לימוד מרחוק בקבוצות דינמיות
"למידה בקבוצות קטנות היא הפיצוח הנכון והיעיל של הלמידה המקוונת מרחוק", מסביר אמיר שלום, מנכ"ל מלינגו, הבעלים של מורפיקס
בימים אלה מתמודדים מאות אלפי תלמידים, צוותי הוראה ומוסדות חינוך עם המשימה המורכבת של הוראה ולמידה מרחוק – החל מבניית מערכת שעות, עבור בשיבוצי מורים ותכנים מקוונים, ועד למבחנים ולמבדקים מרחוק. לאחר המעבר לאופן הוראה ולמידה זה עקב הקורונה, מהר מאוד היה ברור למקבלי ההחלטות במערכת החינוך שמתכונת הכיתה הרגילה לא תעבוד בקונספט החדש, ושיש לפצל ככל שניתן את הכיתות לקפסולות ולקבוצות קטנות.
אמיר שלום, מנכ"ל מלינגו, הבעלים של מורפיקס, מדגיש כי "אתגר לימוד שפה שנייה ושימור הידע שכבר נרכש בקרב התלמידים באופן מקוון מצריך שילוב של עזרים נוספים. למשבצת זו נכנס מורפיקסקול – אתר ללימוד ותרגול אנגלית באישור משרד החינוך המאפשר, בין היתר, תרגול בקבוצות קטנות, בצורה ידידותית למורה ולתלמיד".
בעניין זה הוא מעדכן כי "באחרונה השקנו פיצ'ר חדש לממשק המורים, המאפשר הקמת קבוצות למידה. באמצעות פיצ'ר זה יכולים המורים להקים קבוצות למידה בגודל, רמה או שכבת גיל משתנים, בהתאם להחלטתם, ולבצע מעקב אחר אופן התקדמות התלמידים, בהתאם לקבוצה שאליה שויכו. הבנו את הצורך האמיתי בחלוקה לקבוצות דינמיות גמישות והפנינו משאבי פיתוח רלוונטיים לנושא בהקדם, כדי שהפתרון יגיע בזמן המהיר ביותר ללקוחות שלנו".
כך, למשל, המורים יכולים לשייך תלמידים לקבוצות לימוד ללא הגבלה לפי הקבָּצות או לפי קבוצות לימוד פרטני. המורים יוצרים את הקבוצות ומשייכים אליהן תלמידים, וכך הם יכולים לעקוב אחר קצב ההתקדמות שלהם ולבדוק את הישגיהם, באמצעות מורפיקסקול.
חידונים ורשימות מילים
במורפיקסקול ניתן ליצור רשימות מילים עבור אותן קבוצות שנוצרו, מהן נוצרים חידונים באופן אוטומטי, על מנת שהתלמידים יוכלו לתרגל. יש באתר רשימות של מילים מוכנות מראש, שניתן לשתף עם קבוצות התלמידים השונות. הלימוד יכול להתבצע בקבוצות הדינמיות שנותרו או על פי הכיתות האורגניות שהוגדרו על ידי בית הספר.
בנוסף, מורפיסקול כולל חידונים במגוון נושאים, על פי תוכנית הלימודים של משרד החינוך, והתלמידים יכולים לבחור את הרמה המתאימה להם. בין היתר, יש במורפיסקול חידוני אוצר מילים לפי ה-Bands שמפרסם משרד החינוך, חידוני דקדוק על זמני הפועל השונים, משפטי תנאי, מילות יחס ועוד, חידוני איות, שבהם התלמידים מאייתים את המילה שבתמונה, וכן חידוני הגייה, הכוללים הסברים על כללי הדיבור וההגייה השונים – נושא שלצערנו פחות זוכה לתשומת לב בתוכנית הלימודים.
"מורפיקסקול הוא מוצר 'חי', שמתחדש ומתעדכן כל הזמן. אנחנו מקבלים משובים מהשטח ומבצעים חשיבה עם צוות המוצר בחברה. חשוב לנו לשכלל ולשפר את המוצר כדי שיהיה כמה שיותר מותאם לצרכים השונים של המשתמשים המגוונים: החל מלימוד בכיתה ד' ועד יב' דרך מבחני הבגרות ועד להכנה למבחני אמי"ר", מציין שלום.
לדבריו, "יש צורך אמיתי בלימוד ובשיפור מתמיד של האנגלית בקרב בני הנוער בישראל. מדובר בצורך כללי, שרלוונטי לכלל בני הנוער". מסקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שנערך באחרונה ובדק מהן המיומנויות הדרושות בכל תחום עבודה בישראל, עולה כי 52% מהמועסקים בשוק העבודה זקוקים לאנגלית לטובת ביצוע עבודתם. הנתונים מדברים בעד עצמם.
בסיכום הדברים, שב ומדגיש שלום כי אנחנו נמצאים בעידן למידה אחר, וחשוב שהמורים ובתי הספר יעניקו לתלמידים שמבצעים כל או חלק מהלמידה שלהם מרחוק את הכלים הנכונים, שיאפשרו להם חוויית למידה קצת שונה ואפילו כיפית בתוך השגרה הלא ברורה שנכפתה עליהם. בין אם הם לומדים לבד או בקבוצה קטנה, באמצעות מורפיסקול ניתנת להם אפשרות אמיתית להעמיק את הידע בלימוד השפה ולשפר את הישגיהם באנגלית בכל פרמטר.