע השותפות המובילות והטובות ביותר שתבחר. אנחנו מאוד מרוצים מהבחירה שנעשתה. הניסיון של צוות הפיתוח של Comm-IT והיכולת שלה לספק תוצרים בתוך חצי שנה, תוך עמידה בתקציב, הביאו לכך שהפרויקט הוכתר בהצלחה".

Comm-IT

Comm-IT

סניטקובסקי: "מודל המו"פ הגמיש (Flexible R&D) שלנו מאפשר להתאים את תמהיל המומחים ומספרם על פי הדרישות של הפרויקט, וכך לחסוך במשאבים כספיים רבים ובזמן. בצורה זאת, משרד ראש הממשלה שלט לחלוטין בתקציב".

אילו אתגרים עלו במהלך הפרויקט ואיזה מסע עברתם יחד?
ליקורמן: "האתגר שלנו היה לנצח על תזמורת שכוללת מספר גורמים – מיקרוסופט, Comm-IT והלקוח. מדובר בארגונים בעלי תרבויות ארגוניות ושיטות עבודה שונות, ולכל אחד מהם 'ספר תווים' שונה. כולם היו צריכים לעבוד יחד בלוח זמנים צפוף".

שם טוב: "הפרויקט התנהל בצורה טובה, משום שהיו תיאום ציפיות וסינרגיה בין כל הצוותים המעורבים – החל משלב ניתוח הדרישות הראשוני מול הלקוח, עבור בניתוח הפרסונות והתרחישים, ובעיצוב חוויית המשתמש (UIX), וכלה בתהליך הפיתוח עצמו, בבדיקות ובהטמעה. לא היו הפתעות כמעט בשום שלב בפרויקט".
ערמון: "האתגר הנוסף היה אתגר טכנולוגי – היה צורך בבניית פתרון SaaS שישרת את כלל משרדי הממשלה, אך בו בזמן לדאוג לפן אבטחת המידע. המעבר לגישה עננית הוא מהפכה של ממש בממשלה".

למה הכוונה ב-"מהפכה"?
ערמון: "הפרויקט שדרג את התשתיות והידע של הצוות שלנו בתחום הענן, וסלל את הדרך לקידום פתרונות ויישומים מבוססי ענן במשרדי הממשלה. עברנו מהפך ארגוני במערכות המידע – מעבודה בסביבת הדטה סנטר המקומי לניהול שרתים ושירותים גם בענן. בנינו פלטפורמה שאנחנו מתכננים לנצל למעקב אחר תהליכים ממשלתיים נוספים, דוגמת מעקב אחר הטיפול בליקויים מדו"ח מבקר המדינה. כיום אנחנו יכולים להתבסס על אותה פלטפורמה ותשתית שנבנתה כדי להקים עוד מערכות רוחביות, בהשקעה קטנה יחסית".

מהם היתרונות העיקריים להם זכה משרד ראש הממשלה בעקבות הפרויקט?
ערמון: "לא מדובר רק במשרד ראש הממשלה. לפתרון יש חשיבות גדולה הן לתיאום הכלל-ממשלתי והן לשקיפות המידע ולשירות שניתן לציבור הרחב. ברמת עובדי הממשלה, הפתרון מאפשר למשתמשים שלנו להיכנס למסכי פורטל ידידותיים, יפים, נוחים ומאובטחים, ולדווח על ביצוע ההחלטות שבאחריותם. בהיבט הציבורי, המידע על ביצוע החלטות הממשלה מונגש לציבור בשתי דרכים – ראשית, באתר האחוד gov.il, אפשר לעקוב אחרי ביצוע החלטה מסוימת לאורך זמן. שנית, כל אזרח שהחלטה מסוימת חשובה לו בתחום האישי או המקצועי, יכול כעת להירשם כמנוי לעדכונים לגביה – ולקבל התראות והודעות אוטומטיות למייל ולנייד".

אירועים קרובים